پاسخ تشریحی خلاقیت نمایشی کنکور 94
201- گزینه ی 4
تئاتر دیجیتال مشخصاً به میزان ارتباط تماشاگر و نمایش توجه دارد. محدودیتهایی كه كلام یا روایت به عنوان عناصر ثانویه ایجاد میكنند در تقابل با این تكنولوژی كه از طریق ماشینها انجام میشود، كمتر به چشم میآیند. چنین تعاملی اقشار تماشاگران و مشاركت آنها را در اجرای نمایش افزایش میدهد. در این شكل اجرایی، نقش پیام و گیرندهی پیام را میتوان در یكدیگر ادغام كرد و این مسئله است كه تئاتر دیجیتال را به سوی گفتوگویی دوسویه میكشاند؛ گفتوگوی انسان با انسان یا انسان با ماشین.
202- گزینه ی 4
(کتاب سبز خلاقیت نمایشی، فصل 9- اصطلاحات نمایش ایرانی)
بازی خیال نوعی سایهبازی در چادر است با عروسکهایی از جنس چرم که سایههایشان روی چادر منعکس میشود.
203- گزینه ی 4
(اصول و مبانی نمایش عروسکی، صفحهی 4)
حیات نمایش عروسکی بر محور دو عنصر قرار دارد: عروسک و عروسکگردان. عروسک را هنرمندان این رشته میسازند و عروسکگردان مسئول به نمایش در آوردن و به عبارتی زنده کردن عروسک است. پس از نظر حرفهای، یک عروسکگردان باید دارای تمام مهارتها و تکنیکهایی باشد که یک هنرپیشهی تئاتر به آن نیاز دارد.
204- گزینه ی 2
(کتاب سبز خلاقیت نمایشی، فصل 17)
در سبک تدوین تداومی، فضای صحنه در طول آنچه محور کنش (خط فرضی) یا خط 180 درجه مینامند ساخته میشود. فرض بر این است که کنش صحنه در طول یک خط مشخص و قابل پیشبینی به وقوع میپیوندد. این محور کنش، یک نیمدایره یا سطح 180 درجه میسازد که دوربین میتواند در آن قرار گرفته و از کنش فیلم بگیرد. در نتیجه فیلمساز طوری نماها را طرحریزی، فیلمبرداری و تدوین میکند که این خط مرکزی رعایت شود. در هر نما کار دوربین و میزانسن طوری تنظیم میشود که فضای 180 درجه ایجاد شده و تداوم یابد.
205- گزینه ی 1
(کتاب سبز خلاقیت نمایشی، فصل 13)
داشتن فاصلهی کانونی بلند از خواص لنز تله است. در این لنزها، پرسپکتیو از بین میرود و عمق میدان کم است. این لنز اشیا را به هم نزدیکتر نشان میدهد و فاصلهی بین آنها را کم میکند.
206- گزینه ی 3
نمایشنامهنویسکسی است کهآگاهانه رویاسازیمیکند و با استفادهیمناسبازابزاریکه در اختیار داردذهندیگران را درهم ریخته و هدایت میکند و موجب پرواز خیال تماشاگر میشود.
207- گزینه ی 1
پرفورمنس آرت، هنری ترکیبی است و از ترکیب هنرهای متفاوت و عناصری که در آن هنرهای متفاوت موجود است بهره میبرد. مانند نقاشی، مجسمهسازی، موسیقی، تئاتر، ویدیوفیلم یا ترکیب این هنرها. پرفورمنس به دلایلی در تقابل با تئاتر قرار دارد. اولین دلیل این است که اجراکنندگان پرفورمنس، معتقدند که اصولاً بازیگر نیستند. بلکه اجرا کنندگان پرفورمنس هستند. آنها معتقدند که بازیگری تئاتر در عالیترین شکل خود نیز کاری است که از واقعیت عینی به دور و نوعی وانمود کردن است. نکتهی دیگری که در تقابل با تئاتر قرار میگیرد، این است که در تئاتر، اعم از شکل کلاسیک یا مدرنش، معمولاً در هر لحظه از نمایشنامه و اجرا، توجه تماشاگر به یک مساله خاص جلب میشود و از اینکه توجه تماشاگر به چند موضوع خاص جلب شود، خودداری میکنند. این مسأله برای پیشبرد داستان خیلی مهم است؛ البته مسایل جانبی همیشه وجود دارد؛ ولی آن چیزی که در مرکز توجه قرار میگیرد در هر صحنه و یا در هر لحظهای از صحنه، یک مسأله است و نه چند مسأله. اجراکنندگان پرفورمنس، علاقهمند هستند که معکوس عمل کنند؛ یعنی در هر لحظه، تماشاگر به چند نقطه و چند موضوع متفاوت توجه داشته باشد و او را در انتخاب، آزاد میگذارند و در نتیجه هر کس، یک جا را نگاه میکند و یا یک چیز را تعقیب مینماید و همهی اینها همزمان اتفاق میافتد. با توجه به توضیحات ارائه شده به نظر میرسد که گزینهی 1، گزینهی صحیحتری باشد. هرچند که گزینهی 4 نیز صحیح به نظر میرسد.
208- گزینه ی 3
«عروس آتش» ساختهی خسرو سینایی، تقابل دو فرهنگ سنتی طایفهای و مدرنیتهی شهری را نشان میدهد. این فیلم نه تنها در مضمون که در ساختار و فرم نیز بر تضادهای آشکار این دو تفکر پافشاری میکند. عروس آتشبه سنتهایعشیرهایدر جنوب ایران،ازدواج اجباریوخودسوزی میپردازد و نام فیلم نیز برگرفته از خودسوزی شخصیت اصلی در انتهای فیلم است.
209- گزینه ی 1
(کتاب سبز خلاقیت نمایشی، فصل 7)
در تئاتر روایی که برشت از مهمترین نویسندگان آن است، سعی بر این است که با استفاده از تمهیدات مختلف، از غرق شدن تماشاگر در ماجرا جلوگیری شود و قوهی استدلال تماشاگر فعال شود.
210- گزینه ی 3
(کتاب سبز خلاقیت نمایشی، فصل 7)
چیزی که امروز به نام تئاتر آزمایشگاهی مشهور است، در لهستان به وسیلهی «یرژی گروتفسکی» تأسیس شد.
211- گزینه ی 1
«اپرا بوفا» اپرایی تفریحی بود که تاثیر نمایشهای «کمدیا دل آرته»در آن مشهود بود. اپرا بوفا مانند «اپرا سریا» تمام قسمتهایش آوازی بود، با این تفاوت كه آوازهای «اپرا بوفا»، جنبهی شوخی و كمیك داشت و موضوع آن برخلاف «اپرا سریا»، غالباً از داستانهای معاصر و عامیانه اقتباس میشد و به سبك نشاطآور و ریتم تندی تصنیف میشد.
212- گزینه ی 4
(اصول و مبانی ماسک و گریم، صفحهی 44)
پیشانی چهارگوش که موهای اطراف سر آن را کوچکتر کند و از پهنای چهره کوچکتر جلوه کند و کمی برجسته باشد برای شخصیت پرکار )پرانرژی(، تند، عصبی و متعصب مناسب است.
213- گزینه ی 3
(اصول و مبانی ماسک و گریم، صفحهی 69)
هر سه تصویر، سمبل قدرت است.
214- گزینه ی 3
ترکیب بندی یا کمپوزیسیون، درهمآمیختن بخشها یا عناصر جداگانه و ایجاد یک کل است. آنچه در ترکیببندی تصویر مورد نظر حائز اهمیت است، میزانسن محکم و خلاقه در قاب است. قاببندی محکم و خلاقهی تصویر با کادر در کادر بودن و قرار گرفتن سایهی سوژه روی دیوار، ایجاد شده است.
215- گزینه ی 4
انتخاب زاویهی دوربین سربالا در این تصویر به جهت والانمایی و تقدیس سوژه است.
216- گزینه ی 2
قرار گرفتن سوژه مقابل پوسترهایی که به هم ارتباط چندانی ندارند (پوستر رأی گیری که مرد زیر آن ایستاده، پوستر زن و پوستر مربوط به پنیر) موضوع را مبهم کرده است. هرچند که گزینهی 3 نیز صحیح به نظر میرسد.
217- گزینه ی 2
(کتاب سبز خلاقیت نمایشی، فصل 2)
تصویر داده شده، یک نمونه از ماسکهای کمدی نو در یونان است.
218- گزینه ی 3
ویژگی شاخص تصویر، برشها و ترکیببندی مثلثی است که بر جهت نگاه نیز تأثیر دارد. زاویهی دوربین نقشی بر عمق میدان تصویر نداشته و نورپردازی تصویر خنثی نیست. به علاوه، تصویر لزوماً با لنز تله عکاسی نشده چرا که فشردگی پرسپکتیو در آن نمودی ندارد.
219- گزینه ی 1
(اصول و مبانی ماسک و گریم، صفحهی 37)
در نمایش کابوکی رنگ آبی برای شخصیتهای بیرحم استفاده میشود. رنگ نیلی نماد افسردگی، تیرگی و تاریکی است. رنگ سفید برای شخصیتهای غیرقابل اعتماد و دغل به کار میرود و رنگ قرمز اشتیاق، قدرت و جدیت را نشان میدهد.
220- گزینه ی 2
با دقت به سایه های تشکیل شده روی سوژه می توان دریافت که جهت نورپردازی از بالا در روبه رو و طرفین صحنه بوده است.