پاسخ تشریحی درس خلاقیت نمایشی کنکور هنر 94

پاسخ تشریحی خلاقیت نمایشی کنکور 94

پاسخ تشریحی درس خلاقیت نمایشی کنکور هنر 94

پاسخ تشریحی خلاقیت نمایشی کنکور 94

201- گزینه­ ی 4

تئاتر دیجیتال مشخصاً به میزان ارتباط تماشاگر و نمایش توجه دارد. محدودیت‌هایی كه كلام یا روایت به عنوان عناصر ثانویه ایجاد می‌كنند در تقابل با این تكنولوژی كه از طریق ماشین‌ها انجام می‌شود،‌ كمتر به چشم می‌آیند. چنین تعاملی اقشار تماشاگران و مشاركت آن‌ها را در اجرای نمایش افزایش می‌دهد. در این شكل اجرایی، نقش پیام و گیرنده­ی پیام را می‌توان در یكدیگر ادغام كرد و این مسئله است كه تئاتر دیجیتال را به سوی گفت‌وگویی دوسویه می‌كشاند؛ گفت‌وگوی انسان با انسان یا انسان با ماشین.

202- گزینه­ ی 4

(کتاب سبز خلاقیت نمایشی، فصل 9- اصطلاحات نمایش ایرانی)

بازی خیال نوعی سایه­بازی در چادر است با عروسک­هایی از جنس چرم که سایه­هایشان روی چادر منعکس می­شود.

203- گزینه­ ی 4

(اصول و مبانی نمایش عروسکی، صفحه­ی 4)

حیات نمایش عروسکی بر محور دو عنصر قرار دارد: عروسک و عروسک­گردان. عروسک را هنرمندان این رشته می­سازند و عروسک­گردان مسئول به نمایش در آوردن و به عبارتی زنده کردن عروسک است. پس از نظر حرفه­ای، یک عروسک­گردان باید دارای تمام مهارت­ها و تکنیک­هایی باشد که یک هنرپیشه­ی تئاتر به آن نیاز دارد.

204- گزینه­ ی 2

(کتاب سبز خلاقیت نمایشی، فصل 17)

در سبک تدوین تداومی، فضای صحنه در طول آن­چه محور کنش (خط فرضی) یا خط 180 درجه می­نامند ساخته می­شود. فرض بر این است که کنش صحنه در طول یک خط مشخص و قابل پیش­بینی به وقوع می­پیوندد. این محور کنش، یک نیم­دایره یا سطح 180 درجه می­سازد که دوربین می­تواند در آن قرار گرفته و از کنش فیلم بگیرد. در نتیجه فیلمساز طوری نماها را طرح­ریزی، فیلمبرداری و تدوین می­کند که این خط مرکزی رعایت شود. در هر نما کار دوربین و میزانسن طوری تنظیم می­شود که فضای 180 درجه ایجاد شده و تداوم یابد.

205- گزینه­ ی 1

(کتاب سبز خلاقیت نمایشی، فصل 13)

داشتن فاصله­ی کانونی بلند از خواص لنز تله است. در این لنزها، پرسپکتیو از بین می­رود و عمق میدان کم است. این لنز اشیا را به هم نزدیک­تر نشان می­دهد و فاصله­ی بین آن­ها را کم می­کند.

206- گزینه­ ی 3

نمایشنامه­نویسکسی است کهآگاهانه رویاسازیمی­کند و با استفاده­یمناسبازابزاریکه در اختیار داردذهندیگران را درهم ریخته و هدایت می­کند و موجب پرواز خیال تماشاگر می­شود.

207- گزینه­ ی 1

پرفورمنس آرت، هنری ترکیبی است و از ترکیب هنرهای متفاوت و عناصری که در آن هنرهای متفاوت موجود است بهره می­برد. مانند نقاشی، مجسمه­سازی، موسیقی، تئاتر، ویدیوفیلم یا ترکیب این هنرها. پرفورمنس به دلایلی در تقابل با تئاتر قرار دارد. اولین دلیل این است که اجراکنندگان پرفورمنس، معتقدند که اصولاً بازیگر نیستند. بلکه اجرا کنندگان پرفورمنس هستند. آن­ها معتقدند که بازیگری تئاتر در عالی­ترین شکل خود نیز کاری است که از واقعیت عینی به دور و نوعی وانمود کردن است. نکته­ی دیگری که در تقابل با تئاتر قرار می‌گیرد، این است که در تئاتر، اعم از شکل کلاسیک یا مدرنش، معمولاً در هر لحظه از نمایشنامه و اجرا، توجه تماشاگر به یک مساله خاص جلب می‌شود و از این­که توجه تماشاگر به چند موضوع خاص جلب شود، خودداری می‌کنند. این مسأله برای پیشبرد داستان خیلی مهم است؛ البته مسایل جانبی همیشه وجود دارد؛ ولی آن چیزی که در مرکز توجه قرار می‌گیرد در هر صحنه و یا در هر لحظه‌ای از صحنه، یک مسأله است و نه چند مسأله. اجراکنندگان پرفورمنس، علاقه‌مند هستند که معکوس عمل کنند؛ یعنی در هر لحظه، تماشاگر به چند نقطه و چند موضوع متفاوت توجه داشته باشد و او را در انتخاب، آزاد می‌گذارند و در نتیجه هر کس، یک جا را نگاه می‌کند و یا یک چیز را تعقیب می‌نماید و همه­ی این­ها همزمان اتفاق می‌افتد. با توجه به توضیحات ارائه شده به نظر می­رسد که گزینه­ی 1، گزینه­ی صحیح­تری باشد. هرچند که گزینه­ی 4 نیز صحیح به نظر می­رسد.

208- گزینه­ ی 3

«عروس آتش» ساخته­ی خسرو سینایی، تقابل دو فرهنگ سنتی طایفه­ای و مدرنیته­ی شهری را نشان می­دهد. این فیلم نه تنها در مضمون که در ساختار و فرم نیز بر تضادهای آشکار این دو تفکر پافشاری می­کند. عروس آتشبه سنت‌هایعشیره‌ایدر جنوب ایران،ازدواج اجباریوخودسوزی می‌پردازد و نام فیلم نیز برگرفته از خودسوزی شخصیت اصلی در انتهای فیلم است.

209- گزینه­ ی 1

(کتاب سبز خلاقیت نمایشی، فصل 7)

در تئاتر روایی که برشت از مهم­ترین نویسندگان آن است، سعی بر این است که با استفاده از تمهیدات مختلف، از غرق شدن تماشاگر در ماجرا جلوگیری شود و قوه­ی استدلال تماشاگر فعال شود.

210- گزینه­ ی 3

(کتاب سبز خلاقیت نمایشی، فصل 7)

چیزی که امروز به نام تئاتر آزمایشگاهی مشهور است، در لهستان به وسیله­ی «یرژی گروتفسکی» تأسیس شد.

211- گزینه­ ی 1

«اپرا بوفا» اپرایی تفریحی بود که تاثیر نمایش­های «کمدیا دل آرته»در آن مشهود بود. اپرا بوفا مانند «اپرا سریا» تمام قسمت­هایش آوازی بود، با این تفاوت كه آوازهای «اپرا بوفا»، جنبه­ی شوخی و كمیك داشت و موضوع آن برخلاف «اپرا سریا»، غالباً از داستان­های معاصر و عامیانه اقتباس می­شد و به سبك نشاط­آور و ریتم تندی تصنیف می­شد.

212- گزینه­ ی 4

(اصول و مبانی ماسک و گریم، صفحه­ی 44)

پیشانی چهارگوش که موهای اطراف سر آن را کوچک­تر کند و از پهنای چهره کوچک­تر جلوه کند و کمی برجسته باشد برای شخصیت پرکار )پرانرژی(، تند، عصبی و متعصب مناسب است.

213- گزینه­ ی 3

(اصول و مبانی ماسک و گریم، صفحه­ی 69)

هر سه تصویر، سمبل قدرت است.

214- گزینه­ ی 3

ترکیب بندی یا کمپوزیسیون، درهم­آمیختن بخش­ها یا عناصر جداگانه و ایجاد یک کل است.‌ آن­چه در ترکیب­بندی تصویر مورد نظر حائز اهمیت است، میزانسن محکم و خلاقه در قاب است. قاب­بندی محکم و خلاقه­ی تصویر با کادر در کادر بودن و قرار گرفتن سایه­ی سوژه روی دیوار، ایجاد شده است.

215- گزینه­ ی 4

 انتخاب زاویه­ی دوربین سربالا ‌در این تصویر به جهت والانمایی و تقدیس سوژه است.

216- گزینه­ ی 2

قرار گرفتن سوژه مقابل پوسترهایی که به هم  ارتباط چندانی ندارند (پوستر رأی گیری که مرد زیر آن ایستاده، پوستر زن و  پوستر مربوط به پنیر) موضوع را مبهم کرده است. هرچند که گزینه­ی 3 نیز صحیح به نظر می­رسد.

217- گزینه­ ی 2

(کتاب سبز خلاقیت نمایشی، فصل 2)

تصویر داده شده، یک نمونه از ماسک­های کمدی نو در یونان است.

218- گزینه­ ی 3

ویژگی شاخص تصویر، برش­ها و ترکیب­بندی مثلثی است که بر جهت نگاه نیز تأثیر دارد. زاویه­ی دوربین نقشی بر عمق میدان تصویر نداشته و نورپردازی تصویر خنثی نیست. به علاوه، تصویر لزوما‍ً با لنز تله عکاسی نشده چرا که فشردگی پرسپکتیو در آن نمودی ندارد.

219- گزینه­ ی 1

(اصول و مبانی ماسک و گریم، صفحه­ی 37)

در نمایش کابوکی رنگ آبی برای شخصیت­های بی­رحم استفاده می­شود. رنگ نیلی نماد افسردگی، تیرگی و تاریکی است. رنگ سفید برای شخصیت­های غیرقابل اعتماد و دغل به کار می­رود و رنگ قرمز اشتیاق، قدرت و جدیت را نشان می­دهد.

220- گزینه­ ی 2

با دقت به سایه های تشکیل شده روی سوژه می توان دریافت که جهت نورپردازی از بالا در روبه رو و طرفین صحنه بوده است.

Menu