چگونه درس بخوانم؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که ذهن هر دانش‌آموزی را مشغول می‌کند، شیوه‌ی صحیح درس خواندن است.

چگونه درس  بخوانم؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که ذهن هر دانش‌آموزی را مشغول می‌کند، شیوه‌ی صحیح درس خواندن است.

چگونه باید درس بخوانیم؟ چرا بعضی از مطالب را با گذشت زمان از یاد می‌بریم یا تصویر آن در ذهنمان کمرنگ می‌شود؟ چرا با این‌که برای بعضی درس‌ها وقت زیادی می‌گذاریم نتیجه‌ی مطلوب را به دست نمی‌آوریم؟

درست درس خواندن، یک هنر است؛ هنری که اگر بتوانیم آن را خوب بیاموزیم و روی آن تمرکز کنیم نتایج خوبی به دست می‌آوریم. برای آموختن این هنر باید چندین گام را برداریم:

از خودمان شروع کنیم: ابتدا باید ذهنی آرام داشته باشیم. در زمان درس خواندن باید بتوانیم تمام افکاری را که مانع تمرکزمان می‌شود از خودمان دور کنیم. ذهنی که از تمام استرس‌ها و آشفتگی‌ها به دور باشد آمادگی‌اش برای یادگیری مطالب بیش‌تر است.

با برنامه درس بخوانیم: اولین قدم برای درس خواندن، داشتن برنامه‌ی منظم است؛ برنامه‌ای که منطبق با توانایی و شرایط ما باشد، نه فراتر از آن. برنامه‌ای که فراتر از حد و توانایی ما باشد نمی‌تواند ما را به هدفمان برساند و تنها موجب سردرگمی می‌شود.

حفظ نکنیم، یاد بگیریم: این جمله را بارها از معلم‌ها شنیده‌ایم اما واقعاً درک درستی از آن داریم؟ باید اول مطلب یا درسی را که می‌خواهیم بخوانیم درک کنیم و بدانیم چه چیزی را می‌خواهیم یاد بگیریم؛ سپس شروع به یادگیری و به خاطر سپردن مطالب کنیم.

اولین قدم کتاب درسی است: برای شروع مطالعه اولین کتابی که باید بخوانیم، کتاب درسی است. اشتباه خیلی از دانش‌آموزان این است که اول به سراغ کتاب‌های کمک‌آموزشی و تست می‌روند و می‌خواهند مطلب را در قالب حل مسئله یاد بگیرند که این کار موجب یاد نگرفتن عمیق مطلب و فراموشی آن می‌شود.

خلاصه‌نویسی کنیم: پس از آموختن و یادگیری کامل هر مبحث، آن را به صورت جملات کوتاه و کلمات کلیدی بنویسیم که بهتر است از دو یا سه رنگ استفاده کنیم. این کار چند مزیت دارد. مهم‌ترین آن پایداری مطالب در ذهن است و باعث افزایش اعتمادبه‌نفس در ما می‌شود.

خود را بیازماییم: پس از درک و خواندن کامل مطلب بهترین روش برای این‌که بفهمیم تا چه حد درس را یاد گرفتیم امتحان گرفتن از خودمان است و مهم‌ترین مزیت آن پی بردن به نقاط ضعف و قوتمان است.

منبع :

Menu