6.کارهای بزرگ را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید
خواندن یک فصل کامل از یک درس، بهصورت یکباره ممکن است برای کودک سخت باشد. بهتر است فصل را به صفحهها و حتی پاراگرافهایی تقسیم کنیم تا کودک بعد از به اتمامرساندن هر کار کوچکی
احساس موفقیت کند و به او انگیزه دهد کار خود را ادامه دهد.
این کار را میتوان نهتنها برای درسخواندن، بلکه برای کارهای خانه هم انجام داد. «نیتا» مادر «آنکیت» کودک ۸ ساله، میگوید: «من هفتهها بود به آنیک غر میزدم کمدش را تمیز کند،
ولی گوش نمیداد. بعد کار را با تقسیمکردن آسان کردم؛ گفتم که امروز قفسه پایین را تمیز کن و البته وقتی به خانه برگشتم کار انجام شده بود!»
۷. روش یادگیری کودک خود را پیدا کنید (دیداری، شنیداری یا حرکتی)
هر کودکی روش متفاوتی دارد. برخی کودکان وقتی اطلاعات را میبینند آن را بهتر درک میکنند. برخی با شنیدن راحتتر هستند و برخی وقتی یاد میگیرند که از اطلاعات استفاده عملی کنند و آن را
لمسکنند.
بهتر است بدانید کودک شما در کدام گروه قرار دارد، چون بهاینصورت کودک اطلاعات را بهتر درک میکند و یادگیری او بلندمدتتر میشود.
دیداری: کودکانی که دیداری هستند وقی چیزی را میبینند بهتر آن را درک میکنند. در این مورد، کودک وقتی بهتر میتواند تمرکز کند که اطلاعات را میخواند و آن را مینویسد.
درستکردن فلاش کارت: اگر کودک شما باید املا یا مفاهیم را یاد بگیرد، نوشتن آنها روی یک کارت کوچک و دائم نشاندادن به او، کمک میکند این مفاهیم را سریعتر درک کند و بهخاطر بسپارد.
نقاشیکردن: از کودک بخواهید چیزی را که یادمیگیرد، نقاشی کند. این کار کمک میکند کودک مطالب را بهتر در ذهن خود ببیند. یکی از فایدههای این کار این است که مهارتهای حرکتی کودک نیز
بهبود پیدا میکند.
خطخطیکردن: معمولا میبینیم که کودک وقتی درس میخواند گوشه کتاب را خطخطی میکند و فکر میکنیم حواس او پرت شده. ولی درواقع خطخطیکردن کمک میکند کودک مطالب را بهخاطر
بسپارد و بعدا راحتتر آنها را بهیاد آورد.
شنیداری: کودکانی که وقتی چیزی را میشنوند آن را بهتر درک میکنند، یادگیری شنیداری دارند.
بلندخواندن: کودکانی که یادگیری شنیداری دارند وقتی مطالب را بلندبلند میخوانند یا به خواندن کسی دیگر گوش میدهند، بهتر یاد میگیرند. در این موارد کتابهای صوتی برای کودک بهتر از
کتابهای کاغذی هستند.
موسیقی: گوشدادن به موسیقی در حین درسخواندن نیز به این کودکان کمک میکند، تمرکز کنند و مطالب را بهتر بهیاد آورند.
حرکتی: کودکانی که یادگیری حرکتی دارند، باید مطالبی که میخوانند را لمس کنند تا آن را بهتر بفهمند و درک کنند. برای این کودکان، یادگیری با برنامههای عملی بهتر از بلندخواندن و نوشتن است.
«نینا» مادر «پارکاش» پنج ساله، میگوید: «وقتی پارکاش داشت درمورد سیارهها یادمیگرفت، او رو به کیهانسرا بردم و وقتی به خانه برگشتیم، باهم نشستیم و مدلی از منظومه شمسی
ساختیم و رنگش کردیم. از آن موقع دیگه هیچوقت ترتیب سیارهها و اینکه کدومها حلقه دارند رو فراموش نکرد.
۸. اهداف کوتاهمدت برای تمرکز بهتر هستند
برای رسیدن به یک هدف، محدودیت زمانی تعیین کنید. اگر هدف درسخواندن است، میتوانید بگویید در ۲۰ دقیقه تعداد مشخصی صفحه خوانده شود.
بهیاد داشته باشید که بزرگسالان، فقط میتوانند برای ۴۲ دقیقه کاملا تمرکز داشته باشند. بنابراین زمان تمرکز برای کودکان کمتر است. بهتر است محدودههای زمانی کوتاهتری را تعیین کنید.
مثلا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه.
نکتهی دیگری که باید مد نظر داشته باشیم این است که برخی کودکان در محدودیت زمانی موفق میشوند، ولی کودکان دیگر ممکن است حس کنند تحت فشار هستند، اضطراب پیدا کنند و تمرکز خود را
ازدست بدهند.
جهت مطالعه قسمت اول و دوم میتوانید از طریق لینکهای پایین اقدام نمایید.
مشاهده راههایی جهت بالا بردن تمرکز در کودکان-قسمت اول