آرین احمدی: نکات کلیدی پیشرفت در نیم‌سال دوم

صحبت‌های آرین احمدی را در برنامه تلویزیونی فرصت برابر در زیر بخوانید...

آرین احمدی: نکات کلیدی پیشرفت در نیم‌سال دوم

برنامه تلویزیونی فرصت برابر

کارشناس برنامه: آرین احمدی

نکات کلیدی پیشرفت در نیم‌سال دوم

23 بهمن 93

امروز به اشتباهات تاثیر گذار در نیم‌سال دوم اشاره می‌کنم که اگر آن‌ها را انجام ندهید موفق می‌شوید. از جمله این اشتباهات عبارتند از:

  • بازگشت به نیم‌سال اول و خارج شدن از برنامه به بهانه‌ی جبران عقب‌افتادگی

برخی از دانش‌آموزان می‌گویند من از برنامه عقب افتاده‌ام و نمی‌خواهم پیش 2 را شروع کنم. برگشت به عقب سبب می‌شود که از این جا مانده و از آن جارانده ‌شوید. مسیری را که پیش‌رو دارید را ادامه دهید. برای جبران گذشته جبران فرصت در عید دارید.

حجم سوالات پیش 2 در کنکور بیشتر است پس عین برنامه راهبردی کانون جلو بروید. برگشت به عقب سبب می‌شود اضطراب هم بگیرید چون بعدا می‌گویید نیم‌سال دوم را چه کار کنم؟ ما باید به یک سری چیزها اعتماد کنیم تا بتوانیم با آرامش جلو برویم پس به برنامه راهبردی آزمون‌های کانون اعتماد کنید و از آن جدا نشوید، رتبه‌های برتر هم با برنامه پیش رفته‌اند.

  • مقایسه خود با دیگران و تغییر راه و روش‌ها به واسطه این مقایسه‌ها و چندبرنامه‌ای شدن (کنکور رقابت با خودتان است) نیز یکی دیگر از اشتباهات رایج نیم‌سال دوم است.

برخی از دانش‌آموزان نتایج خودشان را با دوستانشان مقایسه می‌کنند مثلا از دوستی که در درس فیزیک 20 گرفته‌ است یا آن‌را 80 درصد زده می‌پرسند تو چه کار کرده‌ای؟ راهکار دوستش شاید برای او کارآمد نباشد و کار شخصی خود او بوده است یا با توجه به گذشته او بوده و عینا می‌خواهد کپی‌برداری کند. این‌جاست که چندبرنامه‌ای بودن اتفاق می‌افتد به روش‌ها گوش بدهید ولی آن‌ها را برای خودتان ترجمه و شخصی‌سازی کنید. فکر نکنید الزاما بهترین هستید به روش‌های دیگران گوش کنید اما آن را شخصی‌سازی کنید. برخی گوششان دنبال صحبت‌های مختلف است و چندبرنامه‌ای اتفاق می‌افتد و آَشفته می‌شوند.

کنکور رقابت با خودتان است. با خودتان که رقابت کنید موفق می‌شوید. چرامی‌گوییم دفتر برنامه‌ریزی را پر کنید چون شما خودتان را با گذشته خودتان مقایسه می‌کنید و نسبت به گذشته خودتان سعی می‌کنید بهتر عمل کنید.

  • اشتباه در انتخاب منابع

این موضوع خیلی از دانش‌آموزان را اذیت می‌کند خیلی از دانش‌آموزانی که رشد تراز داشتند منابع مطالعاتی‌شان را درست انتخاب کرده بودند سوالات استاندارد را حل کنید سوالات استاندارد یعنی کتاب آبی چون هم شامل سوالات کنکور است هم آزمون‌های قبلی کانون و این‌ها سوالاتی هستند که در سال‌های قبل تکرار شده‌اند.

کنکور هر سال را هم که نگاه ‌کنید می‌بینید حجم بالایی از سوالات تکراری هستند. دنبال منابع عجیب و غریب نروید برخی فکر می‌کنند کتاب بزرگ‌تر و حجیم‌تر بهتر است ولی باید برسید آن را کامل کار کنید و تا کنکور تمام کنید.

  • یکی دیگر از اشتباه‌های نیم‌سال دوم، هدف‌گذاری‌های اشتباه (معیار چند از ده‌ تا بهترین معیار هدف‌گذاری است) هستند.

گاهی در زندگی هم به دلیل هدف‌گذاری‌ اشتباه لطمه می‌بینیم. دانش‌آموزی می‌گوید می‌خواهم این آزمون 800 نمره ترازی رشد می‌کنم یا ادبیات را که قبلا 40 درصد زده بودم الان می‌خواهم 80 درصد بزنم یعنی از 4 تا از ده‌تا به 8 تا هدف‌گذاری می‌کند این اشتباه است برخی از هدف‌گذاری‌ها به جای این‌که سبب افزایش انگیزه شوند اگر به آن نرسید آزاردهنده هستند و اذیت می‌شوید. هدف‌گذاری باید براساس گذشته باشد و برای دو درس نه بیشتر آن هم یک یا دو واحد از ده‌تا. مثلا اگر تراز شما 4500 است بتوانید آن را به 4700 تبدیل کنید یعنی 200 تا 200 تا رشد کنید منطقی است یا قبلا ادبیات را 4 تا از ده‌تا می‌زدید 5 تا از‌ده‌تا جواب دهید خوب است به شرطی که دروس دیگر را حفظ کنید و فقط 2 درس را بهبود دهید. در ضمن روی درسی که مسلط‌تر هستید کار کنید و آن را بیشتر تقویت کنید.

فردا آزمون 24 بهمن را دارید که آن را با موفقیت می‌دهید این نکات را برای آزمون بعدی بیان می‌کنم.

نکات کلیدی آزمون 8 اسفند

  • شمارش انرژی در زیست پیش آغاز می‌شود. این مبحث بسیار پربارم است.

  • هم‌چنان مشتق و کاربرد مشتق ادامه دارد. پس نگران نباشید.

  • هم‌چنان آزمون‌های زیادی باقی است پس هیچ آزمونی را غایب نشوید و زمان دارید.

یکی از سوال‌هایی که از کاظم قلم‌چی در برنامه امروز پرسیدند به این اشاره داشت که آیا برگردم درس‌هایی که عقب هستم را کار کنم یا نه؟ یا همان‌طور که آقای قلم‌چی بیان کردند از برنامه جدا نشوید و از این‌جا به بعد را خوب پیش بروید. دوران نوروز زمان خیلی خوبی است که آن‌چه را که عقب افتاده‌اید را جبران کنید. باور داشته باشید که موفق می‌شوید به حرکت و مسیر خودتان و به برنامه راهبردی باور داشته باشید دیروز آقای ندرخانی اشاره کردند که در آزمون‌ها غیبت نکنید حتی اگر باب میل شما نبود یادتان باشد نتیجه آن پیروزی است. هم‌چنین آقای قلم‌چی تکنیک دو خودکار را توضیح دادند که در دفتر برنامه‌ریزی هم نوشته‌اند. همه شما موفق هستید ما این روش‌ها را بیان می‌کنیم تا موفق‌تر باشید. اگر باور  داشته باشید که موفق می‌شوید و اگر باور داشته باشید که موفق نمی‌شوید در هر دو صورت درست فکر می‌کنید.

انسان‌های بزرگ با شکست‌ها بزرگ شده‌اند پس برای ادامه مسیر اراده داشته باشید ساعت مطالعه‌تان را افزایش دهید و به نکاتی که گفته می‌شود توجه کنید. اگر در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنید به روند خود با استمرار ادامه دهید و اگر در آزمون‌ها شرکت نمی‌کنید به آزمون‌ها بپیوندید و بدانید که خدایی هست که در همین نزدیکی‌ هاست.

تونل‌ها فریاد می‌زنند راه هست حتی در دل سنگ‌ها

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

Menu