توصیه‌هایی برای انجام ورزش هوازی

انجام ورزش‌های هوازی برای بالا بردن آمادگی جسمانی و افزایش روحیه مناسب است. پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه‌سواری بهترین نوع ورزش‌های هوازی هستند.

توصیه‌هایی برای انجام ورزش هوازی

انجام ورزش‌های هوازی برای بالا بردن آمادگی جسمانی و افزایش روحیه مناسب است. پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه‌سواری بهترین نوع ورزش‌های هوازی هستند.

انجام مداوم ورزش هوازی برای سلامت قلب و عروق و کنترل وزن مناسب است. همچنین ورزش هوازی درمانی موثر برای افسردگی است. با این وجود بسیاری از مردم به هنگام انجام ورزش‌های هوازی آسیب می‌بینند یا این ورزش‌ها برایشان به اندازه کافی جالب نیست.

توصیه‌هایی برای انجام بهتر و موثرتر ورزش هوازی به شرح زیر است:

1- انجام مقدار کمی ورزش هوازی بهتر از انجام ندادن آن است. هرچقدر بیشتر ورزش کنید فواید بیشتری به دست می‌آورید. با این حال بهتر است حداقل 5 روز در هفته به مدت نیم ساعت ورزش هوازی انجام دهید.

2- سعی کنید به صورت تدریجی ورزش کنید و کم کم سرعت خود را افزایش دهید.

3- اگر جلسه ورزشی را از دست دادید بیش از حد ناراحت و نگران نشوید. احساس بدی که به هنگام از دست دادن یک جلسه ورزش ایجاد می‌شود ممکن است بیش از ورزش نکردن به شما آسیب برساند.

4- همراه با ورزش فعالیت‌های روزانه‌ای که باعث حرکت شما می‌شوند انجام دهید. برای مثال از پله استفاده کنید، ماشین خود را دورتر پارک کنید و بیشتر راه بروید.

5- اگر با دیگران ورزش می‌کنید، سعی کنید جنبه رقابت را بیش از حد بزرگ نکنید. رقابت بیش از حد از فواید ورزش می‌کاهد و فشاری که به شما می‌آورد به سیستم قلبی – عروقی و ایمنی آسیب می‌رساند. اگر نمی‌توانید رقابت را کنترل می‌کنید به صورت انفرادی ورزش کنید.

6- ورزش‌هایی مانند هندبال و تنیس به اندازه پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه‌سواری هوازی نیستند. ورزش هوازی مداوم‌تر است و توقف ندارد. تداوم ورزش هوازی است که باعث قدرتمند شدن سیستم قلبی – عروقی می‌شود.

7- حتما قبل ازشروع ورزش هوازی بدن را گرم کنید. بهترین روش گرم کردن بدن انجام آرام ورزش اصلی است. برای مثال قبل از دویدن راه بروید.

8- بعد از ورزش بدن را خنک کنید.

9- اگر پیش از این ورزش نکرده‌اید با پزشک مشورت کنید، مخصوصا اگر مشکل قلبی یا فشار خون دازید.

10- به بدن خود توجه کنید. ورزش اگر مداوم نباشد باعث ایجاد دردهای غیر عادی می‌شود.

11- اگر احساس سرگیجه، درد در ناحیه سینه و مشکل تنفسی داشتید، سریعا ورزش را متوقف کنید.

12- ضربان قلب و تنفس باید 5 تا 10 دقیقه بعد از ورزش به حالت نرمال بازگردد. اگر این اتفاق نیفتاد به پزشک مراجعه کنید.

13- اگر مریض هستید ورزش نکنید. صبر کنید تا حال بهتری پیدا کنید و سپس به تدریج ورزش را از سر بگیرید. اگر به هنگام بیماری ورزش شدید انجام دهید بیماری شما طولانی مدت‌تر می‌شود.

منبع :

Menu