نتایج آزمون پیزا 2012 - بخش 19

آن‌چه 15ساله‌ها می‌دانند و آن‌چه با دانسته‌هایشان می‌توانند انجام دهند

نتایج آزمون پیزا 2012 - بخش 19

بررسی نتایج آزمون  پیزا 2012

PISA=PROGRAM FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT

برنامه‌ی بین المللی ارزیابی دانش‌آموزان

 

این مسأله در سیاست و عمل به چه معنی می‌باشد

 PISAنشان می‌دهد که در بیشتر کشورها و اقتصادها تعداد زیادی از دانش‌آموزان از فرصت‌های یادگیری که برای‌شان در دسترس است استفاده نمی‌کنند چرا که آن‌ها با مدرسه و یادگیری ميانه‌اي ندارند.

 در حقیقت این موضوع آشکار است که بیش از 33% دانش آموزان  در کشورهای OECD گزارش دادند كه آن‌ها دو هفته قبل از ارزيابي پيزا دیر به مدرسه رسيده‌اند و در همین مدت بیش از 25% دانش آموزان گزارش کرده‌اند که کلاس‌ها یا روزهای مدرسه را از دست داده‌اند .

مسأله فقط از دست دادن زمان نیست، این دانش آموزان احتمالاٌ عملکرد ضعیف‌تری هم خواهند داشت.

حضور و مشارکت با مدرسه نه تنها در میان دانش‌آموزان و مدارس متفاوت است بلکه در سراسر کشورها به همین‌گونه می‌باشد. به طور خاص با عملكرد بالا در کشورها و دولت های آسیای شرقی همانند هنگ کنگ-چین، ژاپن، کره، ماکائو-چين و شانگهای سهم کمتری از دانش آموزانی را دارند که گزارش کرده‌اند به کلاس دیر رسیده‌اند یا یک کلاس یا یک روز مدرسه را از دست داده‌اند.

این موضوع که اهداف آموزشی دانش‌آموزان و والدین نتیجه‌ي ارزش‌های فرهنگی یا تعیین کننده‌ي آن‌ها می‌باشد و چگونه چنین اهدافی با سیاست‌ها و شیوه‌های آموزش و پرورش در تعامل است مسأله‌ای مهم است که شایسته‌ي تعامل بیشتر می‌باشد. موضوع هرچه که باشد این طور به نظر می‌رسد که اگر یک کشور به دنبال عملکرد آموزشی بهتر باشد ضروری است که رهبران سیاسی و اجتماعی شهروندان کشور را متقاعد کنند که با انتخاب گزینه های لازم نشان دهند که آن‌ها آموزش را بیش از دیگر علاقمندی‌های ملی ارج می‌نهند.

مترجم: ستاره تسليمي

بازنگري و ويرايش: فاطمه فلاحت‌پيشه


Menu