نتایج آزمون پیزا 2012 - بخش 26

آن‌چه 15ساله‌ها می‌دانند و آن‌چه با دانسته‌هایشان می‌توانند انجام دهند

نتایج آزمون پیزا 2012 - بخش 26

بررسی نتایج آزمون پيزا ٢٠١٢

PISA=PROGRAM FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT

برنامهی بينالمللی ارزیابی دانش‌آموزان

 

انصاف در تخصیص منابع به منظور ايجاد عدالت در آموزش و پرورش نه تنها مهم است، بلکه با  عملکرد سیستم مدرسه به عنوان یک کل  رابطه دارد.

نتایج پیزا نشان می‌دهد که نظام مدرسه با عملکرد  بالاي دانش آموز در ریاضیات، تمایل به تخصیص منابع منصفانه‌تر بین مدارس مرفه و مدارس محروم دارد.

 در این سیستم، تفاوتهای كمي در گزارش مدیران در مورد کمبود معلمان است، کفایت منابع آموزشی و زیر ساخت‌های فیزیکی،‌ و تفاوت‌های کوچکتری در میانگین زمان یادگیری در ریاضیات بین دانش‌آموزان مدارس داراي امكانات و مدارسی که دانش آموزان محروم بیشتري دارند، وجود دارد.

برای مثال، استونی، فنلاند و کره  نشان می‌دهند که همگی عملکردشان در ریاضیات بالاتر از میانگین  OECDاست. در این کشورها مدیران در مدارس محروم به همان اندازه‌ي، نه بيشتر از، مديران مدارس مرفه تمایل دارند در مورد مكتفي بودن منابع آموزشي، گزارش دهند.

آموزش و پرورش پیش دبستانی نیز یک منبع آموزشی است . اگر چه ثبت نام در مدارس پیش دبستانی از سال 2003 افزایش یافته است، میزان افزایش در میان دانش آموزان مرفه از دانش آموزان محروم بیشتر است که اين بدان معنی است که شكاف اجتماعی -اقتصادی بین دانش‌آموزانی که در آموزش پیش‌دبستانی شرکت کرده‌اند و كساني كه در آن  شركت نكرده‌اند در طول زمان عريض‌تر شده است.

سياست‌هايي كه معتقد هستند دانش‌آموزان كم‌بازده و خانواده‌هاي آن‌ها بايد به دوره‌هاي آموزشي پيش‌دبستاني با كيفيت بالا و مراقبت دسترسي داشته باشند، مي‌تواند به تغيير دادن اين رابطه كمك كند. دولت‌ها باید از کیفیت آموزش پیش دبستانی محلی اطمینان حاصل کنند، به ویژه زمانی که خانواده‌های محروم در برخی مناطق خاص جغرافیایی متمرکز هستند، و باید در توسعه‌ي عادلانه و کارآمد مکانیزمي برای پرداخت یارانه‌ي آموزش و پرورش پیش دبستانی به منظور کاستن از بار مالی موجود بر دوش خانواده‌ها بکوشند .

برزیل، آلمان، اسراییل، مکزیک و ترکیه اخیرا سیاست‌های مهمي را براي  بهبود عملکرد مدارس یا دانش آموزان محروم اجرا كردند، يا منابع بیشتری را به مناطق و مدارسي كه به آن نياز بيشتري دارند تخصيص داده‌اند. با توجه به اهمیت عدالت در تخصیص منابع،   OECD یک پروژه‌ي جدید در مورد این موضوع راه اندازی کرده است،بازنگري سياست‌هاي OECD برای بهیبود اثربخشی استفاده‌ي  منابع در مدرسه (نام پروژه‌ي مذكور). جزییات بیشتر اطلاعات در مورد چگونگی انجام تخصیص منابع کشورهای بالا از سال 2015 در دسترس خواهد بود.

مترجم: فاطمه حسين‌زاده

بازنگري و ويرايش: فاطمه فلاحت‌پيشه 

Menu