نتایج آزمون پیزا 2012 - بخش 21

آن‌چه 15ساله‌ها می‌دانند و آن‌چه با دانسته‌هایشان می‌توانند انجام دهند

نتایج آزمون پیزا 2012 - بخش 21

بررسی نتایج آزمون پيزا ٢٠١٢

PISA=PROGRAM FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT

برنامه ی بين المللی ارزیابی دانش آموزان

 

لازم است مدیران و معلمان مدارس قادر به شناسایی دانش‌آموزانی باشند که نشانه‌هایی از تعامل نداشتن با مدرسه را دارا هستند و قبل از آن‌که عدم مشارکت ریشه‌های محکمی پیدا کند به طور فردی با آن‌ها کار کنند. مدارس می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا یادگیری را یاد بگیرند، تمایلات آنها را برای حل مشکلات پرورش دهند و ظرفیت آنها را برای کار سخت و پشتکار فراهم سازند.

معلمان می‌توانند با حمایت از دانش‌آموزان در تلاش‌شان برای رسیدن به انتظارات بالا، نشان دادن درجات مهم‌تر تعهد و با تشویق کردن دانش‌آموزان برای در نظر گرفتن اشتباهات و شکست‌ها به عنوان فرصت‌های یادگیری، به دانش‌آموزان کمک کنند تا انگیزه و پشتکار خود را توسعه دهند.

تمرین‌های معلمان می‌تواند تمایلات و انگیزه‌ي دانش‌آموزان را به مشارکت در مسائل مشکل ارتقا دهد. استفاده‌ي معلمان از استراتژی های فعال و شناختی مانند دادن مسایلی به دانش‌آموزان که مدت زمانی طولانی آن‌ها را به فکر کردن وا دارد، مطرح کردن مسائلی که یک راه فوری و واضح برای رسیدن به راه حل وجود نداشته باشد، کمک به دانش‌آموزان با یادگیری از اشتباهات خود در ارتباط با پشتکار و بصیرت برای حل مسأله می‌باشد.

به طور مشابه دانش‌آموزانی که گزارش کرده‌اند معلم ریاضی آن‌ها از آموزش غیر مستقیم (مثال: معلم اهدافی واضح برای دانش‌آموز مشخص می‌کند و از دانش‌آموزان می‌خواهد که در برخی موارد استدلال و تفکر خود را ارائه دهند) و سنجش و ارزیابی دانش‌آموزان به طور غیر رسمی و مداوم (به طور مثال: معلم روی قوت و ضعف‌های دانش‌آموزان در ریاضیات به آن‌ها بازخورد می‌دهد) استفاده می‌کند، همچنین به طور خاص درجات بالا از پشتکار، بصیرت در حل مسأله و علاقه‌مندی به دنبال کردن ریاضیات به عنوان یک حرفه و یا رشته برای مطالعه‌ی بیشتر را گزارش کرده‌اند. هنوز استفاده از چنین استراتژی‌هایی در میان معلمان گسترده نشده است.

تنها 53% از دانش‌آموزان گزارش داده‌اند که معلم‌‌هایشان اغلب مسایلی را برای آنها مطرح می‌کنند که آن‌ها را برای مدت زمان طولانی وادار به تفکر می‌کند و 47% گزارش کرده‌اند که معلم‌هایشان اغلب مسائلی را مطرح می‌کنند که هیچ راه آشکار و فوری برای رسیدن به راه حل وجود ندارد.

همین‌طور به طور میانگین در کشور‌های OECD تنها 17% از دانش‌آموزان گزارش داده‌اند که معلم‌های‌شان پروژه‌هایی که حداقل به یک هفته زمان نیاز دارد تعیین می‌کنند.

در این زمینه کانادا موفقیت بیشتری داشته است: 60 % دانش‌آموزان کانادا گزارش کرده‌اند که معلم‌هایشان اغلب مسائلی را مطرح می‌کنند که هیچ راه آشکار و فوری برای رسیدن به راه حل وجود ندارد و 66% گزارش کرده‌اند که معلم‌هایشان اغلب مسائلی را مطرح می‌کنند که آن‌ها را برای مدت زمان طولانی وادار به تفکر می‌کند. سیستم آموزشی می‌تواند و باید کارهای بیشتری انجام دهد تا توانایی دانش آموزان به سمت اهداف بلند مدت را ترویج دهد.

 

Teachers and school principals need to be able to identify students who show signs of lack of engagement with school and work with them individually before disengagement takes firm root.

Schools can help students learn how to learn, nurture their willingness to solve problems, and build their capacity for hard work and persistence. Teachers can help students to develop perseverance and motivation by supporting students in their efforts to meet high expectations and in showing greater degrees of commitment, and by encouraging students to regard mistakes and setbacks as learning opportunities.

Teachers’ practices can promote students’ drive and willingness to engage with complex problems. Teachers’ use of cognitive-activation strategies, such as giving students problems that require them to think for an extended time, presenting problems for which there is no immediately obvious way of arriving at a solution, and helping students to learn from the mistakes they have made, is associated with students’ perseverance and openness to problem solving.

Similarly, students who reported that their mathematics teachers use teacher-directed instruction (e.g. the teacher sets clear goals for student learning and asks students to present their thinking or reasoning at some length) and formative assessments (e.g. the teacher gives students feedback on their strengths and weaknesses in mathematics) also reported particularly high levels of perseverance, openness to problem solving, and willingness to pursue mathematics as a career or field of further study. Yet the use of such strategies among teachers is not widespread: only 53% of students reported that their teachers often present them with problems that require them to think for an extended time, and 47% reported that their teachers often present problems for which there is no immediately obvious way of arriving at a solution. Similarly, on average across

OECD countries, only 17% of students reported that their teacher assigns projects that require at least one week to complete.

Canada is more successful in this regard: 60% of students in Canada reported that their teachers often present problems for which there is no immediately obvious way of arriving at a solution, and 66% reported that their teachers often present them with problems that require them to think for an extended time. Education systems could and should do more to promote students’ ability to work towards long-term goals.

 

               مترجم: ستاره تسليمي

 

ويرايش: فاطمه فلاحت‌پيشه

 

Menu