نتایج آزمون پیزا 2012 - بخش 25

آن‌چه 15ساله‌ها می‌دانند و آن‌چه با دانسته‌هایشان می‌توانند انجام دهند

نتایج آزمون پیزا 2012 - بخش 25

سیاست و عمل چه مفهومی دارند

با توجه به اینکه درجه‌ی یادگیری بالا می‌تواند به عنوان یک پیش فرض برای دانش‌آموزان با عملکرد بهتر در نظر گرفته شود، مهم است که معلم‌های مجرب را نسبت به کلاس‌های چالش برانگیز جلب کرد و با اطمینان از این‌که بچه‌ها با هر زمینه‌ی سیاسی و فرهنگی به وسیله‌ی این مدارج انضباطی ارتقا پیدا کنند.

این موضوع که محیط‌های آموزشی در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ پیشرفت داشته‌اند باعث خوشحالی است. حتی با وجود این که هنوز مدرسه‌هایی با سطح آموزشی پایین در تمام کشورها و جوامع وجود دارد. نتایج PISA نشان می‌دهد که در مقایسه بین دو مدرسه، خصوصی و یا غیرخصوصی، هم اندازه، هم موقعیت و با شرایط فرهنگی و سیاسی یکسان دانش‌آموزان آن، مدارج انضباطی در مدارس که کمبودی از نظر معلمان مجرب ندارند بهتر ارزیابی می‌شود. محدودیت معلم و شرایط انضباطی در رابطه‌ی تنگاتنگ با هم قرار دارند. اگرچه ماهیت این ارتباط با توجه به نتایج PISA قابل ارزیابی نیست، با این وجود سیاست کلی نیاز به شکستن این چرخه‌ی ناقص دارد. این حقیقت که این روابط داخلی در برخی از کشورها به نسبت بقیه ضعیف‌تر هستند، نشان می‌دهد که این عمل قابل اجرا است.

کیفیت عملکرد یک مدرسه نمی‌تواند به طور اخص به کارایی معلم‌ها و مدیران بستگی داشته باشد. کشورهایی مانند برزیل، کلمبیا، استونی، اسرائیل، ژاپن و لهستان که عملکرد خود را در PISA بهبود داده‌اند، با محیا کردن قابلیت بالای دستیابی دانش‌آموزان برای ورود به این بستر مهارتی انجمن‌هایی برای ارتقای عملکرد کارمندان آموزشی تأسیس کرده‌اند، با ارتقای درآمد برای این‌که این مهارت جذاب‌تر به نظر برسد و معلم‌های بیشتری مشغول به کار باقی بمانند و یا با پیشنهاد دادن به معلم‌ها برای شرکت در دوره‌های تربیت معلم ضمن خدمت. با وجود این‌که دریافتی بالای معلم‌ها فقط بخشی از معادله است، درآمدهای بالاتر می‌تواند با توجه به توانایی تدریس به سیستم‌های آموزشی برای جذابیت دادن به انتخاب کاندیداهای مناسب به بهترین نحو کمک کند.

نتایج PISA نشان می‌دهد که در میان کشورها و جوامع آن‌هایی که سرانه‌ی GDP بیشتری از میزان 20.000 دلار دارند، مدارس با عملکرد خوب برای پرداخت بیشتر به معلم‌ها بسته به شرایط اقتصادی جامعه تمایل دارند.

سیستم‌های آموزشی هم‌چنین لازم است از این‌که برای مدارس و دانش‌آموزان آموزگارانی اختصاص داده‌اند که می‌توانند به ميزان بیشتری تفاوت را ایجاد کنند، اطمينان حاصل نمايند. آن‌ها می‌توانند برای اطمینان از این‌که مدارس کم بازده به حد کافی معلم‌های با مهارت به کار گیرند، برنامه‌هایی برای بالا بردن انگیزه با هدف جلب کردن معلم‌های مجرب در این مدارس به کار بگیرند، و اطمینان از این‌که معلم‌ها در مدارس کم بازده در دوره‌های ضمن خدمت آموزشی شرکت کنند در سیستم استخدام آموزگاران تجدید نظر کنند.

(نتایج نشان می‌دهد که این معلم‌ها علاقه‌ی کمتری به شرکت در دوره‌های حرفه‌ای ضمن خدمت نشان می‌دهند).

                                                                                                                                           مترجم: ليدا علي‌اكبري

ويرايش: فاطمه فلاحت‌پيشه

Menu