PISA=PROGRAM FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT
برنامهی بین المللی ارزیابی دانشآموزان
انتخاب چندين راهكار وقتی در ترکیب با یکدیگر استفاده شوند میتوانند هم عملکرد و هم عدالت آموزشی را بهبود بخشند.
بدون توجه به شرایط اجتماعی-اقتصادی دانشآموزان، عملکردهای ضعیف را بسته به این که تا چه حدی این عملکردها توسط مدرسه تشدید میشود، نشانه بگیرید؛ چه از طریق نشانهگیری کردن مدارسی با عملکرد ضعیف و چه از طریق نشانه گیری کردن دانش آموزانی با عملکرد ضعیف در داخل مدارس.
این سیاست گذاریها معمولاً گرایش به فراهم نمودن یک دوره تحصیلات تخصصی و یا منابع آموزشی بیشتر برای دانشآموزانی خاص بر اساس دستاوردهای آموزشیشان دارند. به عنوان مثال بعضی از نظامهای آموزشی مدارس برنامههایی پیشگیرانه در مراحل ابتدایی فراهم میکنند که دانشآموزانی را که در معرض خطر عدم موفقیت در مدرسه پنداشته میشوند نشانهگیری میکنند، زمانی که آنان وارد مدارس و یا برنامه هایی در اوایل دوران کودکیشان میشوند، در حالیکه دیگر نظامهای آموزشی برنامههای بازیابی یا برنامههای پیشگیریکننده در مراحل انتهایی برای دانشآموزان فراهم مینمایند؛ دانش آموزانی که در طی چند سال اولیهي دبستان موفق به پیشرفت به میزان معمول نشدند. هدف از این برنامههای آموزشی این است که دانش آموزانی با عملکرد ضعیف را، بدون توجه به شرایط اجتماعی-اقتصادیشان، به سطح معمول دیگر همکلاسیهایشان برسانند. به عنوان مثال کلمبیا، مکزیک و لهستان زیربنای اطلاعاتی نظامهای آموزشی مدارسشان را ارتقا بخشیدند تا دانشآموزان و یا مدارس در حال تلاش را بهتر شناسایی و حمایت کنند.
دانشآموزان محروم را از طریق منابع آموزشی بیشتر یا کمکهای مالی بیشتر نشانهگیری کنید.
این برنامهها دانشآموزان را بیشتر بر اساس شرایط اجتماعی-اقتصادی خانوادههایشان انتخاب میکنند تا براساس تواناییهای شناختی دانشآموزان. در حالیکه سیاست گذاریهایی که دانشآموزان محروم را نشانهگیری میکنند میتوانند به بهبودبخشی عملکرد این دانشآموزان در مدارس منجر شوند، آنان همچنین قادر به فراهم نمودن منابع مالی بیشتر برای این دانشآموزان هستند. برای مثال در کلمبیا و مکزیک والدین در صورتی که فرزندانشان به مدرسه بروند پول نقد دریافت میکنند. سایر کشورها برنامههای ناهار رایگان و حمل و نقل رایگان را به خانوادههای نیازمند ارائه میکنند. برزیل، آلمان، اسرائیل، مکزیک و ترکیه سیاستهای هدفگذاری شدهای را اجرا کردهاند تا عملکرد دانشآموزان و یا مدارسی با دستاوردهای کمتر را بهبود بخشند و یا منابع بیشتری را به آن مناطق یا مدارسی که بیشترین نیازها را به آن منابع دارند اختصاص دادهاند.
Several policy options, sometimes applied in combination, can improve performance and equity in education.
• Target low performance, regardless of students’ socio-economic status, either by targeting low-performing schools or low-performing students within schools, depending on the extent to which low performance is concentrated by school.
These policies often tend to provide a specialized curriculum or additional instructional resources for particular students based on their academic achievement. For example, some school systems provide early-prevention programmes that target children who are deemed to be at risk of failure at school when they enter early childhood programmes or schools, while other systems provide late-prevention or recovery programmes for children who fail to progress at a normal rate during the first few years of primary school.
The objective is to bring low-performing students, regardless of their socio-economic status, up to par with their peers. Colombia, Mexico and Poland, for example, have improved the information infrastructure of their school systems so that they can better identify and support struggling students and schools.
• Target disadvantaged children through additional instructional resources or economic assistance.
These programmes select students based on their families’ socio-economic status, rather than on the students’ cognitive abilities. While policies targeting disadvantaged children can aim to improve these students’ performance in school, they can also provide additional economic resources to these students. In Brazil, Colombia and Mexico, for example, parents receive cash transfers if their children attend school. Other countries provide free transportation and free lunch programmes for students from poor families. Brazil, Germany, Israel, Mexico and Turkey have implemented targeted policies to improve the performance of low-achieving schools or students, or have distributed more resources to those regions and schools that need them most.
مترجم: سید سینا نقیبی ایروانی و حامد محمدی کمسرخ
ويرايش: فاطمه فلاحتپيشه