نتایج آزمون پیزا 2012 - بخش سیزدهم

آن‌چه 15ساله‌ها می‌دانند و آن‌چه با دانسته‌هایشان می‌توانند انجام دهند

نتایج آزمون پیزا 2012 - بخش سیزدهم

بررسی نتایج آزمون  پیزا 2012

PISA=PROGRAM FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT

برنامه‌ی بین المللی ارزیابی دانش‌آموزان

 

تخصيص منابع در ميان مدارس با برابري  فرصتهاي تحصيلي در ارتباط است‌.

با چند استثناي قابل‌توجه، کشورهای OECD تلاش مي‌كنند تا حداقل يك برابري، اگر نه بيشتر، را به تعداد معلمان به ازاي هر دانش‌آموز در مدارس محروم در مقايسه با مدارس داراي مزاياي بيشتر، تعميم دهند. اين به اين معناست  که مدارس محروم هنوز مشکلات زيادي  را در جذب معلمان باكفايت گزارش مي‌كنند. به بيان دیگر، در مدارس محروم، منابع بيشتر لزوماً به معني منابع با کیفیت بهتر نيست. این نشان مي‌دهد که بسیاری از دانش‌آموزان آن‌ها با مانعی دوجانبه يعني با یک پیش‌زمینه‌ي ضعيف و حضور در مدرسه‌اي با منابعي با کیفیت پایین‌تر روبرو می‌شوند.

به علاوه تعدادی از سیستم‌های آموزش و پرورش به جداسازی دانش‌آموزان در کلاس و يا مدارس گرایش دارند. اسناد PISA نشان می‌دهد که سیستم‌های مدارسی که دانش‌آموزان را بر اساس عملکردشان جدا می‌کنند، تمایل دارند كه اين دانش‌آموزان بر اساس شرایط اقتصادی- اجتماعی، هم‌چنين تكرار نحوه‌ي عملكردشان در رياضي جدا شده باشند.

در فنلاند، مکانیسم‌های تشخيص زودهنگام، از قبیل ارزيابي فردي دوره‌اي دانش‌آموزان به وسیله‌ي چندین گروه از معلمان، به مربيان اجازه مي‌دهد تا براي شناسايي دانش‌آموزان مشكل‌دار و پیشنهاد حمایت لازم از آن‌ها به سرعت، قبل از آنكه در مشكلاتشان گرفتار شوند و نتوانند تحصيلات خود را با سرعت سابق مانند همتايانشان ادامه دهند، اقدام كنند.

اسرائیل و آلمان برنامه‌هايي را طراحي كرده‌اند که فرصت‌های یادگیری بیش‌تر را برای دانش‌آموزان اقلیت و مهاجر با فراهم کردن یک روز طولاني‌تر مدرسه‌ (آلمان) یا تشویق دانش‌آموزان برای شرکت در گروه‌های درس کوچک‌تر (اسرائیل) ارائه می‌کند.

 

The allocation of resources across schools is associated with equity in education opportunities.

With some notable exceptions, OECD countries try to allocate at least an equal, if not a larger, number of teachers per student to disadvantaged schools compared with advantaged schools. This said, disadvantaged schools still report greater difficulties in attracting qualified teachers. In other words, in disadvantaged schools, more resources do not necessarily translate into better-quality resources. This suggests that many of their students face the double drawback of coming from a disadvantaged background and attending a school with lower-quality resources.

In addition, some education systems tend to separate students either across classes or schools. Evidence from PISA shows that school systems that segregate students according to their performance tend to be those where students are also segregated by socio-economic status and by the frequency of their exposure to formal mathematics.

In Finland, early detection mechanisms, such as periodic individualised assessments of students by several groups of teachers, allow educators to identify struggling students and offer them the necessary support early on, before they become stuck and cannot continue their education at the same pace as their peers. Israel and Germany have designed programmes that offer more learning opportunities to immigrant and minority students by providing a longer school day (Germany) or by encouraging students to participate in smaller study groups (Israel).

 

مترجم: زهره قموشي

بازنگري و ويرايش: فاطمه فلاحت‌پيشه و ليدا علي‌اكبري

Menu