بررسی نتایج آزمون پیزا 2012
PISA=PROGRAM FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT
برنامهی بین المللی ارزیابی دانشآموزان
آنچه در سیاست و عمل معنی ميدهد
تفاوتهای بزرگ بین کشورها و قطبهاي اقتصادي تا حدي كه موقعيت اقتصادی- اجتماعی نتايج يادگيري را تحت تأثير قرار ميدهد، نشان ميدهد كه احتمال رسيدن به عملكرد عالي در سطح بالاي برابري و عدالت در آموزش وجود دارد.
زيان اقتصادی- اجتماعی دقیقاً به بسیاری از دانشآموزان و شخصیتهای مدرسه که با عملكرد دخيل هستند وابسته است. اگرچه عملکرد ضعیف در مدرسه به طورخودكار از این نقطه ضعف نشأت نميگيرد، به نظر ميرسد شرایط اقتصادی- اجتماعی دانشآموزان و مدارس در نتايج يادگيري به عنوان يك عامل قوي ظاهر ميشود.
از آنجايي كه خانوادههای داراي مزايا، بهتر قادر به تقويت و افزايش اثرات مدارس هستند، چون دانشآموزانِ اين نوع خانوادهها به مدارس با کیفیت بالا گرایش دارند، یا چون مدارس در بسياري از كشورها برای پرورش و پیشرفت افراد جوان با پیشزمینههای مناسب، بهتر تجهیز شدهاند، مدارس تمايل به تكثير الگوهاي موجود مزيت اجتماعي- اقتصادي به جاي ايجاد توزيع عادلانهتر فرصتهاي يادگيري و نتايج آن دارند.
به هرحال اختلافات بین کشورها در حدي كه عوامل سطح دانشآموز (از قبیل ساختار خانواده، وضعیت شغلی والدین، پیش زمینهي مهاجرت) و عوامل سطح مدرسه (از قبیل این که در بين مدارس امکانات چگونه تخصیص مییابند) با عملکرد در ارتباط میباشد که نشان میدهد سياست و عمل بر عدالت و عملکرد تاثیر دارد.
What this means for policy and practice
The large differences between countries/economies in the extent to which socio-economic status influences learning outcomes suggests that it is possible to combine high performance with high levels of equity in education.
Socio-economic disadvantage is closely interconnected with many of the student and school characteristics that are associated with performance. Although poor performance in school does not automatically stem from disadvantage, the socio-economic status of students and schools does appear to exert a powerful influence on learning outcomes. Because advantaged families are better able to reinforce and enhance the effects of schools, because students from advantaged families attend higher-quality schools, or because schools are simply better-equipped to nurture and develop young people from advantaged backgrounds, in many countries, schools tend to reproduce existing patterns of socio‑economic advantage, rather than create a more equitable distribution of learning opportunities and outcomes. However, differences across countries in the extent to which student-level factors (such as family structure, parents’ job status and immigrant background) and school-level factors (such as how resources are allocated across schools) are associated with performance show that policies and practices have an impact on both equity and performance.
مترجم: زهره قموشي
بازنگري و ويرايش: فاطمه فلاحتپيشه و ليدا علياكبري
ادامهي مطلب در روزهاي آينده روي سايت قرار خواهد گرفت....