نتایج آزمون پیزا 2012 - بخش یازدهم

آن‌چه 15ساله‌ها می‌دانند و آن‌چه با دانسته‌هایشان می‌توانند انجام دهند

نتایج آزمون پیزا 2012 - بخش یازدهم

بررسی نتایج آزمون  پیزا 2012

PISA=PROGRAM FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT

برنامه‌ی بین‌المللی ارزیابی دانش‌آموزان

 

برتری از طريق انصاف و برابری:

دادن فرصت به هر دانش‌آموز برای موفق شدن

 

آن‌چه داده‌ها به ما می‌گوید

استرالیا، کانادا، استونی، فنلاند، هنگ‌کنگ چین، ژاپن، کره، ليختن‌اشتاين و  ماکائو چین به سطوح بالاي عملكرد در فرصت‌هاي تحصيلي همان‌طور كه در پيزا 2012 ارزيابي شده است، ملحق شده‌اند.

از ۳۹ کشور و قطب‌ اقتصادي که در پيزا 2003 و 2012شرکت کرده بودند، مکزیک، ترکیه و آلمان هم عملكرد ریاضیات‌شان و هم سطح برابري تحصيل را در طول دوره بهبود دادند.

در میان کشورهای OECD، يك دانش‌آموز داراي مزاياي اجتماعی- اقتصادي بيشتر، ۳۹ نمره‌ بالاتر نسبت به دانش‌آموزي که مزیت کمتری دارد در رياضيات كسب مي‌كند- معادل تقريباً يك سال تحصيلي.

حدود 6% از دانش‌آموزان در میان کشورهای OECD- حدوداً یک میلیون دانش‌آموز- "قابليت پيشرفت" دارند، به این معنی که آن‌ها در مقايسه با دانش‌آموزان ساير كشورها بر نابرابري‌هاي اجتماعي- اقتصادي غلبه مي‌كنند و از انتظارات قدم فراتر مي‌نهند. در کره، هنگ کنگ چین، ماکائو چین، سنگاپور و ویتنام 13% دانش‌آموزان یا بیش‌تر قابليت پيشرفت دارند و با 25% از دانش‌آموزان برتر در تمامي كشورهاي شركت‌كننده رقابت مي‌كنند.

سهم دانش‌آموزان مهاجر در کشورهای OECD از 9% درسال۲۰۰۳  به12% در سال  2012 افزايش يافت، درحالي‌ كه عملكرد دانش‌آموزان ضعيف مهاجر در مقايسه با دانش‌آموزان بومي (بدون سابقه‌ي مهاجرت) و با شرايط مشابه اقتصادي-اجتماعي با 11 نمره در طول دوره‌ي مشابه تفاوت داشت. تمرکز دانش‌آموزان مهاجر در مدرسه، به خودي خود با عملکرد ضعیف مرتبط نيست.

در میان کشورهای OECD، دانش‌آموزاني که گزارش شده كه بیش‌تر از یک سال در دوره‌ي پیش دبستانی حضور داشتند، در ریاضیات 53 نمره بالاتر بودند- معادل بيش از یک سال تحصيلي- نسبت به دانش‌آموزانی که در دوره‌ي پیش دبستانی شركت نداشتند.

کشورهای OECD حداقل، تعداد برابري، اگر نه بيشتر، از معلمان را به ازاي هر دانش‌آموز در مدارس اقتصادی- اجتماعی ضعيف‌تر به نسبت مدارس سطح بالاتر اختصاص مي‌دهند. اما مدارس ضعيف مشکل بزرگی در جذب معلمان شایسته دارند.

 

Excellence through Equity:

Giving Every Student the Chance to Succeed

 

What the data tell us

Australia, Canada, Estonia, Finland, Hong Kong-China, Japan, Korea, Liechtenstein and Macao-China combine high levels of performance with equity in education opportunities as assessed in PISA 2012.

Of the 39 countries and economies that participated in both PISA 2003 and 2012, Mexico, Turkey and

Germany improved both their mathematics performance and their levels of equity in education during the period.

Across OECD countries, a more socio-economically advantaged student scores 39 points higher in mathematics – the equivalent of nearly one year of schooling – than a less-advantaged student.

Some 6% of students across OECD countries – nearly one million students – are “resilient”, meaning that they beat the socio-economic odds against them and exceed expectations, when compared with students in other countries. In Korea, Hong Kong-China, Macao-China, Shanghai-China, Singapore and Viet Nam,

13% of students or more are resilient and perform among the top 25% of students across all participating countries and economies.

The share of immigrant students in OECD countries increased from 9% in 2003 to 12% in 2012 while the performance disadvantage of immigrant students as compared to students without an immigrant background but with similar socio-economic status shrank by 11 score points during the same period.

The concentration of immigrant students in a school is not, in itself, associated with poor performance.

Across OECD countries, students who reported that they had attended pre-primary school for more than one year score 53 points higher in mathematics – the equivalent of more than one year of schooling – than students who had not attended pre-primary education.

OECD countries allocate at least an equal, if not a larger, number of teachers per student to socio-economically disadvantaged schools as to advantaged schools; but disadvantaged schools tend to have great difficulty in attracting qualified teachers.

 

مترجم: زهره قموشي

بازنگري و ويرايش: فاطمه فلاحت‌پيشه و ليدا علي‌اكبري


ادامه‌ي مطلب در روزهاي آينده روي سايت قرار خواهد گرفت....

Menu