بررسی نتایج آزمون پیزا 2012
PISA=PROGRAM FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT
برنامهی بینالمللی ارزیابی دانشآموزان
شکاف جنسیتی در عملکرد دانشآموز در هر دو جنس دختر و پسر میتواند بهطور قابلتوجهی در همهي کشورها و قطبهاي اقتصادي كمتر شود و اين مسأله نشان ميدهد كه دانشآموزان ميتوانند در هر سه موضوع (رياضي، علوم و خواندن) موفق شوند.
پسران و دختران سطوح مختلفي از عملكرد را در ریاضیات، خواندن و علوم نشان ميدهند، اما تفاوت عملکرد از نظر جنسيتي (تفاوت دخترها با پسرها) به میزان قابل توجهی بيشتر از تفاوتهاي بين هر جنسيتي (تفاوت بين دختران يا تفاوت بين پسران) است. تفاوتهای جنسیتی مشخصشده در عملکرد ریاضی - به نفع پسران - در بسیاری از کشورها و قطبهاي اقتصادي مشاهده ميشود، اما با تعدادی استثنا و با درجات مختلف. در میان دختران، بزرگترین مانع در رسیدن به سطح بالا اين است كه دختران در سطح پاييني نسبت به دانشآموزان با عملكرد بالا در بسیاری از کشورها و قطبهاي اقتصادي قرار دارند که چالشي جدی برای دستیابی به برابری جنسیتی در مشاغل مربوط به علم، فناوری، مهندسی و ریاضی در آینده محسوب ميشود. برخی از کشورها موفق به محدود کردن شكاف جنسيتي در ریاضیات شدند و بعضی دیگر نیاز به پیدا کردن استراتژیهاي مؤثر برای بهبود سطح اشتياق، انگيزه، خودباوري و عملکرد در دختران دارند. در عین حال، شواهدی وجود دارد که در بسیاری از کشورها و قطبهاي اقتصادي پسران بيشتري نسبت به دختران در میان دانشآموزان با عملكرد ضعيف وجود دارند و در برخی از این کشورها / قطبهاي اقتصادي كارهاي بیشتری بايد براي درگير كردن پسران در رياضيات انجام شود.
در مقابل، دختران تقریباً در همه جا در "خواندن" بهتر از پسران هستند. این شکاف جنسیتی مخصوصاً در برخی از کشورهای با عملكرد بالا بيشتر است و ديده ميشود كه تقريباً همهي دانشآموزان با عملكرد ضعيف در "خواندن" فقط پسران هستند. پسران با عملكرد ضعيف با وضع بد خاصي مواجه ميشوند چرا كه آنها با فاصلهي زياد در ميان آن دسته از دانشآموزاني كه موفق به نشان دادن سطح اوليهي سواد خواندن نميشوند، قرار ميگيرند.
اين سطوح پايين عملكرد با سطح پايين اشتياق دانشآموز به مدرسه (همانطور كه در پيزا 2009 مشاهده شد) و سطح پايين اشتياق به خواندن با هم آميخته شدهاند. براي پايان دادن به شكاف جنسيتي در عملكرد خواندن، لازم است كه سياستگذاران اشتياق پسران به خواندن را ارتقا دهند و مطمئن شوند كه پسران بيشتري شروع به نشان دادن سطح اوليهي مهارت كه منجر به مشاركت كامل و سودمندانه در زندگيشان خواهد شد، كنند.
The gender gap in student performance can be narrowed considerably as both boys and girls in all countries and economies show that they can succeed in all three subjects.
Boys and girls show different levels of performance in mathematics, reading and science, but performance differences within the genders are significantly larger than those between them. Marked gender differences in mathematics performance – in favour of boys – are observed in many countries and economies, but with a number of exceptions and to varying degrees. Among girls, the greatest hurdle is in reaching the top: girls are under-represented among the highest achievers in most countries and economies, which poses a serious challenge to achieving gender parity in science, technology, engineering and mathematics occupations in the future.
Some countries succeeded in narrowing the gender gap in mathematics; others need to find more effective strategies for improving the level of engagement, drive, self-beliefs and performance among girls.
At the same time, there is evidence that in many countries and economies more boys than girls are among the lowest-performing students, and in some of these countries/economies more should be done to engage boys in mathematics.
By contrast, girls outperform boys in reading almost everywhere. This gender gap is particularly large in some high-performing countries, where almost all underperformance in reading is seen only among boys. Low-performing boys face a particularly large disadvantage as they are heavily over-represented among those who fail to show basic levels of reading literacy. These low levels of performance tend to be coupled with low levels of engagement with school and – as observed in PISA 2009 – with low levels of engagement with and commitment to reading. To close the gender gap in reading performance, policy makers need to promote boys’ engagement with reading and ensure that more boys begin to show the basic level of proficiency that will allow them to participate fully and productively in life.
ادامهي مطلب در روزهاي آينده روي سايت قرار خواهد گرفت....