بررسی نتایج آزمون پیزا 2012
PISA=PROGRAM FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT
برنامهی بینالمللی ارزیابی دانشآموزان
کشورهايي كه تعداد زیادی دانشآموز 15 ساله دارند و آنها تازه در اين سن برای کسب مهارتهای اولیهي خواندن تلاش ميكنند به احتمال زیاد در آينده دچار مشكل خواهند شد.
دانشآموزاني كه در رسيدن به سطح پايهي عملكرد (سطح2) در رياضيات، خواندن يا علوم شكست ميخورند در بهترين حالت تنها ميتوانند سادهترين و واضحترين تمرينها را انجام دهند و بنابراين خطر مواجهه با مشكلات در استفاده از مفاهيم رياضيات، خواندن و علوم در زندگيشان وجود دارد. نسبت دانشآموزان 15 ساله در این سطح به طور گستردهای در بين كشورها متفاوت است، از کمتر از یک دانشآموز از بين 10دانشآموز در چهار کشور و قطب اقتصادي، تا اکثر دانشآموزان در 15 کشور.
در سطح ميانگين OECD يعني جايي كه بيشتر از 1 دانشآموز از بين 5 دانشآموز به سطح 2 نميرسند، مقابله با چنين عملكرد ضعيفي يك چالش مهم محسوب ميشود. در اين صورت نياز به از بین بردن موانع ناشی از زمینههای اجتماعی، در نظر گرفتن نگاهی دقيق به رابطهي بین عملکرد و نگرش دانشآموزان نسبت به یادگیری و تمرکز بر مدارس، منابع و محیط یادگیری احساس ميشود.
کاهش نسبت دانشآموزانی که عملكردي زیر سطح 2 دارند همچنين یک بعد مهم اقتصادی را نيز در بر دارد. بر اساس یک تخمین، اگر همهي دانشآموزان به سطح 2 مهارت در ریاضیات دست يابند ترکیب خروجی اقتصادی کشورهای OECD تا حدود 200 تریلیون دلار افزايش مييابد. در حالی که چنين تخمینهايي بهطور حتم دقيق نيستند اما نشان میدهند که هزینههای نتايج بهبود آموزش و پرورش فقط کسری از هزینههای بالای عملکرد ضعيف دانشآموزان است.
Countries with large numbers of students who struggle to master basic reading skills at age 15 are likely to be held back in the future.
Among students who fail to reach the baseline level of performance (Level 2) in mathematics, reading or science, meaning that, at best, they can only handle the simplest and most obvious tasks, most can be expected not to continue with education beyond compulsory schooling, and therefore risk facing difficulties using mathematics, reading and science concepts throughout their lives. The proportion of 15-year-old students at this level varies widely across countries, from fewer than one student in ten in four countries and economies, to the majority of students in 15 countries.
Even in the average OECD country, where more than one in five students does not reach Level 2, tackling such low performance is a major challenge. It requires dismantling the barriers posed by social background, taking a close look at the relationship between performance and students’ attitudes towards learning, and focusing on schools’ organisation, resources and learning environment.
Reducing the proportion of students who perform below Level 2 also has an important economic dimension.
According to one estimate, if all students attained Level 2 proficiency in mathematics the combined economic output of OECD countries would be boosted by around USD 200 trillion. While such estimates are never wholly certain, they do suggest that the cost of improving education outcomes is just a fraction of the high cost of low student performance.
ضمن تشكر از توجهي علاقهمندان به مطالب ترجمه شده پيشنهاد ميشود براي درك بهتر هر بخش مروري بر بخشهاي قبلي نيز داشته باشيد.
ادامهي مطلب در روزهاي آينده روي سايت قرار خواهد گرفت....