PISA=PROGRAM FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT
برنامهی بینالمللی ارزیابی دانشآموزان
نتايج پيزا 2012 نشان ميدهد كه بسياري از كشورها و قطبهاي اقتصادي با هر فرهنگ يا وضعيت اقتصادي—اجتماعي، عملكرد خود را بهبود بخشيدهاند.
در برخي كشورها و قطبهاي اقتصادي كه عملكرد خود را در يك يا چند حوزهي ارزيابي بهبود دادند، پيشرفت در بين كل دانشآموزان قابل مشاهده است: "همه رو به بالا حركت كردهاند". كشورهاي ديگر پيشرفتهايشان را در بين دانشآموزان با احتمال دستيابي كم به موفقيت، متمركز كردهاند- سهم دانشآموزاني كه تازه شروع به نشان دادن سواد در رياضيات، خواندن و علوم كردهاند را افزايش دادهاند. در عوض، پيشرفت در كشورهاي ديگر در ميان دانشآموزان با احتمال دستيابي بيشتر به موفقيت، متمركز ميشود، بنابراين سهم دانشآموزان با عملكرد بالا رشد مييابد.
برخي سيستمهاي آموزش و پرورش با بالاترين عملكرد قادر بودند پيشرفت خود را گسترش دهند در حالي كه ساير كشورها با عملكرد خيلي ضعيف به تلاش بيشتر احتياج داشتند. اين نشان ميدهد كه صرفنظر از نقطهي شروع براي دانشآموزان، مدارس و سيستمهاي آموزش و پرورش، پيشرفت امكانپذير است.
براي مشاهدهي نمودار و اطلاعات مربوط به آن فايل را دانلود كنيد
ادامهي مطلب در روزهاي آينده روي سايت قرار خواهد گرفت....