بررسی نتایج آزمون پیزا 2012
PISA=PROGRAM FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT
برنامهی بینالمللی ارزیابی دانشآموزان
مهارت در ریاضی یک پیشبینی کنندهی قوی از نتایج مثبت برای افراد جوان است که توانایی آنها را برای شرکت در تحصیلات عالي و دستاوردهای آیندهی مدنظر آنها تحت تأثیر قرار میدهد.
کشورهای عضو OECD هر سال بیش از 230 میلیارد دلار آمریکا برای آموزش ریاضی در مدارس سرمایهگذاری میکنند. در حالی که این یک سرمایهگذاری مهم به حساب میآید اما بازدهی آن چندین برابر است. تحقیق جدید OECD از مهارتهای نوجوانان به اين نكته پي برده است که مهارتهای بنیادی در ریاضی تأثیر مهمی بر فرصتهای زندگی افراد دارد. تحقیق نشان میدهد که مهارتهای ضعیف ریاضی، شدیداً دسترسی افراد به شغلهایی با دستمزد بهتر و پاداش بیشتر را محدود میکند؛ در مجموع، نابرابری در توزیع مهارتهای ریاضی در بین مردم در ارتباط تنگاتنگ با این مسأله است که چه ثروتی در میان ملتها تقسیم میشود. فراتر از آن، اين تحقیق نشان میدهد که افراد همچنین با داشتن مهارتهای قوی در ریاضی احتمال بيشتري دارد که داوطلب شوند- خودشان را بیشتر به عنوان فاعل و نه مفعول در فرآیندهای سیاسی ببینند- و احتمال دارد بیشتر به دیگران اعتماد کنند. عدالت، درستی و مشارکت در سیاست عمومی همچنین منوط به مهارتهای شهروندان است.
پیزا 2012 شکل جامعتری از مهارتهای ریاضی توسعهیافته در مدارس را فراهم میکند که تاکنون در دسترس بودهاند و تنها به آن چه دانشآموزان در حوزههای مختلف ریاضی میدانند، نمیپردازد بلکه به آنچه آنها با دانستههایشان میتوانند ا نجام دهند نیز میپردازد. نتایج، تفاوتهای وسیع بین کشورها در دانش ریاضی و مهارتهای پانزده سالهها را نشان میدهد. معادل تقریباً 6 سال تحصیلی- 245 نمره براساس معیار ریاضیات پیزا- بیشترین و کمترین میانگین کارایی کشورها را که در ارزیابی ریاضیات پیزا 2012 شرکت میکنند مجزا میکند.
با اين حال، تفاوت بین کشورها فقط يك کسر از تغییر کلی در عملکرد دانشآموزان را نشان میدهد. در کل، تفاوت در عملکرد ریاضی در بین کشورها بیشتر است، با بیش از 300 نمره- معادل بیشتر از هفت سال تحصیلی- که اغلب بیشترین و کمترین عملکرد را در یک کشور مجزا میکند. پرداختن به نیازهای آموزش و پرورش از جمله جمعیتهای گوناگون و باریک شدن شکاف مشاهده شده در عملکرد دانشآموز به عنوان چالشی توامند برای همهی کشورها باقی میماند.
Proficiency in mathematics is a strong predictor of positive outcomes for young adults, influencing their ability to participate in post-secondary education and their expected future earnings.
OECD countries invest over USD 230 billion each year in mathematics education in schools. While this is a major investment, the returns are many times larger. The OECD’s new Survey of Adult Skills finds that foundation skills in mathematics have a major impact on individuals’ life chances. The survey shows that poor mathematics skills severely limit people’s access to better-paying and more-rewarding jobs; at the aggregate level, inequality in the distribution of mathematics skills across populations is closely related to how wealth is shared within nations. Beyond that, the survey shows that people with strong skills in mathematics are also more likely to volunteer, see themselves as actors in rather than as objects of political processes, and are even more likely to trust others. Fairness, integrity and inclusiveness in public policy thus also hinge on the skills of citizens.
PISA 2012 provides the most comprehensive picture of the mathematics skills developed in schools that has ever been available, looking not just at what students know in the different domains of mathematics, but also at what they can do with what they know. The results show wide differences between countries in the mathematics knowledge and skills of 15-year-olds. The equivalent of almost six years of schooling, 245 score points on the PISA mathematics scale, separates the highest and lowest average performances of the countries that took part in the PISA 2012 mathematics assessment.
However, differences between countries represent only a fraction of the overall variation in student performance. The difference in mathematics performances within countries is generally even greater, with over 300 points – the equivalent of more than seven years of schooling – often separating the highest and the lowest performers in a country. Addressing the education needs of such diverse populations and narrowing the observed gaps in student performance remains a formidable challenge for all countries.
ادامهي مطلب در روزهاي آينده روي سايت قرار خواهد گرفت....