PISA=PROGRAM FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT
برنامهی بین المللی ارزیابی دانشآموزان
آنچه دانش آموزان میدانند و میتوانند انجام بدهند:
عملکرد دانشآموزان در ریاضیات، خواندن و علوم
آنچه دادهها به ما میگویند
شانگهای- چین بالاترین نمرات در ریاضیات را دارد با میانگین نمرهی 613، نمرهی 119، یا معادل تقریباً سه سال تحصیلی بالاتر از میانگین OECD. سنگاپور، هنگ کنگ- چین، چینتایپه، کره، ماکائو- چین، ژاپن، لیختن اشتاین، سوییس، هلند به ترتیب نمرات، رو به پایین، ده کشور اول در ریاضیات بودند.
از 64 کشور و قطب اقتصادی شرکت کننده از سال 2003 تا 2012 عملکرد ریاضی 25 کشور بهبود یافته است.
بهطور متوسط در بین کشورهای عضو OECD، 13٪ دانشآموزان در ریاضیات عملکرد عالی دارند (سطح 5 یا 6) آنها میتوانند مدلهایی را برای موقعیتهای پیچیده ایجاد کرده و با آنها کار کنند و میتوانند با استفاده از مهارتهای استدلالی وسیع و بهخوبی توسعه یافته، به صورت استراتژیکی فکر کنند. قطب اقتصادی همکار، شانگهای-چین، بالاترین میزان دانشآموزان با عملکرد در سطح 5 یا 6 را دارد (55٪) و بعد از آن سنگاپور (40٪)، چینتایپه (37٪) و هنگ کنگ-چین (34٪) در ردههای بعدی قرار میگیرند. ضمناً، 23٪ دانش آموزان در کشورهای عضو OECD و 23٪ دانشآموزان در تمامی کشورها و اقتصادهای شرکت کننده در ارزیابی ریاضیات پیزا 2012 به سطح پایه که 2 بود هم نرسیدند. در آن سطح دانشآموزان میتوانند اطلاعات مربوطه را از یک منبع واحد استخراج کرده و میتوانند از الگوریتم ساده و فرمولها و روشهای حل مسأله از طریق اعداد صحیح، استفاده کنند.
از 2003 تا 2012، ایتالیا، هلند و پرتغال سهم خود را از دانشآموزان با عملکرد بالا افزایش داده و همزمان سهم خود را از دانشآموزان ضعیف کاهش دادهاند.
در پیزا 2012 فقط در37 کشور از 65 کشور و قطب اقتصادی شرکت کننده، پسران در ریاضیات بهتر از دختران بودند و در پنج کشور دختران عملکرد بهتری نسبت به پسران داشتند.
در PIZA 2012 شانگهای-چین، هنگ کنگ-چین، سنگاپور، ژاپن و کره پنج کشور و قطب اقتصادی با عملکرد عالی در خواندن بودند.
از 64 کشور و قطب اقتصادی با دادههای قابل مقایسه، شرکت کننده در پیزا، 32 کشور عملکرد خود در خواندن را بهبود بخشیدند.
به طور متوسط در کشورهای عضو OECD، 8 ٪ دانشآموزان بهترین عملکرد را در خواندن دارند (سطح 5 یا6). این دانشآموزان میتوانند از پس متون ناآشنا در هر شکل و محتوایی، برآیند و میتوانند تحلیلهای دقیقی از متون ارائه دهند. شانگهای-چین بالاترین میزان دانش آموزان برتر (با عملکرد عالی) را در بین کشورها و قطبهای اقتصادی شرکت کننده داشت (25٪). بیش از 15 ٪ دانشآموزان در هنگ کنگ-چین، ژاپن و سنگاپور در خواندن جزو دانش آموزان برتر(با عملکرد عالی) بودند هم چنین بیش از 10٪ دانش آموزان در استرالیا، بلژیک، کانادا، فنلاند، فرانسه، ایرلند، کره، لیختن اشتاین، نیوزیلند، نروژ، لهستان و چین تایپه جزو دانشآموزان برتر بودند.
در آزمونهای پیزا از 2000تا 2012، آلبانی، اسرائیل و لهستان میزان دانشآموزان برتر خود را افزایش داده و هم زمان از تعداد دانشآموزان ضعیف خود کاستهاند.
در آزمونهای پیزا از 2000تا 2012، اختلاف جنسیتی در عملکرد خواندن در یازده کشور- به نفع دختران- بیشتر شده است.
در پیزا 2012 شانگهای-چین، هنگ کنگ-چین، سنگاپور، ژاپن و فنلاند پنج کشور برتر در علوم هستند.
از 2006 تا 2012، ایتالیا، لهستان و قطر و از 2009 تا 2012، استونی، اسرائیل و سنگاپور میزان دانشآموزان برتر خود را افزایش دادند و همزمان میزان دانشآموزان ضعیف خود را کاهش دادند.
در بین کشورهای عضو OECD، 8٪ دانشآموزان جزو دانشآموزان برتر در علوم بودند (سطح 5 یا 6). این دانشآموزان میتوانند دانش علمی و دانش مربوط به علوم را در گسترهای از موقعیتهای پیچیدهی زندگی شناسایی کرده، توضیح داده و به کار ببرند.
What Students Know and Can Do:
Student Performance in Mathematics, Reading and Science
What the data tell us
• Shanghai-China has the highest scores in mathematics, with a mean score of 613 points – 119 points, or the equivalent of nearly three years of schooling, above the OECD average. Singapore, Hong Kong-China, Chinese Taipei, Korea, Macao-China, Japan, Liechtenstein, Switzerland and the Netherlands, in descending order of their scores, round out the top ten performers in mathematics.
• Of the 64 countries and economies with trend data between 2003 and 2012, 25 improved in mathematics performance.
• On average across OECD countries, 13% of students are top performers in mathematics (Level 5 or 6).
They can develop and work with models for complex situations, and work strategically using broad, well-developed thinking and reasoning skills. The partner economy Shanghai-China has the largest proportion of students performing at Level 5 or 6 (55%), followed by Singapore (40%), Chinese Taipei (37%) and Hong Kong-China (34%). At the same time, 23% of students in OECD countries, and 32% of students in all participating countries and economies, did not reach the baseline Level 2 in the PISA mathematics assessment. At that level, students can extract relevant information from a single source and can use basic algorithms, formulae, procedures or conventions to solve problems involving whole numbers.
• Between 2003 and 2012, Italy, Poland and Portugal increased their shares of top performers and simultaneously reduced their shares of low performers in mathematics.
• Boys perform better than girls in mathematics in only 37 out of the 65 countries and economies that participated in PISA 2012, and girls outperform boys in five countries.
• Shanghai-China, Hong Kong-China, Singapore, Japan and Korea are the five highest-performing countries and economies in reading in PISA 2012.
• Of the 64 countries and economies with comparable data throughout their participation in PISA, 32 improved their reading performance.
• On average across OECD countries, 8% of students are top performers in reading (Level 5 or 6). These students
can handle texts that are unfamiliar in either form or content and can conduct fine-grained analyses of texts. Shanghai-China has the largest proportion of top performers – 25% – among all participating countries and economies. More than 15% of students in Hong Kong-China, Japan and Singapore are top performers
in reading as are more than 10% of students in Australia, Belgium, Canada, Finland, France, Ireland, Korea, Liechtenstein, New Zealand, Norway, Poland and Chinese Taipei.
• Between the 2000 and 2012 PISA assessments, Albania, Israel and Poland increased their shares of top performers and simultaneously reduced their shares of low performers in reading.
• Between 2000 and 2012 the gender gap in reading performance – favouring girls – widened in 11 countries.
• Shanghai-China, Hong Kong-China, Singapore, Japan and Finland are the top five performers in science in
PISA 2012.
• Between 2006 and 2012, Italy, Poland and Qatar, and between 2009 and 2012, Estonia, Israel and Singapore increased their shares of top performers and simultaneously reduced their shares of low performers in science.
• Across OECD countries, 8% of students are top performers in science (Level 5 or 6) These students can identify, explain and apply scientific knowledge and knowledge about science in a variety of complex life situations.
مترجم: فهيمه كوركي
بازنگري و ويرايش: فاطمه فلاحتپيشه
ادامهي مطلب در روزهاي آينده روي سايت قرار خواهد گرفت....