PISA=PROGRAM FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT
برنامهی بین المللی ارزیابی دانشآموزان
آنچه 15سالهها ميدانند و آنچه با دانستههايشان ميتوانند انجام دهند
ویژگیهای کلیدی پیزا 2012
محتوا
پیزا 2012 بر ریاضیات (به عنوان بخش اصلي) و خواندن، علوم و حل مسأله از حوزههاي جزیی ارزیابی تمرکز کرد. همچنین پیزا 2012 برای اولینبار شامل سواد مالی افراد جوان میشد.
کشورها و قطبهای اقتصادی شرکت کننده
تمامی 34 کشور عضو OECD و 31 کشور و قطبهای اقتصادی همکار آن، به نمایندگی از 80 درصد از اقتصاد جهانی در پیزا 2012 شرکت کردند.
دانش آموزان شرکت کننده
حدود 510000 دانشآموز بین 15 سال و 3 ماه و 16 سال و 2 ماه در سال 2012 در ارزیابی شرکت کردند که نمایندهی حدود 28 میلیون از 15 سالهها در مدارس 65 کشور و قطب اقتصادی شرکت کننده، بودند.
ارزیابی
آزمونهای کتبی مورد استفاده قرار گرفتند و آزمون 2 ساعت طول کشید. در تعدادی از کشورها و قطبهای اقتصادی، 40 دقیقهی اضافه هم صرف آزمون کامپیوتری ریاضیات، خواندن و حل مسأله شد.
بخشهای آزمون، ترکیبی از سؤالات تشریحی قابل حل با استفاده از دانش شخصی دانشآموزان و سؤالات چندگزینهای بود. سؤالات براساس متنی که یک موقعیت واقعی در زندگی را توصیف میکرد، در گروههایی دستهبندی شده بودند. در مجموع حدود 390 دقیقه سؤال، برای آزمون پوشش داده شده بود و دانش آموزان مختلف، ترکیب متفاوتی از سؤالات را جواب دادند.
دانشآموزان، یک پرسشنامهی ضمیمه را نیز به مدت نیم ساعت پاسخ دادند که شامل اطلاعاتی درباره خودشان، خانه و مدرسهشان و تجربههای آموزشی آنها بود. به مدیران مدرسه نیز یک پرسشنامه با 30 دقیقه زمان برای تکمیل آن، داده شد که سیستم مدرسه و محیط آموزشی را پوشش میداد. در برخی از کشورها و قطبهای اقتصادی، پرسش نامههای اختیاری بین والدین نیز پخش شد و از آنها درخواست شد دربارهی برداشتشان از میزان مشارکت با مدرسهی فرزندشان و نیز میزان حمایتشان برای آموزش در خانه و دربارهی انتظارات شغلی فرزندانشان، به ویژه در زمینهی ریاضیات اطلاعاتی بدهند. کشورها می توانستند دو پرسشنامهی اختیاری دیگر را برای دانشآموزان انتخاب کنند: یکی دربارهی آشنایی دانشآموزان با فناوری اطلاعات و تکنولوژی ارتباطات سؤال میکرد و دومی به دنبال اطلاعات تحصیلی دانشآموزان تا آن مرحله، اعم از هرگونه وقفهی آموزشی و اینکه آیا در حال آماده كردن خود برای شغلی در آینده هستند و چگونگی انجام این کار، بود.
What 15-year-olds know and what they can do with what they know
Key features of PISA 2012
Content
• The PISA 2012 survey focused on mathematics, with reading, science and problem-solving minor areas of assessment. For the first time, PISA 2012 also included an assessment of the financial literacy of young people.
Participating countries and economies
• All 34 OECD member countries and 31 partner countries and economies participated in PISA 2012, representing more than 80% of the world economy.
Participating students
• Around 510 000 students between the ages of 15 years 3 months and 16 years 2 months completed the assessment in 2012, representing about 28 million 15-year-olds in the schools of the 65 participating countries and economies.
The assessment
• Paper-based tests were used, with assessments lasting two hours. In a range of countries and economies, an additional 40 minutes were devoted to the computer-based assessment of mathematics, reading and problem solving.
• Test items were a mixture of questions requiring students to construct their own responses and multiple‑choice items. The items were organised in groups based on a passage setting out a real‑life situation. A total of about 390 minutes of test items were covered, with different students taking different combinations of test items.
• Students answered a background questionnaire, which took 30 minutes to complete, that sought information about themselves, their homes and their school and learning experiences. School principals were given a questionnaire, to complete in 30 minutes, that covered the school system and the learning environment. In some countries and economies, optional questionnaires were distributed to parents, who were asked to provide information on their perceptions of and involvement in their child’s school, their support for learning in the home, and their child’s career expectations, particularly in mathematics. Countries could choose two other optional questionnaires for students: one asked students about their familiarity with and use of information and communication technologies, and the second sought information about their education to date, including any interruptions in their schooling and whether and how they are preparing for a future career.
مترجم: فهيمه كوركي
بازنگري و ويرايش: فاطمه فلاحتپيشه
ادامهي مطلب در روزهاي آينده روي سايت قرار خواهد گرفت....