شناخت فرایند پیری در انسان با بررسی نهنگ های برنزه شده

دانشمندان می گویند شیوه ای که نهنگ ها از آن برای مقابله با نور خورشید استفاده می کنند می تواند راه را برای شناسایی فرایند پیری در انسان نشان دهد.

شناخت فرایند پیری در انسان با بررسی نهنگ های برنزه شده

برخي از گونه هاي نهنگ در زمان قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش، پوست شان با تيره شدن واکنش نشان مي دهد يعني به همان شکلي که انسان در برابر نور خورشيد برنزه مي شود.در اين بين برخي از گونه هاي ديگر  نيز از خود در برابر  آفتاب سوختگي با روشن و خاموش کردن ژنهايشان محافظت مي کنند.

اين تحقيقات که نتايج آن در نشريه Scientific Reports منتشر شده است مي تواند به درمانهاي جديد ضد پيري براي انسان منجر شود.

چندين سال است که زيست شناسان دريايي در مکزيک به افزايش تعداد نهنگ هاي اين منطقه توجه کرده اند که پوستشان در نتيجه قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش، تاول زده است.

طي يک دوره سه ساله، محققان از پوست سه گونه مختلف از نهنگ ها در طول مهاجرت هاي سالانه بهاره شان يعني وقتي که به آب هاي آفتابي خليج کاليفرنيا مي رفتند نمونه گرفتند.

دانشمندان دريافتند گونه هاي مختلف نهنگ به شکل هاي متفاوت به افزايش نور خورشيد واکنش نشان مي دهند.

نهنگ هاي آبي بزرگ ترين موجوداتي هستند که بر روي زمين زندگي کرده اند و مانند انسان در زمان قرار گرفتن در معرض نور آفتاب ، رنگدانه هاي پوستشان را افزايش مي دهند .

پروفسور "مارک بريچ ماچين" از دانشگاه نيوکاسل مي گويد وقتي نهنگ هاي آبي به تعطيلات خود در خليج کاليفرنيا ادامه مي دهند مانند انسان برنزه مي شوند. اين برنزه شدن، نهنگ هاي آبي را از آسيب ديدگي DNA بر اثر آفتاب سوختگي حفظ مي کند.

به گفته اين پژوهشگر قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش مي تواند نه تنها به پوست بلکه به DNA در ميتوکندري ها که باتري هاي سلول هستند آسيب وارد کند.

توانايي نهنگ هاي آبي در برنزه کردن پوست خود در واکنش به نور فرابنفش را مي توان به الگوهاي مهاجرت تاريخي آنها مرتبط کرد که سالانه از عرض هاي جغرافيايي بالا با نور کم به عرض هاي جغرافيايي پايين با نور خورشيد درخشان تر مي آيند .

نهنگ عنبر ، راهبرد متفاوتي در برابر خورشيد دارد . آنها مي توانند تا شش ساعت در روز بر روي سطح اقيانوس شنا و نور فرابنفش خورشيدي بيشتري جذب کنند. تغيير در رنگدانه ها به اين گونه از نهنگ کمک نمي کند چرا که پرتو فرانبفش خورشيدي اين سيستم را از پا در مي آورد، از اين رو به جاي تغيير در رنگدانه ها، خورشيد واکنش استرس را در ژنهاي اين نهنگ ها هدف قرار مي دهد که شبيه سازوکار حفاظتي ما در برابر آسيب ناشي از خورشيد است.

ايمي باومن يکي از پژوهشگران اين طرح گفت : ما نخسين شواهد از فعال شدن مسيرهاي سميت ژني را در سلول هاي نهنگ ها مشاهده کرديم. اين شيوه مشابه آسيبي است که از راديکال هاي آزاد در پوست انسان ايجاد مي شود؛ سازوکار حافظتي ما در برابر خورشيد.

سومين گونه از نهنگ هاي مورد بررسي دانشمندان نهنگ هاي تيغ باله بود . آنها حيوانات بسيار رنگدانه اي هستند که در برابر آسيب خورشيد بسيار مقاومند و کمترين زخم هاي ناشي از آفتاب سوختگي را مي توان در آنها يافت.

محققان اميدوارند با مشاهده هر دو تغييرات در رنگدانه ها و تغييرات در ژنهاي اين نهنگ ها بتوانند در مورد فرايند پيري در انسان به شناخت برسند.

به گفته بريچ ماچين، آسيب ديدگي DNA ناشي از آفتاب سوختگي که در نهنگ ها يافت شده مانند آسيب ديدگي DNA ناشي از آفتاب سوختگي در انسان است که قطعا به پيري مرتبط مي شود.

وي افزود: اين مطالعه از تعامل سيستم هايي پرده برداشت که مي توانيم آنها را در تحقيقات انساني بيشتر بررسي کنيم و در زمينه درمان سرطان پوست و ضد پيري به دستاوردهايي برسيم.

وي معتقد است اين تحقيقات مورد علاقه شرکت هاي داروسازي قرار خواهد گرفت.

اين دانشمندان اکنون قصد دارند در تحقيقات خود دريابند آيا آفتاب سوختگي در نهنگ ها نيز به سرطان پوست منجر مي شود يا خير و آيا سيستم هاي هشدار اوليه براي اين حيوانات نيز ايجاد شده است يا نه.

منبع :

Menu