پیشی گرفتن خورشید از باد!

بنابر اعلام شرکت تامین مالی انرژی های جدید بلومبرگ، ظرفیت نصب شده انرژی خورشیدی در سراسر جهان برای نخستین بار طی سال جاری میلادی از انرژی بادی پیشی خواهد گرفت.

پیشی گرفتن خورشید از باد!

 بنابر اعلام شرکت تامین مالی انرژی های جدید بلومبرگ، ظرفیت نصب شده انرژی خورشیدی در سراسر جهان برای نخستین بار طی سال جاری میلادی از انرژی بادی پیشی خواهد گرفت. پشتیبانی قوی تر از سیاست های دوستدار محیط زیست و انرژی های پاک عامل کلیدی در این زمینه عنوان شده است.

گزارش این شرکت پژوهشی نشان می دهد نیروگاه های فتوولتائیک حدود 36.7 گیگاوات بر ظرفیت انرژی خورشیدی در سراسر جهان خواهند افزود. این در شرایطی است که آمار مزارع بادی برابر با 35.5 گیگاوات خواهد بود که نسبت به سال گذشته کاهش 25 درصدی را نشان می دهد. در مقابل، ظرفیت انرژی خورشیدی افزایش حدود 20 درصدی نسبت به سال 2012 را تجربه خواهد کرد.

کاهش چشمگیر هزینه ها در بخش فتوولتائیک به همراه مشوق های جدید به ویژه در کشورهای ژاپن و چین به رشد قوی تر و هر چه بیشتر در این بخش کمک کرده اند. هزینه های پایین تر پنل های خورشیدی و حمایت دولت به تسریع آهنگ استفاده از انرژی خورشیدی به رغم کاهش رشد در بازارهای اروپایی، منجر شده است. تا پیش از سال 2011، توسعه انرژی بادی بیش از دو برابر انرژی خورشیدی بود، اما این روند به واسطه شرایط اقتصادی اروپا و همچنین عدم شفافیت سیاست ها در آمریکا و چین کند شده است.

بنابر گزارش شرکت تامین مالی انرژی های جدید بلومبرگ، نصب و راه اندازی انرژی بادی طی سال جاری میلادی به میزان یک چهارم کاهش خواهد یافت و به کمترین میزان خود از سال 2008 تاکنون، می رسد. سیاست های آمریکا و چین عامل کلیدی در روند کاهشی محسوب می شود زیرا این دو کشور در مجموع 60 درصد از بازار انرژی بادی جهان طی سال گذشته میلادی را به خود اختصاص دادند.

بنابر پیش بینی های صورت گرفته و تا سال 2030، فناوری های خورشیدی و بادی سهمی تقریبا برابر در ظرفیت جدید برق جهان خواهند داشت. در همین راستا، سهم انرژی بادی در ظرفیت نیروی جهانی از 5 درصد کنونی تا سال 2030 به 17 درصد افزایش یافته و سهم انرژی خورشیدی نیز از 2 درصد به 16 درصد خواهد رسید.

مجموع ظرفیت انرژی بادی در پایان سال 2012 تقریبا سه برابر انرژی خورشیدی بود. فعالیت توربین های بادی برابر با 278 هزار مگاوات و فعالیت پنل های خورشیدی 104 هزار مگاوات بوده است.

منبع :

Menu