گفت و گو با محمد مهدی شیبانی رتبه برتر دوازدهم ریاضی از ماهشهر

گفت و گو با محمد مهدی شیبانی رتبه برتر دوازدهم ریاضی از ماهشهر با تراز 7000 در آزمون‌های قلم چی و معدل 19.90

گفت و گو با محمد مهدی شیبانی رتبه برتر دوازدهم ریاضی از ماهشهر

نام و نام خانوادگی : محمد مهدی شیبانی

پایه : دوازهم ریاضی

نام شهر و استان : خوزستان ، بندرماهشهر

میانگین تراز : 7000

معدل : 19.90

سال‌های حضور در کانون : سال چهارم و ششم و سال هشتم تا دوازدهم

شغل و تحصیلات مادر :کارشناسی ارشد ، دبیر عربی تخصصی

شغل و تحصیلات پدر :دکتری ، مدیر پتروشیمی

 

مصاحبه‌گر : رضوان قایدی

 

  1. شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

در واقع اسم کانون از کودکی به گوش هر دانش آموزی می رسید و من اولین بار از طریق تبلیغات تلویزیونی با کانون قلم چی آشنا شدم. همچنین دوستانم و آشنایان  هم قبل از من عضو کانون بودند که خداروشکر همگی توانستند به اهداف درسی و علمی خود برسند و بتوانند در دانشگاه های برتر کشور به تحصیلات خود ادامه دهند.

 

  1. نمره‌های امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلی‌تان چند شد؟

اکثر نمرات من 20 بودند و باقی آنها هم همگی 19 به بالا بودند زیرا هدفگذاری من علاوه بر کنکور برای امتحانات نهایی نیز بود به همین دلیل توانستم نمره خوبی در امتحانات کسب کنم.

 

  1. دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

شرکت در آزمون ها به من کمک می کرد با برنامه راهبردی پیش بروم و منظم و هدفمند درس بخوانم ، همچنین با تحلیل آزمون ها متوجه اشتباهاتی که در برنامه مطالعاتی ام داشتم می شدم.

 

  1. پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

 پیوستگی رمز موفقیت است. من تمام تلاشم را می کردم با وجود تمام مشکلات و سختی ها پیوستگی ام را از دست ندهم و با برنامه آزمون ها پیش بروم.

 

  1. آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟

بله. هفته قبل از آزمون ، آزمون های هدفگذاری را شرکت می کردم و آزمون هدفگذاری را معمولا سه شنبه ی قبل از آزمون حل و بررسی می کردم زیرا باعث کاهش استرس من می شد و می توانستم با آرامش بیشتری در امتحان اصلی شرکت کنم.

 

  1. از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

من از کارنامه آزمون ها که درصد و تراز ها رو به همراه مقایسه با هم ترازها نمایش می داد بسیار استفاده می کردم. این کارنامه به من کمک می کرد خودم را با سایر رقیبانم و هم سطح هایم مقایسه کنم و باعث می شد تلاشم را بیشتر کنم.

 

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله من همیشه تلاشم را می کردم. مطابق برنامه پیش بروم تا درس ها را در زمان مناسب به اتمام برسانم. روش من به این صورت بود که هفته اول رو به پیش روی و هفته دوم رو به حل آزمون و تست اختصاص می دادم.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

 

  1. روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟

 تحلیل آزمون ها باید بسیار هدفمند و سازمان یافته باشد به طوری که هیچ اشکالی از قلم نیافتد برای همین من سوالات غلط و نزده و سوالات شک دار را بررسی می کردم و نکات مهمشان را در حاشیه کتاب درسی می نوشتم.

 

  1. کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

 فیزیک و حسابان نقطه قوت من است و در امتحانات نهایی در هر دو درس نمره 20 را گرفتم زیرا از این درس ها تست و نمونه سوال زیادی را حل کردم و همیشه این دو درس را می خواندم.

 

  1. به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت مطالعه می‌کردید؟ چه تعداد تست کار می‌کردید؟

 سعی من بر این بود که بیشتر به کیفیت مطالعه و بازخوردی که از آن سبک مطالعه در آزمون ها می گرفتم نگاه کنم و نه صرفا ساعت مطالعه ، تعداد تست هایی هم که میزدم به طور کلی متغیر بود ، گاهی شاید نیاز باشد بیشتر به مطالعه پرداخته شود و دانش آموز بتواند حدود 100 تست حل و بررسی کند در حالی که در یک روز شاید نیازی به مطالعه نباشد و دانش آموز بتواند حتی تا 300 تست حل کند.

 

  1. آیا در کلاس‌های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟

خیر. اغلب کلاس های مدرسه را با هماهنگی مدرسه حضور نداشتم ولی آزمون های مدرسه را شرکت می کردم و عوامل مدرسه بسیار به موفقیتم کمک کردند.

 

  1. نقش اعضای خانواده و به ویژه پدر و مادر چگونه بود؟

آنها یار و یاور همیشگی من هستند و خواهند بود و نقش غیر قابل انکاری در موفقیت من داشته اند و در تمام این مسیر همراه من بوده اند و هیچگاه من را در این مسیر تنها نگذاشته اند.

 

  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله من یک دفتر برنامه ریزی دارم که نه تنها به مطالعه بلکه به سبک زندگی من کمک شایانی می کند زیرا این دفتر نظم بسیار خوبی در برنامه های شخصی من دارد به طوری که می توان در طول یک روز به تمام برنامه های خودم برسم.

 

  1. کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب های سه سطحی مخصوصا در دروس ریاضی و فیزیک بسیار مفید هستند چون این کتاب ها دارای سه سطح مختلف هستند که با توجه به برداشتی که من از درس ها داشتم می توانم از سطح آسان تر این کتاب شروع کنم و کم کم سراغ تست های سطح بالاتری بروم که بتوانم سطح خودم را نیز بهتر کنم.

 

  1. بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم ‌وار بنویسید.

درس فیزیک بهترین درس من است. ابتدا توصیه می شود یادگیری مفهومی در دستور کار باشد و بعد از آن تسلط به تست های کنکور که بسیار حائز اهمیت است.

 

  1. اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون اردی‌بهشت ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟

 حل آزمون های جامع به همراه تورق سریع و مرور بخش هایی که در ذهن من کم رنگ شده بود مخصوصا در بخش دروس پایه بسیار کمک کرد زیرا در دوران امتحانات نهایی بیشتر به مباحث دروس دوازدهم پرداخته بودم.

 

  1. کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟

درس ریاضی چالشی تر از اردیبهشت ماه مطرح شده بود و من می دانستم اگر درسی برای من چالشی باشد قطعا همین شرایط برای دیگر داوطلبان هم هست و این موضوع به من کمک کرد که خودم و شرایط جلسه را مدیریت کنم و بنوانم درصد خوبی را از این درس کسب کنم.

 

  1. دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

دلیل اصلی آن جمع بندی دروس پایه و پیش خوانی دروس دوازدهم بود زیرا این کار باعث آمادگی بیشتر من برای کنکور می شد و می توانستم خودم را بهتر و بیشتر برای کنکور آماده کنم.

 

  1. برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

 من اغلب آنها را در سال دهم و یازدهم به صورت کامل خوانده بودم ولی از آنجا که در سال دوازدهم از تجربی به ریاضی تغییر رشته دادم دروس هندسه دهم و یازدهم و آمار و احتمال را مطالعه کردم و برای سایر دروس پایه صرفا به مرور و حل آزمون پرداختم.

 

  1. چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟

تصمیم گرفتم بیشتر به مرور و حل آزمون بپردازم این کار باعث افزایش سرعت تست زنی وبهبود عملکرد من در مطالعه دروس شد.

 

  1. فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

 ایده آل گرایی و عطش پایان ناپذیری که داشتم من را سوق می داد ، برای بهترین بودن تلاش کنم و همیشه مرا به سمت موفقیت می کشاند.

 

  1. آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دادید؟ چه کارهایی می‌کردید؟

بله من ورزش می کردم و ساز می نواختم. همچنین زمانی  را به بودن در کنار خانواده اختصاص می دادم این کار سبب میشد که من همیشه بتوانم با انرژی وتمرکز درس بخوانم زیرا جمع خانواده نیز همیشه مرا به سمت مطالعه بهتروبیشتر دروس می کشاند.

 

  1. روش مطالعه‌ موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟

من در درس زبان قوی بودم و آن را صرفا قبل از امتحان مطالعه کردم ولی دروسی که نیاز به پایه قوی داشتند مثل عربی و ادبیات را از ابتدای سال می خواندم. همچنین دینی را هم کمی در طی سال مطالعه کردم تا حجم انبوه مباحث آن برایم مشکل ساز نشود. سایر دروس مثل هویت اجتماعی و سلامت و بهداشت را در فرجه شان مطالعه می کردم.

 

  1. نقش پشتیبان در موفقیت‌تان چقدر بود؟

نقش ایشان(جناب وشاحی) و خانم قایدی (مدیر گروه ) در موفقیتم غیر قابل انکار هست زیرا همیشه مرا به شرکت در ازمون ها اجبار می کردند و تاکید بسیار زیادی برای زمان مطالع و کیفیت مطالعاتی من داشتند.

 

  1. کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟

 

من بخش نفرات برتر آزمون را بسیار دوست داشتم چراکه می توانستم خودم را با دیگر رقیبانم مقایسه کنم.هر آزمون اولین کاری که بعد از امدن نتایج میکردم دیدن لیست نفرات برتر آزمون ها بود  و یک انگیزه بسیار خوب برای من بود که بتوانم با انگیزه بیشتری آزمون را تحلیل کنم.

Menu