گفت و گو با زهرا بساط بیگی؛قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی

من یک دانش‌آموز بی‌غیبت یا کم‌غیبت در آزمون‌های اصلی بودم. من با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌کنم و منابع من کانونی بود.

گفت و گو با زهرا بساط بیگی؛قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی

نام و نام خانوادگی: زهرا بساط بیگی
مقطع و رشته: دوازدهم انسانی
نام شهر و استان: تهران
میانگین تراز: ۵۵۰۰
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: از پارسال. ۱۶ آزمون
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار، پنجم ابتدایی
شغل و تحصیلات پدر: آزاد، هشتم راهنمایی


مصاحبه‌گر: آناهیتا احمدی
 
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟

 دایی ام کانون را به من معرفی کرد. دختر ایشان نیز در کانون بودن و راضی بودن و به من نیز توصیه کردن که ثبت نام کنم.


چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟  

یک سال، ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳


در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کرده‌اید؟  

در ۱۶ آزمون شرکت کردم
 
دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟ 

ترازم افزایش یافت و باعث پیشرفت تحصیلی ام در تمامی دروس شد، توانستم زمانم را بهتر مدیریت کنم و با دقت بیشتری به سؤالات پاسخ دهم.
 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟
من یک دانش‌آموز بی‌غیبت یا کم‌غیبت در آزمون‌های اصلی بودم. من با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌کنم و منابع من کانونی بود.  
 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ 

 اصلا خسته نشدم زیرا برای شروع هر آزمون شور و اشتیاق خودم را داشتم، برای پیشرفت و موفقیت بیشتر خودم آزمون هارا شرکت می کردم و امیدوار بودم و می دانستم که حتما موفق می‌شوم و نتایج زحماتم را می بینم.


آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟ 

بله، دو جلسه، فراموش کردن اینکه آزمون دارم. اما تمام سعی و تلاشم بر این بود که به هیچ عنوان غیبت نداشته باشم زیرا واقعا آزمون ها نقشه راهی برای من بود که بتوانم کنکور را بهتر و با آمادگی لازم شرکت کنم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 

 مرتب در آزمون ها شرکت می کردم و تمامی آزمون ها را تحلیل می کردم و برای تک تک سؤالات زمان می‌گذاشتم و آنها را با دقت بررسی  و از آنها نکته برداری می کردم.
 
آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟  

بله-چون هر دفعه سعی می‌کردم آزمونم از آزمون قبلی بهتر شود، بنابراین با امید و انگیزه و تلاش بیشتر نسبت به قبل در آزمون ها شرکت می کردم.ترازم افزایش یافت و توانستم زمانم را بهتر مدیریت کنم و از تکنیک های تست زنی در آزمون بهره ببرم و دیگر استرس کنکور را نداشته باشم.
 

 آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

 بله-انگیزه من این بودم که بتوانم خودم را بیشتر با آزمون کنکور اصلی مطابقت دهم و خودم را بیشتر آماده کنم.توانستم بیشتر شرایط خودم را با کنکور اصلی شبیه کنم و اتفاقاً در آزمون اصلی هم بدون هیچ مشکل و استرسی سر جلسه حاضر شدم.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ 

کارنامه آزمون ها -دیدن نتایج و تعداد سوال های ص غ و نزده و اینکه بتوانم هر دفعه ترازم را نسبت به آزمون های گذشته مقایسه کنم.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟

بله-طبق برنامه های مشاورم پیش می رفتم. مشاورم هر هفته برای من برنامه درسی میفرستادن و من هم مطالب درسی را طبق برنامه به صورت مفهومی مطالعه می کردم.


آیا روش بازیابی را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟ 

بله من از روش بازیابی یابی بیشتر در تست زدن استفاده می‌کردم.علاوه بر تست زدن نیز بعد از مطالعه سعی می‌کردم چشم هایم را ببندم و مطالب را دوباره به ذهنم بیاورم یا اینکه آن ها را برای دیگران توضیح دهم.


روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟  

هم دوباره خوانی می کنم و هم بازیابی، به طوری که هر درس را دو یا سه بار مطالعه می کنم تا زمانی که تمام مطالب را متوجه شوم و در نهایت روز بعد یا آخر همان روز و حتی ماه بعد درس هارا به صورت تورق سریع و با چشم خوانی مرور می کنم.


در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده میکنید؟ 
در همه درس ها تاثیر این روش این است که مطالب دوباره مرور می‌شود و بیشتر در حافظه بلند مدت باقی می ماند.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ 

 من سوال های غلط یا بدون پاسخ را با جواب درست چک می کنم و در نتیجه سوال و جواب صحیح آن ها را در کتاب خودآموز وارد می کنم تا در صورت نیاز دوباره آن ها را بخوانم و مرور کنم.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ 

بله-سعی و تلاش خودم را بیشتر کردم و امیدم را از دست ندادم و برای آزمون های بعدی بیشتر و بهتر و با دقت تر مطالعه کردم.تصمیم گرفتم درس ها را دقیق تر و با ظرافت بیشتر بخوانم.خانواده نیز به من امید می دادند و شرایط درس خواندن و آرامش را برای من آماده می کردند


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟

مادرم هستند، بر کارم نظارت می‌کنند و وسایل مورد نیاز من را در اختیارم می‌گذارند و نیاز هایم را برطرف می کنند


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ 

روانشناسی و جامعه شناسی و در فنون اوزان و عروض و در عربی ترجمه-مفهومی خواندن و تست زدن فراوان و مرور بیشتر در هر درس در مدرسه یا آزمون‌ها نمره ی خوبی کسب می کنم که واقعا رضایت بخش است.


در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ 

بله من اوایل در علوم و فنون ضعف داشتم اما سعی کردم بیشتر تمرین و تکرار کنم و تست های بیشتری بزنم و در طول هفته ساعت های بیشتری را به خواندن این درس اختصاص بدهم.
 
به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید؟ 

2 تا ۳ ساعت تست زدن مفید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید؟ ۶ تا ۷ ساعت مطالعه کارا و فایده مند .من چون مدرسه نمی روم، این نسبت تغییری نمی‌کند و در طول روز در کل اکثرا ۱۰ ساعت مطاله مفید و تست زدن دارم 


کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟ 

نیم سال دوم و دوران طلایی نوروز، چون در این بازه زمانی من بیشتر مطالعه می کردم و می‌توانستم بیشتر روی مطالب مسلط باشم.


کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ 

برنامه ای و سنجشی. چون در برنامه ای من برنامه ی جامع و کاملی داشتم و بدون هیج استرسی و با آرامش کامل مطالب را می خواندم و اینکه با آزمون ها خودم را می سنجیدم و مشاهده می‌کردم که چقدر در یادگیری دروس مهارت دارم.


سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟ 

بله-هر دفعه در زمان آزمون دادن بیشتر متوجه این موضوع میشدم
 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟

 ۲۰ تا ۳۰ اشتباه که در هر آزمون از تعداد اشتباهات کم میشد و تعداد سوال های درست بیشتر می‌شد.


هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟  
بررسی اشتباهات 


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟ 

بیشر سراغ عربی و فنون میروم، دوباره آزمون را تحلیل می کنم و روی اشتباهاتم بیشتر تمرکز می کنم و سعی می کنم که ببینم در هر سوال اشتباه، در کدام قسمت مشکل داشته ام و آن را برطرف می کنم.


آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟ 

بله -به من انگیزه می‌دهند و میگویند  دفعه بعد با تلاش و کوشش بیشتر، بهتر میشوی


دفتر برنامه ریزی دارید؟ 

بله از لحاظ درسی ساعت مطالعه ام بیشتر مشخص می شود و سعی می کنم مطالعه ام را در همان میزان نگه دارم مثلا اگر امروز ۱۰ ساعت مطالعه داشته ام، در روز های بعد نیز همین ۱۰ ساعت مطالعه را داشته باشم از لحاظ غیر درسی نیز اجازه نمی‌دهم زمانم بیهوده هدر رود و از آن نهایت استفاده را می کنم.


کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ 

کتاب زرد و نوروز کامل و مفید هستند، مطالب را بدون هیچ گونه اشتباهی و با زبان ساده توضیح داده اند و حتی شکل و تصاویر کتاب هم جالب و جذاب هستند و باعت می‌شود انگیزه برای خواندن بیشتر شود و  مطالعه یکنواخت و حوصله بر نشود.


شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟  
 قهرمان پیشرفت


کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: 
روش ضربدر و منها


روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟  

از اول سال تا آخرین آزمون


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

خیلی کم ، شاید ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت در طول روز و حتی کمتر. بله اجازه نمی‌دادم که بیشتر از نیم ساعت از گوشی استفاده کنم


برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟ 

به ترتیب و طبق برنامه های مشاورم درس ها را می‌خواندم-اول پایه دهم را می‌خواندم و سپس پایه یازدهم را.


فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟ 

امید و انگیزه به آینده، تلاش و کوشش و داشتن هدف برای زندگی بهتر.


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟ 

بله در زمان های استراحت ورزش می کنم و در زمان های تفریخ اوقات خود را با خانواده می گذرانم


آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟  

بله، در مهد کودک و پیش دبستانی از مربی ها یاد گرفتم.


قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ 

بله-داستان های کودکانه


الان مطالعه غیردرسی دارید؟

 خیر چون فرصت نمی شود و فقط مطالب درسی را مطالعه می کنم


آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟ 

من از مشاورم قدردانی و تشکر می کنم به خاطر تمام زحماتشان و اینکه هر روز پیگیر درس خواندن من بودند.


روش مطالعه‌ موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟

 مطالب را به صورت مفهومی می‌خواندم و پس از یادگیری، آن ها را حفظ می‌کردم.
 
آیا منابع تاثیری در روند شما دارد؟

 بله  سه سطحی وکتاب های زرد


Menu