گفت و گو با فاطمه مردان؛قهرمان پیوستگی دهم ریاضی

دو بازه‌ی درسی مهم داریم، یکی از آن‌ها تابستان است که باعث می‌شود درس‌های سال تحصیلی را پیش خوانی کنیم و این پیش خوانی باعث می‌شود تا در طول سال تحصیلی درس‌ها را بهتر متوجه شویم.

گفت و گو با فاطمه مردان؛قهرمان پیوستگی دهم ریاضی

نام و نام خانوادگی: فاطمه مردان

پایه: دهم ریاضی

نام شهر و استان: تهران

میانگین تراز: 8680

سال های حضور در کانون: 5 سال


مصاحبه گر: پردیس زمانی فرد


به چه دلایلی تصمیم گرفتید که از تابستان در آزمون ها شرکت کنید؟ 

دو بازه‌ی درسی مهم داریم، یکی از آن‌ها تابستان است که باعث می‌شود درس‌های سال تحصیلی را پیش خوانی کنیم و این پیش خوانی باعث می‌شود تا در طول سال تحصیلی درس‌ها را بهتر متوجه شویم.


میانگین چند ساعت مطالعه روزانه در تابستان خواهید داشت؟

روزهایی که مدرسه می‌روم، میانگین ساعت مطالعه‌ام بین 3 الی 4 ساعت است و در روزهای تعطیل به 6 ساعت هم خواهد‌رسید. 


در تابستان بیشتر برای حفظ نقاط قوت سال قبل برنامه ریزی کرده اید یا تبدیل نقاط ضعف به قوت؟ 

من بیشتر تمرکزم را روی درس‌های سال دهم و پیش خوانی گذاشتم اما درس‌های سال گذشته را رها نکردم و سعی میکنم  پایه خودم را در درس‌ها قوی و قوی تر بکنم.

 

در تابستان از کدام یک از منابع کانون استفاده بیشتری می کنید؟ 

از درسنامه و تست‌های کتاب‌های آبی استفاده خواهم کرد  اما در کنارش از کتاب تابستان هم استفاده میکنم. کتاب تابستان دقیقا مانند بودجه بندی برنامه راهبردی پیش می‌رود و از همه عالی‌تر درسنامه‌های یک الی دو صفحه‌ای است که هم برای دروس گذشته و آینده دارد که می‌توان خیلی خلاصه و مفید دروس آزمون را جمع بندی کرد.


برای پیش خوانی و یادگیری دروس سال بعد، در تابستان کلاس می روید یا خودخوان خواهید بود؟

بله کلاس‌های مدرسه برای درس‌های سال دهم را شرکت میکنم  و بخش‌هایی از مطالب درسی هم خودم می خوانم.


آیا برنامه فوق برنامه هم در تابستان دارید؟

بله هم کلاس زبان و هم کلاس ورزش می‌روم و از تابستانم به خوبی استفاده می کنم.


دفتر برنامه ریزی را در تابستان تکمیل می کنید؟

بله تکمیل میکنم؛ برای اینکه بدانم چه روزهایی مطالعه کمی داشتم یا در هفته کدام درس را از همه بیشتر یا کمتر خواندم تا در روزهای بعد جبران کنم. دفتر برنامه ریزی از نظر کنترل کردن ساعات مطالعه خیلی به من کمک خواهد کرد.


مهمترين دستاورد و ثمره پيوستگي خود را چه مي دانيد؟

من در این سال‌هایی که دانش‌آموز کانون بودم حتی یک بار هم غیبت نداشتم و خب همین موضوع باعث شد راهی که برای درس خواندن را در پیش گرفته‌ام، رها نکنم و ادامه بدم و نیروی ادامه دادنم هر روز قوی‌تر شد.


پيشرفت خود را مرهون چه عواملي مي دانيد؟

مهم ترین عاملی که باعث پیشرفت من شد این بود که همیشه سعی کردم خودم، خودم را تشویق کنم و خودم را وابسته به تشویق بقیه کنم. خودکفا باشم و خودم حال خودم را خوب کنم.


آیا در این مدت ناامید شده اید؟ برای برون رفت از آن چه اقداماتی انجام دادید؟

بله در ابتدای سال تحصیلی نهم مریض شدم و مریضی باعث افت تراز از 7000 به 6500 شد و در این مدت ناامید شده بودم اما عاملی که من را برگرداند این بود که به آینده‌ام فکر کردم. فکر کردم که 2 راه بیشتر ندارم، یا همینطوری ناامید بمانم یا ادامه بدم و پیشرفت کنم. سعی کردم با کوچک‌ترین چیزها انگیزه خودم را برگردانم.


آیا نسبت به سایر هم‌کلاسی هایت احساس برتری داشتید؟

خیر، می‌دانستم که اگر احساس برتری نسبت به بقیه داشته باشم، درگیر احساس غروری می‌شوم که این احساس نه تنها باعث پیشرفت نمی‌شود بلکه باعث تضعیف هم می‌شود.


نقش خانواده خود را در همراهی با شما برای شرکت در آزمون های تابستان چقدر پر رنگ می‌دانید؟

خانواده‌ام خیلی پیگیر درس خواندنم هستند و بهم مشاوره می‌دهند که چه گونه بازدهی درس خواندنم را بالا ببرم.


چه توصیه ای برای دانش آموزانی که در تابستان در آزمون ها شرکت نمی کنند دارید؟

تنها توصیه‌ای که می‌توانم داشته باشم این است که خودتان را وابسته دیگران نکنید و سعی کنید خودتان مشوق خودتان باشید، کسی که بتواند هرلحظه و هرجا به شما انگیزه دهد، تنها خودتان هستید.

 

 

Menu