گفت و گو با عرفان مدیح المکتبی؛دانش آموز قهرمان پیوستگی

خیر، زیرا معتقدم غیبت در آزمون سبب عقب افتادن می‌شود. حتی اگر در خانه هم آزمون را حل کنم باز هم این که در شرایط آزمون قرار بگیرم مرا برای آزمون‌های مهم‌تر مثل آزمون‌های نهایی و کنکور آماده می‌کند

گفت و گو با عرفان مدیح المکتبی؛دانش آموز قهرمان پیوستگی

نام و نام خانوادگی دانش آموز : عرفان مدیح المکتبی                                                    

پایه: دهم ریاضی                                                              

میانگین تراز : 5700

نام شهر و استان : البرز - کرج

تعداد سال‌های حضور در کانون : چهار سال                                                      

چند آزمون شرکت کرده است : 25 آزمون

شغل و تحصیلات مادر : دیپلم -خانه دار                                                                          

شغل و تحصیلات پدر : لیسانس -دبیر                                                                   

نام پشتیبان مصاحبه کننده : لیا ایوانی



1.آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

 خیر، زیرا معتقدم غیبت در آزمون سبب عقب افتادن می شود. حتی اگر در خانه هم آزمون را حل کنم باز هم این که در شرایط آزمون قرار بگیرم مرا برای آزمون های مهم تر مثل آزمون های نهایی و کنکور آماده می کند.

 

2.پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 

اوایل سال ، پایه دهم را دشوار می دیدم و در مواقعی حتی حوصله درس خواندن نداشتم اما با شرکت پیوسته در آزمون ها تصمیم گرفتم تلاشم را بکنم تا در هر آزمون حداقل پیشرفت های کوچک داشته باشم . نتیجه آن شد که در هر آزمون به طور میانگین 200 تا  300 پله افزایش تراز دارم.

 

3.از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه استفاده کردید؟دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید. 

کارنامه اصلی و پنج نوع درس؛در بسیاری از مواقع پیش می آید که در هفته یک یا دو درس را نرسم کامل مطالعه کنم  با استفاده از کارنامه پنج نوع درس به نقاط ضعف و قوت و نقاط قوت پایدارم پی می برم بنابراین در طول هفته اندکی از ساعت مطالعه نقاط قوت پایدارم می کاهم و به ساعت مطالعه نقاط ضعف اضافه می کنم. از کارنامه اصلی هم برای دیدن نتایج و تحلیل آزمون استفاده می کنم.

 

4.آیا از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده می کنید؟ 

بله؛ از آن جا که امتحان های نهایی سراسریست نمی دانیم چه تیپ سوالاتی قرار است طرح شود این نمونه سوالات که در امتحانات قبلی طرح شده، منابع خوب و مفیدی برای مطالعه و مرور است.

 

5.آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟اگر پاسخ‌تان مثبت است،الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟

 بلهدر طول هفته اول مطالعه داریم اما ممکن است این مطالعه کامل و دقیق نباشد با شرکت در آزمون هدفگذاری می توان به نقاط ضعف پی برد و در هفته دوم بر روی نقاط ضعف تمرکز کرد .  با تمرکز بر روی نقاط ضعف و تلاش برای رفع آن ها و همچنین مرور نقاط قوت در آزمون ها و در مدرسه پیشرفت می کنم.

 

6.آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، الف) انگیزه‌تان چه بود؟ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟

بله- پس از حدودا دو هفته مطالعه در روز چهارشنبه یا پنجشنبه قبل از آزمون ، شرکت در آزمون مشابه پارسال فرصت خوبی برای مرور است و ویژگی خوب این آزمون این است که تشابه زیادی با آزمون روز جمعه دارد و به این جهت به افزایش اعتماد به نفس و کاهش استرس کمک می کند .همان طور که اشاره کردم به کاهش استرس کمک می کند و به نوعی مانند نمونه سوال برای آزمون های جدی تر عمل می کند.

 

7.شرکت در این تعداد آزمون چه دستاوردی برای‌تان داشت؟ 

در سال ششم دبستان به جهت آمادگی برای آزمون تیزهوشان شروع به شرکت در آزمون کردم، از سال هفتم تا نهم برای آمادگی درآزمون تیزهوشان و نمونه دولتی و امتحانات نهایی نهم در آزمون های کانون شرکت کردم و  اکنون برای آمادگی در کنکور و امتحانات نهایی در آزمون ها شرکت می کنم در طی این سال ها بزرگ ترین دستاورد من عادت به شرایط آزمون ، کاهش استرس ، افزایش تمرکز و پیشرفت درسی بوده است.

 

8.مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کردید؟چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کردید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

 بله، اغلب اوقات. در هفته اول مطابق برنامه مدرسه درس ها را مطالعه می کنم و روز قبل مباحث جلسه گذشته را مرور می کنم و دروس اختصاصی را با کمک آزمون هدفگذاری مجددا مرور می کنم و نقاط ضعف و قوت خود را می یابم و در هفته دوم برای رفع نقاط ضعف تلاش می کنم. بله در اغلب مواقع برنامه راهبردی و برنامه مدرسه هماهنگ اند.

 

9.روش مطالعه شما چگونه است؟آیا با روش بازیابی درس می خوانید یا دوباره خوانی می کنید؟  

بخش مفاهیم دروس اختصاصی را یک دور مطالعه می کنم و پس از آن هرچه در خاطرم مانده باشد را روی یک کاغذ می نویسم سپس آن را با متن کتاب چک می کنم و اگر جایی را فراموش کرده باشم دوباره مرور می کنم. برای  مطالعه بخش حل کردنی دروس اختصاصی ابتدا مثال های کتاب را حل می کنم سپس سوالات تشریحی و تست های جزوه معلم ها را حل مس کنم پس از آن به حل سوال از کتاب های کمک درسی مانند پرتکرار، آبی و سه سطحی می پردازم. برای مطالعه دروس عمومی ابتدا یک بخش را از روی کتاب درسی مطالعه می کنم و بعد از همان بخش سوال طرح می کنم سپس بخش بعدی را مطالعه می کنم پس از طرح سوال از بخش جدید سوال بخش قبلی را مجدد مرور می کنم.معمولا به روش بازیابی مطالعه می کنم و اشکالات خود را مرور می کنم.

 

10.نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟

 در دروس اختصاصی فیزیک و شیمی و در دروس عمومی عربی و دینی نقاط قوتم هستند.فیزیک و شیمی را همان طور که توضیح دادم به دو بخش خواندنی و حل کردنی تقسیم می کنم و بخش خواندنی را با نوشتن روی کاغذ و مرور اشکالات مطالعه می کنم و بخش حل کردنی را ابتدا با کمک مثال های کتاب یاد می گیرم و با کمک تست ها و سوالات تشریحی جزوه معلم و کتاب های کمک آموزشی مرور می کنم.برای مطالعه درس دینی صرفا چند دور از روی کتاب می خوانم و برای مطالعه درس عربی ابتدا لغت نامه هر درس را می خوانم سپس درسنامه کتاب و بخشی که معلم ترجمه می کند را مطالعه می کنم و بعد از آن تمرین های کتاب را حل می کنم.

 

11.دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کرد؟  

بله -یادداشت ساعت مطالعه در روز ، و ساعت مطالعه هر درس به من کمک کرد تا بین ساعت مطالعه دروس تعادل ایجاد کنم. 

 

12.مهم‌ترین چیزی که در این سال‌ ها از کانون و آزمون ‌ها یاد گرفته اید چیست؟ 

قبل از شرکت در آزمون ها برنامه ریزی را بلد نبودم مثلا یک روز کامل را به مطالعه یک درس اختصاص می دادم اما اکنون برنامه ریزی برای طول هفته و طول روز را یاد گرفتم.

 

13.تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟

 بله- بیشتر از تکنیک ضربدر و منها استفاده می کنم.

 

14.در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درس‌ها را توضیح می‌دهید؟ 

روش مطالعه هیچ یک از دروس را تا کنون تغییر نداده ام زیرا معتقدم با روش فعلی پیشرفت خواهم کرد.

 

15.کدام نقش آزمون های کانون برای شما پررنگ تر است:نقش برنامه ای،آموزشی یا سنجشی؟دلیل تان برای این انتخاب را بگویید. 

سنجشی؛ درس خواندن و کلاس رفتن در هر موسسه ای میسر است ولی سه آزمون مشابه پارسال ، آزمون اصلی و هدفگذاری چند درجه از کتاب درسی قوی تر اند و نتیجه گرفتن در این آزمون ها به آن معنیست که روی کتاب درسی تسلط دارم.

 

16.تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دادید؟

 ابتدا اشتباهات ساده را بررسی می کنم و تا حد امکان آن ها را حل کرده و نکته برداری می کنم سپس سوالات نزده و پس از آن اشتباهات طولانی و دشوار را بررسی می کنم.

 

17.شما از چه منابع کانون استفاده می‌کردید؟ این منابع چه ویژگی‌هایی داشتند؟

 پر تکرار، زیرا در مدارس متفاوت چند بار طرح شده و احتمال طرح شدن مجدد آن زیاد است. آبی ، زیرا این کتاب به کنکور و آزمون ها شبیه است. سه سطحی ، زیرا طبق میزان تسلط می توان سولات آن را حل کرد.

 

18.در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟ایرادات هر درس را چگونه بر طرف می کنید؟

 فیزیک، چون نقطه قوت من است و تمام تلاش خود را می کنم تا پسرفت نکنم.

 

19.در طول این همه سال خسته نشدید؟چه چالش هایی امسال داشتید؟چه کاری برای رفع خستگی انجام می دادید؟

خیر، با امید و انگیزه حتی وقتی خسته ام تلاش خود را ادامه می دهم.

 

20.نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

 والدین نظارت دارند و پیشرفت و پسرفت را چک می کنند.

 

21.آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌دیدند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی داشتند؟

بله؛ در صورت افت ساعت تفریح و استراحت در طول هفته را کاهش می دهم.

 

22.از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کردید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر بود؟

 بله- مصاحبه با قهرمانان پیوستگی را می خوانم و از روش مطالعه شان الگو می گیرم.

 

23.به نظرتان مهم‌ترین ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟ 

انگیزه بسیار قوی دارم که در هر آزمون به امید پیشرفت تراز در آزمون شرکت می کنم.

Menu