گفت و گو با محمد فرزان پور ؛ رتبه برتر کنکور 1402

گفت و گو با محمد فرزان پور ؛ رتبه برتر کنکور 1402 از دزفول

گفت و گو با محمد فرزان پور ؛ رتبه برتر کنکور 1402

نام و نام خانوادگی: محمد فرزان پور

رتبه کنکور 1402 :رتبه 180منطقه2 و 480 کشوری

رشته و دانشگاه قبولی : زبان و ادبیات انگلیسی – دانشگاه فردوسی مشهد

تراز کنکور : 11331

تراز سوابق تحصیلی: 6551

نام شهر و استان: دزفول- خوزستان

میانگین تراز : 6826

سال‌های حضور در کانون : 1سال

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار - دیپلم

شغل و تحصیلات پدر : بازنشسته - دیپلم

 

 

مصاحبه‌گر : فردوس نادکی

 

 

اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟

اولین تراز من 6800 بود اما در آخرین آزمون که یک هفته قبل از کنکور سراسری و شبیه سازی شده بود به دلیل دشواری سوالات و مشابهت با تیپ سوالات کنکوری به تراز 6500 رسیدم اما این خود برایم نقطه عطفی بود که جدی تر کار کنم و بدون هیچ نگرانی با تحلیل سوالات آزمون برای کنکور اصلی آماده تر باشم.

 

مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟

اعتماد به کانون قلم چی و پی بردن به ارزش برنامه راهبردی و اینکه نوع طراحی سوالات آزمون ها آمادگی بهتری در من ایجاد می کرد و سبب می شد بدون نگرانی دشواری های راه را تا رسیدن به نتیجه بپذیرم و به این اطمینان رسیده بودم که با پاسخ گویی به سوالات آزمون که مشابهت زیادی با سوالات کنکور سراسری داشت موفقیتم حتمی خواهد بود.

 

 

از چه زمانی جمع‌بندی را شروع کردید و روش‌تان چگونه بود؟ 

در دوران جمع بندی با استفاده از کتاب زرد قلم چی با روش سه روز یکبار آزمون می دادم اما در همین فاصله با تحلیل آزمون ها هر زمانی که وقت اضافه می آوردم اشتباهاتم را بار دیگر از طریق حل تست بیشتر از کتاب آبی رفع می کردم تا به تسلط کاملتری از مباحث برسم.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

با توجه به اینکه یک سری از مشکلات باعث شد کمی دیرتر در کانون ثبت نام کنم اما در همین زمان محدودی که با برنامه پیش رفتم و با استفاده از راهنمایی های پشتیبانم توانستم در زمان باقی مانده با نظم بخشیدن به برنامه مطالعاتی ام به مرور همه مباحث برسم و با جمع بندی به موقعی که انجام دادم در کنکور اصلی از رقیبانم عقب نمانم.

 

تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟ کدام روش؟ آیا در کنکور هم استفاده کردید؟

با تمرین این تکنیک ها قبل از کنکور در آزمون های شبیه ساز کانون به روش صرفه جویی و ذخیره سازی زمان پی بردم و همین کمک کرد تا در کنکور اصلی با استفاده از روش نقصانی و تکنیک ضربدر و منها اول به سوالاتی که مطمئن بودم جواب بدهم و بعد در زمان اضافه به بقیه سوالاتی که علامت گذاری کرده بودم پاسخ دادم.

 

 

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

کارنامه اصلی آزمون تراز و درصدهایم را مشخص می کرد و با توجه به بازخوردی که می داد دید نسبتا خوبی از جایگاهی که احتمالا در کنکور می توانستم بدست بیاورم به من می داد ، با کارنامه اشتباهات پی می بردم در کدام مباحث ضعیف تر عمل کرده ام و همین باعث می شد که با حل تست بیشتر به جبران آن بپردازم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

کاملا ً طبق برنامه عمل کردم و با توجه به اینکه به کنکور نزدیک تر می شدم زمان مطالعاتی ام را بیشتر کردم تا با مرور کردن مباحثی که عقب بودم و حل تست و تمرین در زمان باقی مانده بتوانم پوششی عمل کنم و از لحظه به لحظه زمانم تا روز کنکور استفاده نمایم.

 

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟

بعد از اعلام نتیجه آزمون بلافاصله در همان روز به تحلیل همه سوالات می پرداختم و سعی می کردم با کنترل روشم متوجه اشتباهات خود شوم و دلیل پاسخ هایم را پیدا کنم.

 

 

به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟

اوایل سال حدود چهل درصد مطالعه و شصت درصد حل تست و تمرین داشتم با نزدیک تر شدن به زمان کنکور هشتاد درصد از زمانم را صرف تست زدن می کردم تا با بازیابی دوباره دانش و معلوماتم به تسلط و مهارت بیشتری برسم.

 

 

دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله – استفاده از دفتر یک دورنمای کلی از تلاشم را به من عرضه می کرد تا با پیدا کردن مباحثی که وقت کمتری صرف کرده بودم به تعادل مطالعاتی برسم و مطمئن شوم که به همه مباحث درسی رسیده ام.

 

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

از کتاب های آبی کانون، با توجه به طبقه بندی منظمی که از مباحث داشت و علاوه بر اینکه سوالات کنکور را آورده بود به سوالات منتخب کانون هم پرداخته بود.

کتاب زرد، باعث آشنا شدن با سوالات کنکور های سال های گذشته می شد و کمک می کرد با تیپ سوالات مختلف کنکور آشنا شوم و مدیریت زمان بهتری پیدا کنم.

کتاب درک مطلب زبان انگلیسی، باعث آشنا شدن با سوالات مختلفی که به احتمال زیاد در کنکور طرح می شود با ارائه روش های صحیح پاسخگویی به این تیپ سوالات کمک زیادی می کند. 

 

 

اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟  

البته که در کنکور تیرماه نتیجه بهتری کسب کردم چرا که بعد از کنکور دی ماه عضو کانون شدم و با یک برنامه ریزی دقیق تر و همه جانبه تر کوشیدم تا با درس گرفتن از اشتباهاتم و اعتماد به نفس بالاتری که به دست آوردم در کنکور تیرماه درصد بالاتری کسب کنم و به هدفم برسم.

 

 

چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟

در نیمسال دوم با نزدیک تر شدن به زمان کنکور منسجم تر عمل کردم و سعی داشتم با یک برنامه ریزی بهتر روی مباحث مهم تر متمرکز شوم و با حل تست بیشتر میزان آمادگی خود را افزایش داده و مهارتی تر عمل نمایم که همین باعث افزایش درصدم شد.

 

 

فکر می‌کردید چنین رتبه‌ای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف می‌کنید؟

با توجه به اینکه در کانون رتبه های یک رقمی و دو رقمی کسب می کردم موفقیت در کنکور برایم دور از انتظار نبود و با اعلام نتایج خیلی خوشحال شدم که توانستم در رشته و دانشگاه مورد علاقه ام پذیرفته شوم.

 

آیا از سایت کانون استفاده می کنید ؟ هر چند وقت یکبار به سایت کانون مراجعه می کنید و چه قسمت هایی را مشاهده می کنید ؟

در سایت کانون خواندن مقاله های آقای قلم چی برایم بسیار آموزنده بود و همچنین سوالاتی که در سایت بارگذاری می شد، مصاحبه با رتبه های برتر و معرفی دانشگاه ها بسیار تاثیرگذار بود.

 

 

تلاش و سخت‌کوشی و تمرین مداوم چقدر در موفقیت شما نقش داشته است؟

اگر تلاش نمی کردم قطعا نمی توانستم با رقیبانم وارد رقابت در عرصه کنکور شوم و ایمان داشتم با سخت کوشی و ممارست بیشتر می توانم به هر چیزی که علاقه دارم برسم و هدفم دست یافتنی خواهد شد.

 

وقتی در طول سال خسته می‌شدید یا انگیزه‌تان را از دست می‌دادید، برای بیشتر شدن انگیزه‌تان چه کار می‌کردید؟

با توجه به اینکه برای کنکور زبان آماده می شدم هروقت خسته می شدم با دیدن یک فیلم با زبان انگلیسی هم استراحت می کردم و هم به نوعی مرور کردن برایم تداعی می شد و لذت بخش بود.

 

با خودتان رقابت می‌کردید یا با دوستانتان؟ چگونه با خودتان رقابت می‌کردید؟ از طریق افزایش ساعت مطالعه یا افزایش نمره‌تان در آزمون؟

بیشتر با خودم رقابت می کردم و قصد داشتم در ادامه مسیر نسبت به قبل موفق تر عمل نمایم و همین جدیتم را دوچندان کرد و باعث شد به کم راضی نباشم.

 

قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

مشوقین اصلی من در کتاب خوانی پدر و مادرم بودند به طوری که از همان دوران دبستان پی برده بودند که هیچ چیز به اندازه کتاب خواندن مرا خوشحال نمی کند و همین امر تا کنون ادامه داشته به طوری که روزانه مطالعه آزاد دارم.

 

کدام بخش مجله آزمون برای شما جالب بود؟

بخش مربوط به پاسخگویی به سوالات مشاوره ای مجله برایم جالب بود از این رو که گاهی پاسخ سوالاتم را در آنجا پیدا می کردم.

Menu