گفت و گو با یسنا پوررضا قهرمان پیوستگی پایه نهم از کوهدشت

این موضوع که هر دو هفته یک بار آزمون داشتم، باعث شد به طور روزانه، مطالعه داشته باشم و نتیجه‌اش این بود که همیشه آماده بوده و درس‌هایم برای شب امتحان جمع نشدند.

گفت و گو با یسنا پوررضا قهرمان پیوستگی پایه نهم از کوهدشت

گفتگو با یسنا پوررضا قهرمان پیوستگی پایه نهم 

شهر و استان محل زندگی : کوهدشت ، لرستان

تعداد آزنون و سال های حضور در کانون : 70 آزمون ، 3 سال 

میانگین تراز : 6700

معدل : 20

نام دبستان : یاس نبی(غیرانتفاعی)

نام مدرسه متوسطه 1: فرزانگان (تیزهوشان)

تحصیلات و شغل پدر : فوق لیسانس علوم سیاسی ، آزاد

تحصیلات و شغل مادر : لیسانس اتاق عمل ، بیمارستان

 

مصاحبه کننده : هانیه امرایی

 

 

آیا فرد دیگری از خانواده عضو کانون بوده‌اند؟

بله، خواهرم چهار سال در آزمون‌های کانون شرکت کردند.

 

چرا کانون را در این سال ها انتخاب کردید؟ چگونه با کانون آشنا شدید؟ کسی از خانواده یا بستگان عضو کانون بود؟

خواهر و همینطور دختر‌دایی‌ام که هر دو در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل کرده‌اند، در آزمون‌های کانون شرکت می کردند و من هم از طریق آن‌ها با کانون آشنا شدم.

سال ششم برای قبولی در مدارس تیزهوشان در آزمون‌ها شرکت کردم. همچنین در متوسطه یک ، به این دلیل که با خواندن دوباره ی مطالبی که یک دور برای مدرسه خوانده‌ام و تمرین تست‌های آن مبحث ، باعث می‌شود درس‌ها در ذهنم تثیت شوند و همچنین به شیوه صحیح تست زدن عادت کنم.

 

نقش آموزشی خانواده به ویژه پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

مادر و پدرم همیشه همراه من بودند. مادرم در درس‌ها و همینطور در دوراهی‌ها و تصمیمات سخت ، کمکم کرده‌اند تا بهترین تصمیم را بگیرم و در روزهای سخت و خستگی‌ها هم همیشه قوت قلبی برای من بوده‌اند.

 

شرکت در این تعداد آزمون چه دستاوردی برایتان داشت؟

آزمون‌های مستمر و پیوسته باعث می‌شوند که مطالب روی هم جمع نشوند و همچنین، سوالات به گونه‌ای هستند که برای پاسخ صحیح به آن‌ها باید مطالب کتاب‌های درسی را به صورت عمقی خواند و این باعث شد که شیوه درست درس خواندن را بیاموزم.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون ها چه بود؟

این موضوع که هر دو هفته یک بار آزمون داشتم، باعث شد به طور روزانه، مطالعه داشته باشم و نتیجه‌اش این بود که همیشه آماده بوده و درس‌هایم برای شب امتحان جمع نشدند. هر غیبت در آزمون‌ها باعث می‌شود که به خودم کمتر سخت بگیرم و این باعث جمع شدن مباحث می‌شود. پس تمام تلاشم بر این بوده‌است که در آزمون‌ها غیبت نداشته‌ باشم.

 

آیا در آزمون های مکمل (هدف گذاری و مشابه پارسال) شرکت می‌کنید؟

بله، همیشه در آزمون‌های هدف‌گذاری و مشابه شرکت می‌کنم و باعث آمادگی بیشترم برای آزمون اصلی می‌شوند.

 

آیا هماهنگ با برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه بین دو هفته برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها را با هم انجام می‌دهید؟

بله، برنامه راهبردی برنامه‌ای مناسب برای مطالعه مطالب درسی و آمادگی برای آزمون‌ها است.

در اغلب مواقع برنامه‌های مدرسه و امتحانات با بودجه‌بندی آزمون در یک راستا هستند، اما در مواردی که هماهنگ نیستند ،تلاش کرده‌ام که با مدیریت زمان و برنامه‌ریزی صحیح در کنار هم هر دو را پیش ببرم و از هیچ یک از آن‌ها غافل نشوم.

 

نقاط قوت شما کدام درس‌ها است؟ روش مطالعه‌ی خود را توضیح بدید.

نقاط قوتم بیشتر درس‌های ادبیات، علوم و انگلیسی است. همان روزی که در مدرسه مبحثی تدریس می‌شود، کتاب درسی را کامل و عمقی می‌خوانم، سپس از کتاب‌های کمک درسی استفاده می کنم و تست می‌زنم . بعد هم از آزمون‌ها و نمونه‌ سوالات مختلف استفاده می‌کنم.

 

در چه درس‌هایی با تغییر روش مطالعه قوی‌تر شدید؟ روش مطالعه این درس‌ها را توضیح می‌دهید؟

روش قبلی‌ام برای خواندن درس ریاضی به این شکل بود که پس از تدریس دبیر خیلی به کتاب وزارتی مراجعه نمی‌کردم و به سراغ کتاب‌های کمک درسی و تست می‌رفتم، اما روشم را تغییر دادم و در حال حاضر پس از تدریس تمرین‌های کتاب وزارتی را کامل می‌کنم و به سوالاتی مشابه سوالات کتاب وزارتی پاسخ می‌دهم سپس شروع به خواندن کتاب‌های کمک درسی و تست زدن می‌کنم و این باعث پیشرفت من در این درس شده‌است..

 

تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را تمرین و استفاده می‌کردید؟

بله، همیشه تست‌های زمان دار می‌زنم و از تکنیک‌های مدیرت زمان مانند روش مثبت و منفی پیشنهاد آقای مقصودی هم استفاده می‌کنم.از قانون ۵ دقیقه نیز استفاده می‌کنم.


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر  چه کمکی به شما می‌کند؟ کدام قسمت دفتر برای شما جذاب‌تر است؟

بله، تکمیل آن باعث می‌شود که با برنامه‌ریزی پیش بروم و در طول روز وقت خود را بیهوده تلف نکنم. این که در هر روز قسمتی از هر درس‌ را مطالعه می‌کنم و در یک روز فقط درسی مشخص را نمی‌خوانم برایم جذاب‌تر است.

 

تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

ابتدا از یکی از اعضای خانواده می‌خواهم که سوال‌های اشتباه را بدون انتخاب گزینه صحیح،  برایم مشخص کند. دوباره روی سوالات اشتباه فکر می‌کنم و پاسخ می‌دهم. برای چک کردن پاسخ‌های جدید هم از یکی از اعضای خانواده کمک می‌گیرم. اگر جواب صحیح بود فبها  در غیراین صورت به سراغ کتاب درسی می‌روم و مبحث مرتبط با سوال را مطالعه کرده و باز به سوال پاسخ می‌دهم. اگر باز هم نتوانستم پاسخ بدهم، به سراغ پاسخنامه می‌روم.

برای سوالات نزده هم باز به همین شکل عمل می کنم. پس از این مرحله تمام سوالات آزمون را تک به تک خوانده و به پاسخنامه مراجعه می‌کنم، زیرا ممکن است نکته مهمی در پاسخنامه سوالی که با قطعیت به آن پاسخ داده‌ام بیابم.

 

 

شما از کدام منابع کانون استفاده می‌کنید؟ این منابع چه ویژگی‌هایی دارند؟

از کتاب‌های آبی و سه سطحی استفاده می‌کنم. کتاب‌های آبی سطحی متوسط و خوبی دارند و مطالعه آن‌ها باعث می‌شود درس را خوب یاد بگیرم. سوالات سطح نسبتا دشوار و دشوار کتاب سه سطحی هم به این گونه هستند اما سوالات سطح دشوارتر سطح بالاتری دارند و آمادگی را بسیار بیشتر می‌کنند.


در طول این سال‌ها خسته نشدید؟ چه چالش‌هایی داشتید؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام می‌دادید؟

خیر، من برای مطالعه قواعد خاصی دارم که باعث می‌شوند از درس خواندن و آزمون خسته نشوم. یکی از آن‌ها این است که همیشه فعالیت‌های غیر درسی مانند ورزش، هنر و تفریحات متخلف دارم که باعث می‌شود تک بعدی نباشم و از درس خسته نشوم. دیگر این که بعد از هردرس سخت، درس آسانی می خوانم که باعث استراحت مغز می‌شود.

 

آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌دیدند؟ در صورت افت تراز، واکنش خودتان یا خانواده چگونه بود؟

مادرم ترازم را می‌پرسد. در صورت افت تراز کمی نارحت می‌شویم، اما این باعث نمی‌شود که از طرف مادرم سرزنش شوم، بلکه به من می‌گوید که اشکالی ندارد اگر افت تراز، نارحتی دارد، خوبی هم دارد و خوبیش این است که متوجه اشتباهاتت می‌شوی و اصلاحشان می کنی و خوشحال باش که زودتر اشتباهاتت را یافته‌ای و جلویشان را می‌گیری.

 

از سایت کانون و مجله‌ی آزمون استفاده می‌کردید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر بود؟

قسمت‌های مصاحبه دانش‌آموزان را بیشتر می‌پسندم، زیرا تجربیات دیگران پر از نکته و درس برایم است.

 

برخی از دانش آموزان پایه ششم مطالعه برای تیزهوشان را بر دروس مدرسه ترجیح می‌دهند، آیا این روش را می پسندید؟ شما دروس مدرسه را بیشتر می‌خواندید یا دروس تیزهوشان ؟

باید بین دروس تیزهوشان و مدرسه تعادل ایجاد کرد. خود من به شخصه در پایه ششم دروس تیزهوشان را بیشتر از دروس مدرسه می‌پسندیدم، اما بین آن‌ها تعادل ایجاد می‌کردم و هر دو را با هم‌ پیش می‌بردم.

 

به نظرتان مهمترین ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟

این ویژگی که به خودم ایمان دارم. حتی اگر شرایط این پیام را القا نکند، من به خودم باور دارم و می‌دانم که من توانایی این را دارم که با تلاش و انگیزه به وضعیت مطلوبی که در نظر دارم، برسم.

 

مهم‌ترین چیزی که در این سال‌ها از کانون و آزمون‌ها یاد گرفتید چیست؟

این که همیشه و به طور مستمر مطالعه داشته باشم، نه اینکه روزی ساعت مطالعه خیلی بالایی داشته باشم و یک روز اصلا مطالعه‌ای نداشته باشم.

رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود / رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

 

افتخارات علمی ، ورزشی ، قرآنی ، موسیقی و... دارید؟

 شطرنج تسلط دارم و در مسابقات شطرنج شرکت کرده‌ام و مقام سوم استان را در این رشته کسب کرده‌ام. در مسابقات کتابخوانی نیز شرکت کرده و مقام اول شهرستان و دوم استان را آورده‌ام. در دوره ابتدایی هم در رشته قرائت قرآن رتبه برتر استان را کسب نمودم. همچنین به ساز تار علاقه‌ دارم و قصد دارم به کلاس آن بروم.

 

در نهایت اگر صحبتی یا توصیه ای دارید ، بفرمایید.

زندگی مانند یک فیلم در نظر هر کس به شیوه‌ای پدیدار می‌شود. اگر زندگی را خوب نمی‌بینی مشکل از فیلم نیست، مشکل از دید توست.

در آخر با زبان نمی‌توان جبران کرد تمام خوبی‌ها را . از تمامی زحمات خانواده‌ ی مهربانم، دوستان خوبم، معلمان و مشاوران گرانقدرم و از موسسه قلم چی سپاسگزارم.

گفت و گو با یسنا پوررضا قهرمان پیوستگی پایه نهم از کوهدشت

Menu