گفت و گو با ستّار کوهستانی؛رتبه 1733 منطقه 2 کنکور انسانی

گفت و گو با ستّار کوهستانی؛رتبه 1733 منطقه 2 کنکور انسانی----

گفت و گو با ستّار کوهستانی؛رتبه 1733 منطقه 2 کنکور انسانی

نام و نام خانوادگی: ستّار کوهستانی

نام شهر و استان: راز-خراسان شمالی

رتبه کنکور سال 1402: 1732 منطقه 3 رشته علوم انسانی

رشته و دانشگاه قبولی: آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان امام محمد باقر بجنورد 

میانگین تراز: 8875

سال های حضور در کانون: 3 سال

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار-ابتدایی

شغل و تحصیلات پدر: دامدار و کشاورزی-ابتدایی

تراز کنکور: 9۴۲۲

تراز سوابق تحصیلی: 7۷۵۳

مصاحبه‌گر: روح الله نعمتی

 

چگونه با کانون آشنا شدید؟

از طریق دوستان دبیرستان با کانون آشنایی پیدا کردم.

 

چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بودید؟ دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟.

در سال یازدهم حضوری، دوازدهم مجازی و سال دوم پشت کنکوری عضو کانون بودم. صرفه جویی و مدیریت زمان در کنکور هم چنین قرارگیری در شرایط و فضایی همانند فضای کنکور را آموختم.

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ 

اصلا. بلکه وقتی می‌دیدم درصدها و تراز آزمون هایم افزایش پیدا می کند امیدوار تر و با انگیزه تر از قبل به مسیر و حضور در آزمون ها ادامه می دادم. ازبرنامه راهبردی هم استفاده می کردم و با شخصی سازی برنامه سعی می کردم مطالعه تمام دروس را پوشش دهم. برنامه با کمک مشاوره مطابق شرایط خودم تنظیم می کردم. هر وقت احساس خستگی می کردم دروسی که به آن ها علاقه بیشتری داشتم را در اولویت قرار می دادم.

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟

بله-موقع جمع بندی کنکور دی که مجازی هم بود افت  تراز از ۶۲۰۰ به ۵۸۰۰ داشتم و دروسی که روی آن ها حساب ویژه ای داشتم درصدهای ضعیفی آوردم ولی این باعث ناامیدی من نشد و با کمک مشاورم توانستم به شرایط قبل برگردم.


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟

دروس جامعه شناسی،روانشناسی، اقصاد و علوم وفنون-این درس ها را  بیشتر در انتهای برنامه روزانه قرار می داد0م چون علاقه مند بودم به آن ها و خستگی در مطالعه آن ها تاثیر چندانی نداشت. این درس ها را چون بهتر می‌فهمیدم بهتر به زبان خودم برمی گرداندم و راحت تر درحافظم ذخیره می شد. مثلاً از درس روانشناسی برای جلوگیری از استرس و اضطراب و انتخاب روشهای درست مطالعه و... بهره می‌بردم که هم باعث پیشرفت در آن درس و هم بقیه درس ها شده بود.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ 

بله درس عربی-در سال های دهم، یازدهم اصلا نه علاقه ای به این درس داشتم و به همین علت نمره و درصدهام خیلی ضعیف بود و به درصد کم قانع بودم ولی بعد گرفتن فیلم آموزشی  و به کار بردن زبان عربی در زندگی روزمره هرچند به صورت ناقص، به آن درس علاقه‌مند تر و ساعات مطالعه بیشتری از آن درس را در برنامه قرار می دادم.

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است؟

دوران جمع بندی دی ماه-کنکور دی و درصدهای که به دست آوردم امید و انگیزه مضاعف بود که هم باعث آمادگی و انگیزه بیشتر برای کنکور تیر و هم باعث شد مطالب به عنوان بخش مهمی در حافظه ام ثبت شود و از آن ها در زندگی بهره می‌بردم.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

در هر آزمون به یکی از دروس بیش از بقیه دروس تمرکز داشتم و به همین علت آن درس را قبل از بقیه دروس به سراغش می رفتم.اشتباهات را پیدا و در آزمون بعدی تمرکز و تلاش بیشتری بر آن ها داشتم تا به سطح ایده‌آل برسم ولی این به این معنی نبود که اگه درسی را درصد مناسبی کسب کرده ام کنار بگذارم بلکه این دروس را درکنار نقاط ضعفم مرور میکردم ولی با اولویت و تمرکز بر دروسی که نقاط ضعف داشته ام.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرد؟

از ابتدا سال که وارد کانون شدم دفتر را تهیه نکردم ولی سال آخر به پیشنهاد یکی از دوستان اقدام به خرید و استفاده از دفتربرنامه ریزی کردم. واقعا تاثیر عالی از لحاظ درسی  داشت و کمک می کرد که متوجه بشوم که هر روز وهر هفته پیش رفتم نسبت به هفته‌ی قبل چگونه بوده است و همین باعث مدیریت بهتر زمان در من شد. از لحاظ غیر درسی نیز باعث نظم در زندگی واز دست ندادن فرصت سر مسائل بیهوده شد. 


امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤال‌ها و سؤال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟

متاسفانه من علاقه زیادی به این درس نداشتم و مطالعه ای که داشتم درحد جواب امتحانات نهایی بود و برای کنکور تنها یک مبحث از ریاضی یازدهم را آماده بودم ویه سوال ازاون مبحث بود که توانستم جواب بدهم(در کنکور دی)

 

کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟

درس تاریخ که از درس های مورد علاقه ام بود ولی درصد کنکور کلا برعکس این موضوع رانشان داد و دلیل آن هم سوالات دشواری بود که طراحی شده بود. متاسفانه انتظار چنین سوالات را نداشتم و استراتژی خاصی برا این موضوع نداشتم و همین باعث شد تنها با زدن سوالات جغرافیا درصد ناچیزی از این درس کسب کنم.

 

در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟

خیلی-با این که دوسال پشت کنکور بودم ولی امیدی که خانواده به من داشتند تحسین برانگیز بود و به خاطر همین امید خانواده و اعتمادی که به من داشتند باعث شد تا تلاش خود را برای این سال کنم وجدی تراز سال های قبل به سراغ کنکور بروم.

 

آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟

از آقای رخشا و مختاری معلم دوره‌ی متوسطه اول که باعث شدن رضایت والدینم را برای ادامه تحصیل بگیرند قدردانی ویژه ای می کنم و امیدوارم که در تمامی مراحل زندگی شان موفق باشند.


نمره‌های امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلی‌تان چند شد؟

معدل امتحان نهایی 17.5 بود و تراز کنکور7753 بود.


فکر می‌کردید چنین رتبه ای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف می‌کنید؟

بله بهتر از این رتبه را انتظار داشتم ولی متاسفانه آنچه می خواستم نشد. در مازندران صبح زود منتظر رفتن به سرکار در اتاق کارگری بودیم که یکی از دوستانم از روستا زنگ زدو گفتند که نتایج اعلام شده است ،پس از این که سایت سنجش را باز کردم و نتیجه تلاش های خودم را دیدم لحظه بسیار فوق‌العاده ای بود، وقتی تمام هم اتاقی ها به من تبریک می گفتند. انشالله خداوند این لحظه را نصیب همه دانش آموزان کشورم کند.

Menu