گفت و گو با سید حسن سیدموسوی؛قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی

گاهی دچار ناامیدی می‌شوم اما سعی می‌کنم با تقویت سایر توانایی هایم به خودم و دیگران ثابت کنم که این مشکل نمی‌تواند در مسیر تحصیل من اختلالی ایجاد کند.

گفت و گو با سید حسن سیدموسوی؛قهرمان پیوستگی دوازدهم انسانی

نام و نام خانوادگی:سید حسن سید موسوی 

مقطع و رشته:دوازدهم انسانی 

شهر و استان :روستای اسحاق اباد نیشابور-خراسان رضوی 

نام مدرسه :مدرسه شبانه روزی نابینایان امید مشهد

سال های حضور در کانون :2 سال


مصاحبه گر: فاطمه سهرابی

 

تحصیلات و شغل پدر و مادرتان چیست؟

هر دو دیپلم دارند و مادرم خانه دار و پدرم مغازه دار هستند.

 

نوع و علت معلولیت شما چیست و این موضوع چه چالش هایی را در مسیر تحصیل برای شما به وجود آورده است؟

من از بدو تولد کم بینا بوده ام و نوع بیماری چشم های من آب سیاه است. با خط بریل و فایل های صوتی درس می خوانم و در آزمون ها هم به کمک نرم افزارهای صفحه خوان یا فایل های صوتی شرکت می کنم. چون روستای ما تا مدرسه فاصله زیادی دارد من و برادرم در خوابگاه مدرسه ساکن هستیم. گاهی دچار ناامیدی می شوم اما سعی می کنم با تقویت سایر توانایی هایم به خودم و دیگران ثابت کنم که این مشکل نمی تواند در مسیر تحصیل من اختلالی ایجاد کند.

 

آیا از فایل های صوتی که کانون برای دانش آموزان نابینا و کم بینا تهیه می کند استفاده می کنید؟

بله، کانون آزمون ها و کتاب های انتشارات خود را برای دانش آموزان نابینا و کم بینا ضبط و صوتی می کند. من برای شرکت در آزمون ها و تحلیل آن ها از فایل های صوتی کانون استفاده می کنم و بدون این فایل ها آزمون دادن برای من غیر ممکن است همین طور برای تست زنی هم از فایل های صوتی کتاب های آبی و زرد استفاده می کنم.

 

از چه سالی در مدارس نابینایان درس می خوانید و تحصیل در این مدارس چه کمکی به شما کرده است؟

من از اول دبستان در مدرسه نابینایان درس می خوانم و در حال حاضر برادرم هم که پایه نهم است در مدرسه نابینایان امید مشهد تحصیل می کند، مزیتی که این مدارس برای ما دارند این است که به صورت تخصصی با دانش آموز برخورد می کنند در واقع به دلیل این که اکثر دبیرهای این مدارس خودشان هم دچار مشکل بینایی هستند به خوبی نیازهای خاص ما را درک می کنند، برای مثال در درس ریاضی مبحث هندسه که با اشکال هندسی گوناگونی سر و کار داریم دبیرهای ما با کاغذ یا سایر وسایل کمک آموزشی شکل ها را به ما نشان می دهند تا تصویرسازی ذهنی آن ها برای ما راحت تر شود و البته در مواردی به عنوان روش جایگزین از فرمول برای آموزش این مباحث استفاده می کنند.

 

 برای پیشرفت در آزمون های کانون از چه روش هایی استفاده می کنید؟

آزمون های کانون سطح نسبتا بالایی دارند بنابراین موفقیت در این آزمون ها نیازمند تلاش زیادی هم از نظر کمیت درس خواندن و هم کیفیت آن می باشد. من حدودا چهل درصد از وقتم را به مطالعه درس نامه اختصاص می دهم و باقی مانده وقتم را تست می زنم تا در جلسه آزمون با تیپ بندی سوالات آشنا باشم، همین طور من بعد از هر آزمون سعی می کنم با استفاده از کارنامه های مختلفی که در سایت موجود است عملکردم را مورد ارزیابی قرار دهم تا اشتباهاتم در آزمون های بعدی تکرار نشود.

 

شما چگونه آزمون ها را تحلیل می کنید و از کدام یک از کارنامه ها بیشتر استفاده می کنید؟

بعد از هر آزمون از پاسخ نامه صوتی و فیلم های موجود در سایت کانون برای تحلیل آزمون استفاده می کنم و از طریق کارنامه های اشتباهات، سوال محور و مبحثی مباحثی را که در آن ها بیشتر ضعف دارم مشخص می کنم تا در ایستگاه های جبرانی وقتی را برای مطالعه مجدد آن ها در نظر بگیرم، در مرحله آخر نکات استخراج شده از تحلیل آزمون را یادداشت می کنم.

 

با توجه به این که شما بدون غیبت در آزمون ها شرکت کرده اید، لطفا درباره عوامل زمینه ساز این پیوستگی برایمان بگویید.

من به هر آزمون به عنوان فرصتی برای یادگیری نکات جدید نگاه می کنم به همین دلیل سعی می کنم هیچ آزمونی را از دست ندهم، همین طور در هر آزمونی عملکردم را با آزمون تعیین سطح مقایسه می کنم تا ببینم چه مقدار پیشرفت کرده ام بنابراین حفظ روند پیوسته حضور در آزمون ها و پیش رفتن با برنامه راهبردی برایم اهمیت زیادی دارد.

 

چه امتیازاتی در برنامه راهبردی وجود دارد که باعث شده شما از آن به عنوان برنامه مطالعاتی خود استفاده کنید؟

برنامه راهبردی پیش روی های خوبی دارد و با برنامه مدرسه ما تطابق کامل دارد و به من کمک کرده است که بدون نیاز به مشاور به مطالعاتم نظم بدهم و بتوانم بعضی از مباحث دهم تا دوازدهم را چند بار مرور کنم.

 

در این درس از چه روشی استفاده کرده اید؟

بله، در درس فلسفه پیشرفت خوبی داشته ام، با کمک دبیرم مباحثی را که بیشتر مشکل داشتم پیدا کردم و با صرف وقت بیشتر و زدن تست های متنوع و رفع اشکال در مدرسه توانستم به تدریج در این درس پیشرفت کنم. البته شرکت در کلاس های نکته و تست نوروزی کانون هم به پیشرفت من در دروس فلسفه و منطق، عربی و علوم فنون کمک زیادی کرد.

 

برای کنکور اردیبهشت چه برنامه ای دارید؟

تصمیم دارم برای کنکور اردیبهشت روی نقاط قوتم که در ایام نوروز هم بیشتر آن ها را مرور و جمع بندی کرده ام تمرکز کنم، حدودا یک هفته است که کنکورهای سال های قبل را با برنامه سه روز یک بار کار می کنم و قصد دارم تا کنکور اردیبهشت همین برنامه را ادامه دهم و نکات استخراج شده از این تست ها را چند بار مرور کنم.

 

در کنار درس چه فعالیت ها و عناوین و افتخاراتی دارید؟

من و برادرم مدرک کشوری و جهانی یو سی مس که مربوط به محاسبات ذهنی ریاضی است را کسب کرده ایم همچنین من دوره های مقدماتی برنامه نویسی با زبان پایتون را نیز گذرانده ام و به امید خدا قصد دارم بعد از کنکور برنامه نویسی را تا سطح پیشرفته ادامه بدهم. من سال گذشته در مسابقات احکام و نماز توانستم در رشته نهج البلاغه رتبه سوم کشوری را کسب کنم.

 

خانواده در مسیر تحصیل شما چه نقشی دارند؟

حقیقتا پدر و مادرم برای تحصیل من و برادرم زحمات زیادی کشیده اند و در کنار حمایت های روحی امکانات لازم برای تحصیل ما را فراهم کرده اند تا ما در این مورد دغدغه ای نداشته باشیم و من تمام مقام هایی را که در مسابقات مختلف کسب کرده ام مدیون زحمات آن ها هستم.

 

در پایان از چه افرادی قدردانی می کنید؟

از پدر و مادرم و دبیرها و کادر مدرسه امید به خاطر زحمات شان سپاس گزارم همین طور از کانون قلم چی که دانش آموزان با آسی بینایی را بورسیه می کند و کتاب ها و آزمون ها را به صورت صوتی در اختیار ما قرار می دهد قدردانی می کنم و امیدوارم سایر مسئولین هم پیش داوری های منفی درباره افراد با آسیب بینایی را کنار بگذارند و همدلانه فرصت تحصیل در دانشگاه فرهنگیان را برای دانش آموزان نابینا و کم بینا فراهم کنند.

Menu