داستان یک پیشرفت از رتبه 4500 تا 877 و قبولی در دندانپزشکی

من بعد از کنکور فکر میکردم که خیلی کنکورم را بد داده ام و اصلا فکر نمیکردم که این رتبه را بیاورم البته قبل از اعلام رتبه‌ها تراز و درصد‌ها اعلام شد و

داستان یک پیشرفت از رتبه  4500 تا 877 و قبولی در دندانپزشکی

 نگین وطنی

 شهر: اصفهان

تحصیلات و شغل مادر: لیسانس -کارمند

تحصیلات و شغل پدر :لیسانس –شغل آزاد

از چه سالی عضو کانون هستید : 2 سال  ( 1 سال دوازدهم  و 1 سال فارغ التحصیل )

رتبه 1401: 4564

رتبه 1402: 877 منطقه 1 و 2392 کشوری

رشته قبولی : دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان – خرم آباد


مصاحبه گر : رامین غفرانی

 لطفا" احساس خودتان را در مرداد ماه 1402 و دیدن رتبه و همچنین هنگام مشاهده ی نقطه ی قبولی خودتان در مهرماه بفرمایید.

من بعد از کنکور فکر می کردم که خیلی کنکورم را بد داده ام و اصلا فکر نمی کردم که این رتبه را بیاورم، البته قبل از اعلام رتبه ها تراز و درصد ها اعلام شد و هرکس یک حدود رتبه را تخمین می زد و وقتی رتبه ها آمد من بسیار خوشحال شدم و اصلا باور نمی کردم .

 

مهم ترین دلایلی که باعث شدند، که شما تصمیم گرفتید پشت کنکور بمانید چیست؟ 

در واقع من در سال گذشته در دانشگاه پذیرفته شدم اما چون به آن رشته علاقه مند نبودم انصراف دادم .به نظر من مهم ترین اصل در زندگی آنست که یک فرد نسبت به خود احساس دین نکند .حتی زمانی که می خواستم پشت کنکور بمانم خیلی ها به من گفتند ممکن است رتبه ات بدتر شود اما ذهنیت من آن بود که حتی اگر رتبه ام بدتر هم شود حداقل یک شانس دوباره به خودم داده ام و قرار نیست حسرت بخورم.


 نظر خانواده شما  و حمایت ایشان برای شرکت در کنکور مجدد چه بود؟

 خانواده ام به خصوص پدرم حتی بیشتر از من با این تصمیم موافق بودند و همه من را حمایت کردند. 


به نظرتان مهمترین خود ویژگی مثبت شما در سال فارغ التحصیلی چه بوده که باعث شد به این موفقیت برسید؟

حفظ آرامش و عدم ناامیدی در شکست ها و تعهد به هدف


 برنامه شما از کجا و چگونه برای کنکور مجدد آغاز شد؟

بلافاصله بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور 1401 


 از نتیجه و درصد کدام درس هایتان در کنکور رضایت بیشتری داشتید و علت این رضایت چه بود؟ لطفا نام درس و علت رضایت را توضیح دهید.

درس زیست شناسی، البته بی دقتی ام در پایان دفترچه باعث شد که 3 سوال راغلط کنم، اما درصدم رضایت بخش بود.من برای درس زیست آزمون ها و تست های زیادی زده بودم و حتی می توانستم خیلی بهتر هم باشم.


در چه درس هایی در سال دوم تغییر روش مطالعه داشتید و توانستید تغییر رادیکال ایجاد کنید؟  لطفا" نام درس و روش قدیم و جدید را توضیح دهید.

در درس زیست شناسی سعی کردم ترکیبی بخوانم و به قید ها بیشتر دقت کنم و در درس ریاضی نیز سعی کردم سوالات سخت تر و جدیدتر را کار کنم.


 آیا در این چهار سال در آزمون های کانون غیبت داشتید؟ دراین ارتباط و تاثیرغیبت بفرمایید.

خیر ، حتی اگر برای آزمونی آماده نبودم در آن شرکت کردم و سعی کردم برای آزمون های بعدی جبران کنم.


آیا مطابق برنامه های راهبردی حرکت می کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی انجام می دادید؟

بله، اصل برنامه ریزی من براساس برنامه راهبردی بود .هفته اول مطابق برنامه یادگیری همراه با تست بود  در هفته دوم با زمانبندی تست میزدم و مرور می کردم.


 برنامه شما برای روز های پایانی هفته (چهارشنبه و پنج شنبه قبل از آزمون ) به چه صورت بود؟

از خودم آزمون می گرفتم و نکات تست هایی را که بلد نبودم مرور می کردم و نگاه روزنامه وار به مطالب داشتم.


تحلیل آزمون را چگونه انجام می دادید؟

تمامی سوالات را بعد از آمدن پاسخنامه چک می کردم و نکته و دلیل غلط یا نزده بودن سوالات را در دفتر تحلیل آزمون یادداشت می کردم.


 تکنیک ها و روش‌های مدیریت زمان را ، چقدر در جلسات آزمون استفاده می کنید؟

در ابتدا در مدیریت زمان مشکل داشتم، اما هرچه جلوتر رفت با دادن آزمون های تمرینی توانستم زمان را مدیریت کنم.

 

 برنامه شما بعد از کنکور دی چگونه بود؟ لطفا در خصوص روز های پایان سال و اسفند و روش و نحوه مطالعه تان توضیح دهید. 

برای کنکور دی هنوز مطالب را به طور کامل نخوانده بودم و نتوانسته بودم حتی جمع بندی درستی داشته باشم و با آمدن درصد ها خیلی به هم ریختم اما سعی کردم به خودم مسلط باشم و درس هایی که تا عید خوانده بودم را یک دور دیگر در عید با تست مرور کنم تا ببینم درکجا ها اشکال دارم و یا مسلط هستم و در کل کنکور دی به من نشان داد که باید تلاشم را بیشتر کنم.


برنامه مطالعاتی شما در تعطیلات عید چگونه بود؟

 در عید بیشتر مرور درس های خوانده شده را انجام دادم و مطالب جدید را خیلی کم خواندم و آن ها را برای بعد از عید گذاشتم و همچنین از عید بطور منسجم شروع به حل آزمون های موسسات دیگر نیز کردم .در واقع با سوالات این آزمون ها میزان تسلط خودم را سنجیدم . 


  دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می کند؟ 

بله، ثبت ساعت مطالعه و تعداد تست و مباحث خوانده شده به ما کمک می کند تا یک دید نسبت به خودمان داشته باشیم و پیشرفت یا پسرفت را متوجه شویم و سعی کنیم رکورد خود را بشکنیم.


آیا شما برای ترمیم معدل در خرداد اقدام کردید؟ 

بله .با اینکه همه می گفتند امتحانات وقت من را می گیرد و نمیتوانم برای کنکور درس بخوانم اما من به جز دو درس همهی درس ها را ترمیم کردم و بعد از کنکور متوجه شدم که تصمیم درستی گرفتم چون تاثیر معدل خیلی زیاد بود.


از چه زمانی شروع به مطالعه برای امتحانات نهایی کردید؟

 دروس تخصصی را که در طول سال خوانده بودم و برای آن ها مشکل چندانی نداشتم و برای آنها چند نمونه سوالات سال پیش را حل کردم و در زمان آن امتحانات بیشتر تست زدم اما برای دروس عمومی مجبور شدم برای هرکدام یک روز کامل بگذارم و فقط آن ها را بخوانم. درواقع من برای کنکور 1401 دروس عمومی را خوانده بودم و تسلط داشتم و با یک دور خواندن آنها در ذهن من تداعی شدند اما پیشنهاد من به دانش آموزان این است که چون دروس عمومی در کنکور نیستند و آنها را نمی خوانند حتما درسی مانند ادبیات یا زبان و عربی را در طول سال بخوانند تا بعدا در شب امتحان به مشکل برنخورند، چون طبیعتا  اگر آن را یک بار و برای اولین بار بخوانند نمیتوانند نمره ی خوبی کسب کنند.


تعادل بین مطالعه تستی و تشریحی را در این دوران چگونه برقرار کردید؟

 سعی می کردم هر امتحان اختصاصی که داشتم هم آن را بصورت تستی و هم بصورت تشریحی پیش ببرم .


 در طول این مسیر آیا خستگی و چالش داشتید؟ چگونه مدیریت و برطرف می شد؟ 

قطعا هرکس در این مسیر دچار خستگی می شود اما مهم این است که این خستگی و ناامیدی باعث نشود که از مسیر خارج شود .گاهی اوقات اگر خیلی حالم بد بود برای یک مدت کوتاه از این مسیر دور می شدم و مثلا با دوستم به پارک میرفتم یا با خانواده صحبت میکردم اما سعی می کردم در جمع های شلوغ حضور نداشته باشم.


  نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در دوسالی که کنکور داشتید، را بفرمایید. خانواده شما در چالش ها و خستگی های شما چگونه حامی شما هستند؟

پدر و مادرم مخصوصا پدرم همیشه بزرگترین حامی من بوده و هستند و همیشه به تصمیمات من احترام گذاشتند و هر وقت با آن ها صحبت می کردم به من امید و انگیزه می دادند.حتی پدرم به شدت پیگیر تراز ها و درصد های من بودند و حتی اگر بد می شد ایشان به من می گفتند که نگران نباش و من مطمین هستم که تو قبول میشوی.


برای دانش آموزانی که تا الان تراز خیلی بالایی نداشتند و اکنون فرصت تغییر دارند چه توصیه ای دارید ؟ 

پیشنهاد من به آنان این است که هرگز ناامید نشوند و از تلاش دست برندارند.سعی کنند تسلطشان را روی دروسی که خوانده اند بیشتر کنند و مطالب را بطور جدیدی بیاموزند و از یادگیری متفاوت نترسند.

Menu