نام و نام خانوادگی: علی عباسی
مقطع: هفتم
نام شهر و استان: اسفراین-خراسان شمالی
میانگین تراز: 5986
سال های عضویت در کانون: 2 سال
تعداد آزمون ها: 73 آزمون
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار-لیسانس مدیریت بازرگانی
شغل و تحصیلات پدر: کارمند-فوق لیسانس ریاضی کاربردی
مصاحبهگر: آرمان شریفان
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟
از طریق مادرم-چون خود ایشان در زمان تحصیل عضو کانون قلم چی بودند و پسر خاله مادرم هم عضو کانون بودند که ایشان در مدارس تیزهوشان تهران قبول شده بودند و برای من هم انگیزه ای شد که در کانون ثبت نام کنم.
دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
قبولی در تیزهوشان در مقطع هفتم بوده که باعث پیشرفت تحصیلی و تغییر نگرش در شیوه ی درس خواندن من شده است.
دلیل پیوستگی شما با آزمونهای کانون چه بود؟
زیرا کانون یک برنامه کامل برای یک سال درسی در اختیار ما می گذارد که اگر با آن همراه شویم هم باعث پیشرفت تحصیلی ما می شود و هم در هر آزمون خود را بسنجیم که چقدر درس خواندنمان در مسیر درست بوده است و اشکالات خود را بعد از هر آزمون رفع کنیم.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی بود؟ چه کمکی به شما می کردند؟
مادرم-بعد از هر آزمون کانون با گرفتن دفترچه پاسخ نامه در منزل سوالات را بررسی و مجدد حل می کردم تا اشکالاتی که در آزمون داشتم را رفع می کردم.
آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چیست؟
بله- آزمون هدف گذاری و مشابه پارسال در سطح همان آزمون اصلی است و برای آماده سازی جهت شرکت در آزمون اصلی روز جمعه بسیار کمک می کند.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟
کارنامه اصلی-تمام قسمت های کارنامه مهم می باشد و باید خیلی دقیق بررسی و تحلیل کرد. مثل نمودار پیشرفت، درصدها، رتبه در شهرستان و کشور که به همراه مادرم آن را تحلیل می کردیم و با کارنامه قبل مقایسه می کردیم.
مطابق برنامهی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامهریزی می کردید؟
بله–برنامه راهبردی بسیار دقیق و مرتب نوشته شده است و با توجه به اینکه منابع و صفحات را برای آزمون بعدی مشخص کرده، اگر به طور دقیق با آن همراه شویم باعث پیشرفت تحصیلی ما می شود که در قسمت هایی که از مدرسه جلو بود از پدر و مادرم کمک می گرفتم.
کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟
درس ریاضی و علوم-بعد از خواندن دروس از کتاب های آبی کانون استفاده می کردم. نمره ریاضی19 و در علوم نمره 18 را کسب کردم.
در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
درس ریاضی-در کلاس به معلم به طور دقیق گوش می دادم و نکته برداری کرده و در دفتر می نوشتم و سپس در منزل با مرور مجدد و تست زنی کتاب سه سطحی ریاضی تست های آن مباحث را تمرین می کردم.
چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسهی تیزهوشان رفتید، پیوستگی خود را به آزمونها حفظ کردید؟
اگر کسی می خواهد پیشرفت تحصیلی او مستمر باشد بایستی پیوستگی خود را با آزمون های کانون حفظ کند چون که هر لحظه خود را در معرض آزمون می بیند و بایستی خود را برای آن آماده کند.
آیا در این سالها در آزمونهای کانون غیبت کردهاید؟
خیر غیبت نکردم.
آیا علاوه بر آزمون اصلی، در آزمونهای هدیه، هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت کردهاید؟
بله شرکت می کردم. همیشه آزمون ها باعث می شود که متوجه شویم آیا شیوه درس خواندن ما درست بوده یا نیاز به تغییر دارد.
تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدادید؟ روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
بعداز ظهر روز شنبه بعد از گرفتن پاسخ نامه همیشه همراه مادرم دوباره آزمون را سوال به سوال بررسی و حل می کنیم و با جواب پاسخ نامه مقایسه می کنم.
آیا برنامهی مدرسه با برنامهی آزمون هماهنگ بود؟ چگونه بین این دو برنامه هماهنگی ایجاد میکردید؟
برنامه آزمون از مدرسه کمی جلوتر بود که با کمک مادرم توانستم این مشکل را رفع کنم.
اگر به بودجهبندی برنامهی آزمون نمیرسیدید چگونه جبران میکردید؟
با کمک گرفتن از مادرم و زدن تست در آن مباحث باعث تقویت من در آن مباحث می شد.
در سال ششم چه کارهایی کردید که باعث موفقیت شما در آزمون تیزهوشان شد؟
شرکت مداوم در آزمون های کانون و استفاده از کتاب های هوش کلامی و استعداد تحلیلی کانون باعث موفقیت من در آزمون تیزهوشان شد.
در سال ششم روزی چند ساعت درس میخواندید؟ آیا در روزهای تعطیل بیشتر درس میخواندید؟ چقدر؟
بین 4 تا6 ساعت در روز درس می خواندم. بله در روزهای تعطیل هم مطالعه داشتم و حدودا 8 ساعت در روز مطالعه داشتم.
تلاش و سختکوشی و تمرین مداوم چقدر در موفقیت تو نقش داشته است؟
تلاش و تمرین مداوم است که باعث می شود به هدف و نتیجه ای که می خواهید برسید.
یک تجربه که در مسیر قبولی در آزمون تیزهوشان به شما کمک زیادی کرده، برای دوستان خود بگویید.
بعد از هر آزمون و دیدن تراز خود یک تراز بالاتر را برای خود هدف قرار می دادم و برای آن تلاش می کردم که اکثرا موفق می شدم.
از چه منابع و کتابهایی برای آمادگی در آزمون تیزهوشان استفاده کردید؟
از کتاب های کمکی فارسی و ریاضی کانون و هوش کلامی، استعداد تحلیلی کانون برای قبولی در آزمون تیزهوشان استفاده می کردم.
برای استعداد تحلیلی از چه کتابی استفاده میکردید؟
از کتاب های هوش کلامی و غیر کلامی و کتاب های استعداد تحلیلی که در کانون موجود بود استفاده می کردم.
درس استعداد تحلیلی را با چه روشی میخواندید؟
از هر مبحثی 10تست را انتخاب می کردم و آن را تحلیل می کردم و روی یک مبحث تمرکز نمی کردم و بعد از تمام شدن تست های انتخابی دوباره برای خودم تست مشخص و تحلیل می کردم در کل روزانه 300 تست می زدم.
دفتر برنامهریزی را تکمیل میکردید؟ دفتر برنامهریزی چه کمکی به شما میکرد؟
بله-ساعت درس خواندن و تعداد تست و مبحث هایی که باید کار می کردم را یاداشت می کردم. دفتر برنامه ریزی باعث می شود برنامه ریزی دقیق و درست داشته باشیم و نوشتن در آن باعث انگیزه و افزایش راندمان درس خواندن در دانش آموز می شود.
برنامهریزی خود را چگونه انجام میدادید؟
به نظر من برنامه ریزی باید چند نوع باشد. اول کلی باشد که مثلا برای قبولی در تیزهوشان طوری باید برنامه ریز کنیم که تا آزمون اصلی تمام مباحث خوانده شود و چند بار مرور گردد. برنامه ریزی ماهیانه و هفتگی نیز باید انجام دهیم.
آیا پدر و مادرتان کانونی بودند؟ یا از قبل با کانون آشنا بودند؟چگونه؟
مادرم کانونی بودند و ایشان سال آخر دبیرستان عضو کانون بودند.
آیا پدر و مادرتان در برنامهریزی درسی به شما کمک میکنند؟ چگونه؟
بله- من همیشه در مورد درس هایم با آن ها مشورت می کنم و آن ها هم من را راهنمایی می کنند و اگر در یک مبحث ضعیف باشم در برنامه ریزی من مقداری تغییر ایجاد می کردند تا در آن مباحث قوی تر شوم.
اگر در درسی نمرهی کامل نمیگرفتید، واکنش پدر و مادرتان چه بود؟
پدر و مادرم همیشه حامی من بوده اند و اگر در یک آزمون ترازم پایین می آمد به من امید می دادند که برای آزمون بعدی سعی و تلاشم را بیشتر کنم تا افت ترازم جبران شود.
آیا در امتحانات نیمسال اول تمرین تستی هم داشتید؟
بله-از هر دو نوع تست استفاده می کردم.
در ماه آخر روزانه چند تست میزدید و چگونه تستها را تحلیل میکردید؟
روزانه 150 تست می زدم. در مقابل جواب خودم اگر درست بود باز هم پاسخ درست را می دیدم شاید یک نکته جدید داشته باشد تا در آن تست قوی تر باشم.
هدف شما از اینکه دوست داشتید در مدارس تیزهوشان قبول شوید چه بود؟
همه دنبال پیشرفت هستند. من هم محیط مدرسه تیزهوشان را مکانی برای پیشرفت تحصیلی خود می دیدم که خدا را شکر می کنم که وارد این مدرسه شد.
دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟
در مواقعی که از درس خسته می شدم مکعب روبیک حل می کردم که الان رکورد من زیر یک دقیقه است.
با خودتان رقابت میکردید یا با دوستانتان؟ چگونه با خودتان رقابت میکردید؟
باخودم و دوستانم رقابت می کردم و همیشه دوست داشتم تراز من از تراز قبلی بهتر شود.
کدامیک از معلمهای خودتان میخواهید تشکر کنید؟ معلم چه درسی هستند؟ دلیل تشکر شما چیست؟
از آقای ارغیانی عزیز معلم ششم که خیلی به من انگیزه و کمک کرد تا در تیزهوشان قبول شوم و آقای عبداللهی عزیز معلم ریاضی هفتم باعث پیشرفت من در این درس شد.
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می خواندند؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
بله –کتاب های داستان و دانستنی های علمی و الان از کتاب خانه مدرسه هر هفته یک کتاب می گیرم تا در اوقات فراغت مطالعه کنم.
از کتابهای پرتکرار چه زمانی استفاده میکردید؟
معمولا پیش از امتحانات آن ها را مطالعه می کنم.
کدام بخش مجله آزمون برای شما جالب بود؟
مصاحبه با نفرات برتر که باعث ایجاد انگیزه در من می شود.