گفت‌وگو با احسان سریری بناب؛ قهرمان پیوستگی یازدهم ریاضی

در نیمسال دوم می‌خواهم تمرکزم در امتحانات تشریحی و عمومی‌ها بیشتر شود و دروس یازدهم را به حداکثر برسانم، و در کنکور تیر نیز میخواهم شرکت کنم.

گفت‌وگو با احسان سریری بناب؛ قهرمان پیوستگی یازدهم ریاضی

نام و نام خانوادگی : احسان سریری بناب

پایه : یازدهم ریاضی

شهر و استان: بناب، آذربایجان شرقی

سال‌های حضور در کانون : ۳ سال 

میانگین تراز: ۷۶۰۰

تحصیلات و شغل پدر : دیپلم، بازنشسته

تحصیلات و شغل مادر : دیپلم، خانه‌دار

مدرسه: نمونه ولیعصر

 

مصاحبه‌گر : لیلا خلخالی

 

تصمیمات شما برای نیم سال دوم چیست؟

در نیمسال دوم می‌خواهم تمرکزم در‌ امتحانات تشریحی و عمومی‌ها بیشتر شود و دروس یازدهم را به حداکثر برسانم، و در کنکور تیر نیز میخواهم شرکت کنم.

 

با توجه به کارنامه نیم سال اول؛ چه برنامه‌ای برای دوران طلایی نوروز دارید؟

می‌خواهم منبع‌هایی که برای هر درس تخصصی دارم، سوالات نشان دارشان را از اول دوباره حل کنم و درس‌هایی مثل تاریخ و محیط زیست و ... را به صورت ریز بخوانم و میخواهم در کنار یازدهم، دهم را نیز مرور کنم

 

سال گذشته برنامه موفق شما برای دوران طلایی نوروز چه بود و چه نتیجه‌ای داشت؟

در آن زمان عمومی و نهایی فعلاً معلوم نبود، برای همین تمرکزم را روی تخصصی گذاشتم، از آخرین چهارشنبه سال تا ۱۸ فروردین برنامه‌‌ی امسالم  را می‌خواهم مثل همان برنامه‌ی سال گذشته پیش ببرم. هر روز ساعت ۸ بیدار می‌شدم و از درسی که بیشتر دوستش داشتم یعنی شیمی شروع می‌کردم. اینطور بود که تا ناهار درسنامه‌ای می‌خواندم و از بعدازظهر تست‌های نشان‌دار را حل می‌کردم، تنها نقصم هم نرساندن مطالب ریاضی بود. نتیجش هم خیلی خوب بود، شیمی و فیزیک را توانستم ۱۰۰ بزنم و هندسه را ۹۰ و ریاضی را ۶۰ زدم و رتبه ۳ کشور را توانستم کسب کنم.

 گفت‌وگو با احسان سریری بناب؛ قهرمان پیوستگی یازدهم ریاضی

آیا سال گذشته از کتاب نوروز و تابلو نوروز استفاده کردید؟ توضیح دهید.

بله، از کتاب‌های نوروز استفاده می‌کردم و در جمع‌بندی کردن مطالب خیلی مفید واقع شد، به خصوص در هندسه و شیمی که نقطه قوت من بود. 

  

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پیوستگی باعث می‌شود با انواع سوالات و مطالب جدید آشنا شوم  و  من را در محیط درس خواندن نگه می‌دارد.

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ انگیزه‌تان چه بود؟فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟

قطعاً، آزمون هدفگذاری از اسمش معلوم است، با هدف‌گذاری دو هفته‌ای که شروع می‌کنیم، هفته اول که درسنامه می‌خوانیم و تست‌های پوششی می‌زنم، برای ارزیابی خودمان از درک مطالب، ۵۰ سوال را حل می‌کنم و ضعف‌هایمان را تشخیص می‌دهیم.

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ انگیزه‌تان چه بود؟ فایده آزمون‌های مشابه پارسال برای شما چه بود؟  

بله، چون شبیه سازی آزمون اصلی است برای آمادگی آزمون جمعه انگیزه‌ام را بالا می‌بردو این آزمون برایم بسیار مفید واقع می‌شد.

 

شرکت در این تعداد آزمون چه دستاوردی برایتان داشت؟

من معتقدم که درس خواندن بدون آزمون دادن سودی برای کنکور ندارد، چرا که در کنار درک مطلب، باید کیفیت آزمون دادن را هم کامل تسلط داشته باشیم، کیفیت‌هایی مثل کنترل زمان و تشخیص سوالات ساده و دشوار برای دور آخر و تکنیک ضربدر و منها. چرا که در کنکور باید زمان را کنترل کنیم.

 

شما از چه منابع کانون استفاده می‌کردید؟ این منابع چه ویژگی‌هایی داشتند؟

از کتاب‌های آبی و سه سطحی برای همه‌ی درس‌های تخصصی و کتاب اشتباهات متداول استفاده می‌کردم. از کتاب آبی برای شروع تست‌هایم استفاده می‌کردم و از کتاب سه سطحی برای تسلط یافتنم در تست‌ها استفاده می‌کنم و از اشتباهات متداول در دوران جمع‌بندی استفاده می‌کنم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کردید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

از همان دهم، من با برنامه راهبردی کانون پیشروی می‌کنم و با برنامه مدرسه هم تقریباً یکسان بود ولی اگر هم با برنامه مدرسه هماهنگ نبود من خودم را با برنامه راهبردی جلو می‌برم ، برنامه‌ریزی اینگونه بود که همان روز جمعه، برنامه دو هفته بعد را نگاه می‌کردم و یک برنامه کلی را یادداشت می‌کنم و اگر تطابق نداشته باشد هر روز در کاغذ برنامه را مطابق برنامه کلی تغییر می‌دهم و اجرا می‌کنم.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

بله، باعث می‌شود که بازدهی‌ا‌م در هر درس را بررسی کنم و هر روز تعداد تست‌هایی که در دفتر یادداشت می‌کنم را متعهد می‌شوم که همان تعداد تست را  حل کنم.

 

مهم‌ترین چیزی که در این سال‌‌ها از کانون و آزمون‌ها یاد گرفته‌اید، چیست؟

یاد گرفتم که اگر انسان هدف را در کنار برنامه‌ریزی داشته باشد، می‌تواند هر مانعی را کنار بگذارد.

 

 تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟

بله، از تکنیک ضربدر و منها برا نگه داشتن سوالات سخت استفاده می‌کنم و از این طریق زمانم را کنترل می‌کنم.

 

در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعهاین درس‌ها را توضیح می‌دهید؟

میتوانم بگویم از آذرماه دهم، روش همه‌ی درس‌هایم را عوض کردم. در درس هندسه، بیشترین تغییر را داشتم، به گونه‌ای که از درصد ۷ به ۸۰ رسیدم. روشم اینگونه است که اول کتاب درسی را کامل می‌خوانم و اثبات‌ها را برای خودم اثبات می‌کنم، بعد با خواندن یک درسنامه مختصر، تست‌ها را شروع می‌کنم. در درس ریاضی مشکلی نداشتم، چرا که روشم خواندن یک درسنامه کوتاه و بعد تست زدن را با منابع مختلف شروع می‌کردم، آمار و احتمال را مثل درس ریاضی و حسابان می‌خوانم. فیزیک را نیز با خواندن روزنامه‌وار کتاب و درسنامه شروع به تست زدن می‌کردم. در درس شیمی، ابتدا خود کتاب را روزنامه‌وار می‌خواندم، بعد عمیق می‌خواندم که مطالب را درک کنم، بعدش با مرور و جمع‌بندی تست زدن را شروع می‌کردم و در بخش حلیات که باید سرعت عمل را بسیار افزایش بدهیم، از روش‌های تستی استفاده می‌کردم.

 

تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

همان روز جمعه بعد استراحت از ساعت ۶ عصر تحلیل سوالات نزده و غلط را با پاسخنامه شروع می‌کردم و در آخر سوالاتی که برایم جالب بود را در کتاب خودآموز می‌نوشتم.

 

چرا کانون را در این سال‌ها انتخاب کردید؟ چگونه با کانون آشنا شدید؟ کسی از خانواده یا بستگان عضو کانون بود؟ 

در مدرسه دوستانی داشتیم که در کانون بودن و دوست صمیمی‌ام نیز کانونی است و ما با هم آزمون‌ها را پیش می‌بریم، دلیلش هم جامعه آماری بالا و نزدیکتر بودن به جو کنکور است.

 

آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌دیدند؟ 

حتی اگر یادشان برود خودم به آنها کارنامه را نشان می‌دهم و آنها همیشه مرا حمایت می‌کنند و در هر شرایطی کنارم هستند.

 

 از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کردید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر بود؟

از سایت‌ مقطع تحصیلی خودم را استفاده می‌کنم. از مطالب آقای آقالویی به ویژه کامنت‌های دانش‌‌آموزان استفاده می‌کنم. از مصاحبه دانش‌آموزان کنکوری نیز از تجربیات آن‌ها بهره می‌برم.

 

به نظرتان مهم‌ترین ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟

اراده‌ای که داشتم و اعتمادی که به خودم دارم و از همه مهمتر انتخاب نکردن روش معمولی بسیاری از دانش‌آموزان است.

Menu