گفت و گو با میلاد احمدپور؛قهرمان پیوستگی منحصرا زبان

به نظر من بهترین روش مطالعه زبان انگلیسی ، درس محور است.

گفت و گو با میلاد احمدپور؛قهرمان پیوستگی منحصرا زبان

نام و نام خانوادگی: میلاد احمدپور

مقطع و رشته: دیپلم علوم تجربی ولی داوطلب منحصرا زبان

نام شهر و استان: تهران - اسلامشهر

میانگین تراز: 5500

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است؟ پایه هفتم و دوازدهم(۲ سال)

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار - سیکل

شغل و تحصیلات پدر: آزاد - دیپلم


مصاحبه‌گر : طیبه محمودی

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر. با افتخار در تمامی آزمون ها حضور مستمر داشتم و قهرمان پیوستگی در آزمون ها هستم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

از آنجایی که آزمون های کانون درس محور  بود (مخصوصا گرامر زبان انگلیسی) ، با وجود حضور مستمر ، هیچ سوال و مبحثی را از دست نداده ام و بطور کامل در مرکز جریان نکات مهم و هایلایت هایی که اساتید کوشا و عالیِ منحصراً زبان ، قصد آموزش به رقابت کنندگان کانون را داشتند ؛ بوده ام.


آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ 

اگر پاسخ‌تان مثبت است،الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

بله. حتی سعی میکنم آزمون های مشابه بیشتری را در پایان هر مطالعه ، جهت ارزیابی عملکرد هفتگی و یا حتی روزانه ام انجام دهم.آزمون های هدف گذاری نگاه   دقیقی از آمار کلی عملکرد و میزان پیشرفت من در هدف گذاری های درس محور بود.با توجه به آن ها سطح خود را در درس مربوطه می سنجیدم و نسبت به نتیجه آن،تصمیم می گرفتم که هر درس به چه میزانی نیازمند مطالعه است.


آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

اگر پاسخ‌تان مثبت است، الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های مشابه پارسال  برای شما چه بود؟ 

صد البته!هدف من ، بیشتر از پیدا کردن پاسخ درست بین سوالات ، همیشه پی بردن به انگیزه و مقصود طراح سوالِ (چه کنکور و چه آزمون) از طرح کردن این سوال و اینکه "چه چیزی او می خواهد  است. هر چه بیشتر که در راه مطالعه گام بر می دارم ؛ این اصل درست را بیشتر درک می کنم. من با تجزیه و تحلیل سوالات کنکور سالهای قبل ، آزمون های غیرحضوری و دفترچه های کار در منزل سایت کانون ، سعی میکنم که بهره کاملی ببرم.فایده این کار آشنایی بیشتر با سوالات کنکور سراسری و انگیزه طراحان سوالات این آزمون.


شرکت در این تعداد آزمون چه دستاوردی برای‌تان داشت؟

می خواهم بطور خلاصه توضیح دهم :

من چهار سال پیش در آزمون سراسری منحصرا زبان بعنوان داوطلب (به خیال خودم خیلی آماده و با سطح دانش بالایی از زبان انگلیسی) شرکت کردم ؛ نتیجه انقدر افتضاح و به دور از تصوراتم بود که من رو از مطالعه زبان به انزجار آورد و از میادین آموزش و تمرین انگلیسی دور کرد و انگیزه ام را از بین ببر. همیشه با خودم می گویم : ("ای کاش امروز پشت میز آن آزمون می نشستم.. ). شاید بهترین نباشم ولی با اطمینان می دانم که  امروز بهتر از دیروز خودم هستم. آزمون های کانون با من کاری کرد که امروز اشتیاق بیشتری برای به نمایش گذاشتن عملکرد بهترم بگذارم.


مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کردید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

(من پشت کنکوری هستم و از برنامه ی مدرسه مستثنی هستم)

به نظر من بهترین روش مطالعه زبان انگلیسی ، درس محور است.

من بلافاصله بعد از بستن پرونده هر مبحث ، به سراغ مبحث بعدی می رفتم.


نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟

گرامر - هر پنج مبحث نکته های مهم و حائز اهمیت را یادداشت می کردم و در معرض دید همیشگی ام به نمایش می گذاشتم. روشی که من روش آینه نامگذاری اش می کنم.


دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کرد؟

بله. دفتر برنامه ریزی ، آمار کامل و پیرامون مطالعه روزانه ، هفتگی ، ماهانه و کلی مرا نمایش می دهد. با استفاده از آن قادر به مدیریت زمان، تکرار عادت های درست و حذف عادت های غلط در شیوه مطالعه خودم هستم.


مهم‌ترین چیزی که در این سال‌ ها از کانون و آزمون ‌ها یاد گرفته اید چیست؟

روش یادگیری پویا ، اساسی و تضمینی کانون بر مبنای یک اصل که من همیشه به آن معتقدم ؛ بوده است ؛ زنده باد اشتباه خوب من

در این ساعت و این زمان ، من میلادی نیستم که اولین آزمون کانون قلمچی بود.

من از شرکت در آزمون های کانون و عضو شدن در این مجموعه ، پی بردم که نباید از اشتباهات خود ناامید بشوم و آنها باعث دل زدگی من از تلاشم شوند ؛ بلکه باید به آنها احترام بگذارم و از تحلیل آنها بهره کاملی جهت اصلاح یادگیری ناقص و یا یادگیری غلط خود بشوم. پا فشاری بر روی باورهای غلط داوطلب ، او را ناکام خواهد کرد.نه فقط در بحث تحصیلی ، بلکه زندگی همین است ؛درس گرفتن از اشتباهات قبلی خود


تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کردید؟

بله.بطورکلی سعی میکنم از زمانم نهایت بهره را ببرم.باید از الگو بندی و پایه ریزی مهندسی و کارشناسی شده ی دفتر برنامه ریزی،متشکر باشم.در واقع روش پویا و اصولی این دفتر،باعث استفاده صحیح و کامل من از زمان نسبت به گذشته شده است.به کمک دفتر برنامه ریزی،نه فقط در تحصیل بلکه در زندگی شخصیم هم مدیریت زمانی مفیدی داشتم. این کتاب نمایه کلی از میزان مطالعه،خواب و استراحت و میزان استفاده از فضاهای مجازی را در اختیارم می گذارد.عادات مفید استفاده از زمانم را تقویت می کردم.


در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درس‌ها را توضیح می‌دهید؟

بعد از چند آزمون پی بردم که روش مطالعه ام در درس واژگان نیاز به بازبینی و اصلاح دارد.فکر می کردم که با چرخ زدن در دیکشنری و از این کلمه به آن کلمه پریدن ، باعث پیشرفت من در این درس خواهد بود. بعد از مشاهده نتایج این مبحث در آزمون های متوالی ، متوجه شدم که فرایند مطالعه ام نیاز به اصلاح دارد. آنجا بود که تصمیم گرفتم بجای یادگیری کلمات بیشتر ، کلمات کمتری را بیشتر تمرین کنم و بلافاصله بعد از فراگیری (مثلا هدف یادگیری ۸ کلمه جدید بود) سراغ کلمات بعدی می رفتم و تا آنها را فرا نمی گرفتم سراغ کلمات بعدی نمی رفتم.در مبحث واژگان،تمرین و تکرار حرف اول را می زند. حتی من برای این کار مجموعه پادکست هایی با صدای خودم تولید کرده ام که در اوقات فراغت و یا در امتداد ورزش آنها را گوش می دهم.


تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دادید؟

خوشبختانه تفکیک بندی کارنامه آزمون های کانون کمک شایانی به داوطلب در فرایند تحلیل و تجزیه مفید می کند. مثلا : حائز اهمیت ترین معیار عملکرد صعودی و یا نزولی من ،تعداد پاسخ های صحیح و غلط چند تا از ده تا و ضریب پاسخ صحیح هر درس نسبت به هم ترازها است با این ابزار من میتوانم بفهمم که چه درس هایی را نیاز به مطالعه بیشتر دارم.نمونه دیگر آن دام آموزشی و سوالات بسیار سخت و بسیار آسان است.سوالات دام آموزشی را فوق العاده جدی می گیرم و در کتاب خود آموزی خودم یادداشت می کنم تا زمان جمع بندی مطالعه مکرری از آنها داشته باشم.


شما از چه منابع کانون استفاده می‌کردید؟ این منابع چه ویژگی‌هایی داشتند؟

کتاب خود آموزی و کتاب آبی منحصرا زبان -کتاب خود آموزی خود را دوست دارم ؛ همه اشتباهات و مطالب فراموش شده ی خود را در آن مرتب و طبقه بندی شده می نویسم و شب قبل از هر آزمون نگاهی اجمالی به آنها می اندازم. جالب این است که اشتباهاتم با گذر زمان برایم جذابیت بیشتری پیدا می کنند و حتی به لطف این کتاب آنقدر به اشتباهات قبلی خود اشراف کامل پیدا می کنم که گاهی به بعضی از آنها می خندم.همان اشتباهاتی که سر آزمون های کانون ، دغدغه ذهنی من بودند (یادگیری ناقص) ، در این کتاب به درسنامه ی تضمینی جهت پیشروی به سوی رتبه و تراز برتر تبدیل شدند.


در طول این همه سال خسته نشدید؟ چه چالش‌هایی امسال داشتید؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام می‌دادید؟

خوشبختانه یادگیری زبان نه فقط باعث خستگی و بی رمغی من نمی شود ؛ بلکه من اوقات استراحت و فراغت خود را نیز به یادگیری زبان نه فقط انگلیسی بلکه زبان های دیگر اختصاص می دهم. ۲ سال است که زبان روسی را بصورت پیوسته و گسسته و طی فرآیند آموزشی تجربی در حال یادگیری هستم و به تازگی یادگیری زبان فرانسوی را در دوره های مکالماتی محور شروع کرده ام. همه ی این ها به لطف زبان انگلیسی مقدور بوده است. انگلیسی مادرِ همه زبان هاست. حتی اگه ریشه زبانی از انگلیسی هم نباشد ؛ فقط به لطف زبان واسطه ای مثل انگلیسی که زبانی پویا ، آسان الفهم و فراگیر است میتوان به یادگیری زبان های دیگر پرداخت. من حتی در حال یادگیری ترکی استانبولی ، به شکل خیلی آهسته ولی پیوسته ای هستم. اما بطور کلی در طول اوقات فراغتم و جهت دوری از کشمکش های تحصیلی ، موسیقی های پاپ انگلیسی یا تکنوازی های موتزارت و بتهوون را گوش می دهم یا رمان های نویسنده های مطرح دنیا (به خصوص کلاسیک) را با لذت فراوان مطالعه می کنم.چه بسا خیلی از رمان های من به زبان اصلی (انگلیسی) و یا ترجمه انگلیسی هستند.


چرا کانون را در این سال‌ها انتخاب کردید؟ چگونه با کانون آشنا شدید؟ کسی از خانواده یا بستگان عضو کانون بود؟ 

من قبلا سال هفتم متوسطه ، عضو کانون بودم و پیشرفت چشمگیر خود را در درس هایم دیدم (به خصوص درس ریاضی). آن سال ، آخرین سال تحصیلی بود که معدل ۲۰ گرفتم. امسال هم با پیشنهاد مادرم در کانون ثبت نام کردم. مادرم معتقد است که هرکس در کانون ثبت نام کند ؛ قطعا با برنامه ریزی ، هدف مندی و رقابت با برترین ها ، پیشرفت بزرگی در فرآیند تحصیلی او خواهد کرد. امروز ، من هم با او هم عقیده هستم.


نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

مادرم مشوق من برای ثبت نام در آزمون بود و حتی وقتی که من از تراز و رتبه کارنامه آزمون خودم گله مندم همیشه مثبت ترین جوانب کارنامه ام را به من یادآوری می کند.


آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌دیدند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی داشتند؟

مادرم همیشه امیدوار است که من به هدفی که دارم خواهم رسید و پدرم هم وقتی جز نفرات برتر آزمون می شوم ؛ مرا تحسین می کند اما بلافاصله پس از آن می گوید باید بهترین باشی ، اولین نفر بودنت دور از انتظار نیست.حتی مواقعی که افت در نتایج آزمون دارم هم ، خانواده ام با درنظر گرفتن نکته های مثبت کارنامه ام ، موجب افزایش روحیه ام می شوند.


از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کردید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر بود؟

از واجبات است. مطالعه مجله ها و مصاحبه از نفرات برتر کانون ، مرا به رقابت بیشتر و صد البته پی بردن به روش های یادگیری پویا و رندانه تری وا می دارد از پرسنل محترم کانون قلمچی متشکرم که این افتخار را به من دادند و از من مصاحبه به عمل آوردند امیدوارم که این مطالب مورد استفاده دیگر عزیزان داوطلب قرار گرفته باشد.


به نظرتان مهم‌ترین ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟

علاقه زیاد به یادگیری زبان ها به خصوص انگلیسی ، تلاش مستمر جهت برتر بودن ، رقابت با رقبای قدرتمند و سطح بالا و صد البته دوست داشتنی ، استفاده مفید از کتاب خود آموزی و برنامه ریزی ، ایده های خلاقانه یادگیری ، پیوستگی در آزمون ، بررسی سریع پاسخنامه و اشتباهات آزمونم در همان روز و بلافاصله بعد از بارگذاری پاسخنامه در سایت کانون ، منابع مفید یادگیری زبان انگلیسی ، کتاب های رمان و اخبار انگلیسی ، نکته برداری و هایلایت مطالب مهم از همه منابع ، تکرار و تمرین مطالب پیش آموخته ، منابع معرفی شده کانون ، خانواده و پشتیبان عزیز و انرژی مثبت آقای مسعود فعال ، استاد محترم و گرانقدر دوران تحصیلم ، جناب آقای رحمت الله استیری که از طراحان سوال گروه منحصرا زبان کانون قلمچی هستند و باعث آشنایی من با جوانب زیادی از زبان انگلیسی شدند و همچنین دیگر اساتید گروه منحصرا زبان با سوالات و نکات شگفت آور در بطن سوالات موجب پیشرفت من شدند. من از همه عزیزانی که باعث پیشرفت و افزایش روحیه ی من در این راه شدند ؛ کمال سپاسگزاری را دارم.. 

سپاس از کانون قلمچی و مصاحبه گر گرامی!

Menu