حمید آقالوئی: برترها از مهارت‌های فراشناختی خود می‌گویند-5

من تغییر روش در سال کنکور نداشتم و سعی کردم آزمون و خطا را درسال یازدهم انجام بدهم. وجود عادات خوب درقبل سال کنکور باعث می‌شود که عملکردت درسال کنکور بهتر شود...

حمید آقالوئی: برترها از مهارت‌های فراشناختی خود می‌گویند-5



حمید آقالوئی: برترها از مهارت‌های فراشناختی خود می‌گویند-5

علی باطبی، رتبه‌ی 8 تجربی منطقه 1 از تهران 

وجود عادات خوب در قبل سال کنکور باعث می‌شود که عملکردت درسال کنکور بهتر شود.

من تغییر روش در سال کنکور نداشتم و سعی کردم آزمون و خطا را درسال یازدهم انجام بدهم. وجود عادات خوب درقبل سال کنکور باعث می‌شود که عملکردت درسال کنکور بهتر شود. وقتی‌که راه‌های درس‌خواندن در سال کنکور مشخص باشد ، نیاز به آزمون و خطا کم‌تر می‌شود و خود به خود بازدهی بیشتر می‌شود. من در درس فیزیک همیشه خوب بودم و دلیلش این بود که در دوران راهنمایی خیلی جدی فیزیک با ما کار شد و درسال های دهم و یازدهم بهترین درصدهایم مربوط به فیزیک بود. درس زیست را از هفتاد، هشتاد اول سال شروع کردم و در آزمون‌های آخر به 90 رسیدم .در درس زیست برخلاف سایر درس‌های تجربی، نقش کتاب مهم‌تر است، ولی آن قدری نیست که صد در صد تمرکز روی کتاب باشد . در کنار کتاب درسی و درس‌نامه‌هایی که وجود دارد. ابتدا تست‌های در سطح یادگیری و سپس تست‌های سطح بالاتر را کار می‌کردم. در سال دوازدهم اگر مطالعه‌ی عمومی را از ابتدای سال شروع می‌کردم خیلی به من کمک می‌کرد، فقط به ادبیات از اول مهر توجه می‌کردم و بقیه درس‌ها را برای اوایل اردیبهشت به بعد گذاشتم و خیلی در آن زمان اذیت شدم چون در پروژه اردیبهشت وقت زدن آزمون‌های جامع بود و هم در پروژه امتحان نهایی، امتحان‌ها خیلی خسته‌ام می‌کرد . اگر بحث مطالعه عمومی را از ابتدای سال جدی‌تر می‌گرفتم، فقط شاید در حد یک ساعت در روز یا سه یا چهار ساعت در هفته می‌توانست به من کمک زیادی بکند.

 در آزمون‌های کانون هم ریاضی سخت بود، اما شرایط در روز کنکور متفاوت بود. در دفترچه دو خود درس شیمی هم درس آسانی نبود و من انتظار این حد از سختی ریاضی را نداشتم  و فکر می‌کردم شیمی را که تمام کردم، بعدش سراغ چند سوال زمین‌شناسی می‌روم و در نهایت ریاضی را تکمیل می‌کنم،  ولی بعد از زمین‌شناسی که به ریاضی رسیدم ، ۵ دقیقه اول خیلی حالم بد بود ولی بعدش یک نگاه به اطراف خودم کردم و با خودم گفتم این موضوع سختی فقط برای من نیست! بعد از این‌که صفحه اول تمام شد و من دیدم که ۶-۷ سوال اول خیلی سخت است، دیگه گفتم واقعا خیلی سخت است و مثل کنکور ۱۴۰۰ است و تا حد امکان باید به سوالات جواب بدهم. اگر اشتباه نکنم سه بار برگشتم. بار اول تا اخر دفترچه رفتم و قصدم این بود که بتوانم سوال‌های آسان را پیدا کنم. فقط ۳ یا ۴ سوال را توانستم حل کنم. بار دوم وقت بیشتری گذاشتم و حدود ۵ تا سوال حل شد . اما بار سوم که برگشتم چون چندین بار صورت سوال را دیده بودم و انگار مغز خود به خود یک راه حلی برای سوالات تصور می کند، توانستم به ۱۰ سوال پاسخ بدهم.

 


علی نوری، رتبه‌ی 10 ریاضی کشور از تبریز 

روش مطالعه هر فرد به این بستگی دارد ‌که فرد خودش چه‌طور به آن درس نگاه می‌کند

می‌توانم بگویم که ویژگی مشترک همه‌ی بچه‌هایی که رتبه‌ی خوبی کسب می‌کنند این است که زیاد درس می‌خواندند و زیاد تست و آزمون کار می‌کردند. این چیزی بود که خودم هم داشتم. از تفاوت‌های روش مطالعه‌ام می‌توانم بگویم که منابع خیلی زیادی کار می‌کردم و با این راحت‌تر بودم و احساس می‌کردم که اگر این کار نکنم نتیجه‌ای که می‌خواهم را خیلی نمی‌گیرم. به نظرم روش مطالعه هر فرد به این بستگی دارد ‌که فرد خودش چه‌طور به آن درس نگاه کند. من خودم تقریبا کل زمان مطالعه‌ام همان تست بود. با این روش خیلی راحت‌تر بودم و به آن عمقی از دانش که می‌خواستم برسم با همان تست می‌رسیدم. به نظرم هر کسی با هر روشی که راحت‌تر است باید پیش برود، یکی با روخوانی راحت‌تر است و یکی با درس‌نامه. ولی تست که حتما باید باشد، حالا مقدارش که مثلا کم باشد یا خیلی زیاد، بستگی به سلیقه خود فرد دارد.

 قبل از دبستان و در دوره دبستان و دبیرستان، کاری که اولیا می‌کردند و خیلی به من کمک می‌کرد، این بود که من هیچ وقت احساس نمی‌کردم که اگر اتفاق بدی بیفتد و یا پسرفت داشته باشم، قرار است به مامان و پدرم جواب پس بدهم و مثلا ناراحتی پیش بیاد. همیشه حمایتشان را داشتم. این خیلی برای خودم مهم بود و خیالم راحت بود که من تلاش می‌کنم و پدر و مادر هم به من اعتماد دارند که من مسئولیت کارم را قبول کردم و برای آن تلاش می‌کنم. حالا این وسط اگر اتفاقی هم بیفتد سعی می‌کنند به طور منطقی یک راه حل را به من بدهند. این برای خود من خیلی ارزش داشت.


 

مجتبی رضازاده، رتبه‌ی 9 انسانی منطقه‌ی 3 از دهدشت (کهگیلویه و بویراحمد)

مهم‌ترین ویژگی من این است که خسته نمی‌شوم

من اهل روستای موشمی در بخش چاروسا از توابع شهرستان دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد هستم. اولین ترازم 5200 بود و آخرین ترازم و یا تراز یکی مانده به آخر من 8065 شد. انتظار چنین رتبه‌ای را نداشتم، چون تا به حال در منطقه‌ی ما سابقه نداشت که با سطح امکانات ضعیف کسی بتواند رتبه تک رقمی به دست بیاورد. این پیشرفت بیشتر حاصل تلاش و خودباوری‌ام بود. من به صورت میانگین روند صعودی داشتم ولی گاهی هم پیش می‌آمد که ترازم خیلی پایین شود، ولی ناامید نمی‌شدم چون تراز پایین به این معنی نیست که ما توانایی پیشرفت نداریم. معمولًا می‌دانستم افت تراز طبیعی است، کمی ناراحت می‌شدم ولی نکته‌ی مثبت این ناراحتی این بود که کمی بیشتر درس می‌خواندم. در درس ادبیات اختصاصی روش خودم را تغییر دادم؛ ابتدا تقطیع می‌کردم که خیلی زمان می‌‌برد ولی وقتی تصمیم گرفتم سماعی کار کنم، پیشرفت کردم. بیشتر کارنامه‌های رتبه‌های برتر را می‌دیدم. چون مثلا می‌خواستم ببینم اگر من ریاضی را کم زدم همه کم زده‌اند یا فقط من ضعیف هستم.

مهم‌ترین ویژگی من این است که خسته نمی‌شوم، معمولا به هدفم فکر می‌کنم و می‌دانم که رسیدن به هدف، مهم‌تر از فکر کردن به خستگی است و خطاب به دانش‌آموزان کشور اعلام می‌کنم که محرومیت، محدودیت ایجاد نمی‌کند.


حمید آقالوئی: برترها از مهارت‌های فراشناختی خود می‌گویند-1                        

حمید آقالوئی: برترها از مهارت‌های فراشناختی خود می‌گویند-2                        

حمید آقالوئی: برترها از مهارت‌های فراشناختی خود می‌گویند-3    

حمید آقالوئی: برترها از مهارت‌های فراشناختی خود می‌گویند-4                        

Menu