حمید آقالوئی: برترها از مهارت‌های فراشناختی خود می‌گویند-2

یشترین سهم آن چیزی که الان شده‌ام، از کلاس ششم بود که سعی کردم برای آزمون تیزهوشان مطالعه بیشتری کنم...

حمید آقالوئی: برترها از مهارت‌های فراشناختی خود می‌گویند-2



حمید آقالوئی: برترها از مهارت‌های فراشناختی خود می‌گویند-2

محمد قانع، رتبه‌ی 2 تجربی کشور از یزد 

سعی کنید موقع درس، تمرکزتان روی خود آن مطلب درسی باشد

بیشترین سهم آن چیزی که الان شده‌ام، از کلاس ششم بود که سعی کردم برای آزمون تیزهوشان مطالعه بیشتری کنم. از آن‌جا بود که دیگر روی پای خودم ایستادم و خودم تلاش کردم. مسلما استعداد و هوش زمینه‌ای وجود دارد ولی من بیشتر و بیشتر این رتبه را نتیجه‌ی سخت کوشی می‌دانم، چون خیلی افرادی هستند که هوش را دارند ولی متاسفانه سخت‌کوش نیستند.

 یکی از اشتباهات خیلی بزرگی که دانش‌آموزان انجام می‌دهند و خواهند داد؛ متاسفانه این است که خیلی درگیر حواشی پیرامون خود می‌شوند. یعنی این‌که هنگام درس‌خواندن فکرشان هزار جا باشد. ممکن است حتی فکر خانواده باشند، فکر جامعه باشند. سعی کنند موقع درس، تمرکزشان روی خود آن مطلب درسی باشد. این کار، واقعا کار خیلی سختی است. کار نداشته باشند حالا بقیه چه نتیجه‌ای می‌گیرند. سعی کنند از این نکته کمک بگیرند ولی این‌که حسادت یا غبطه بخورند، این جور چیزی به نظر من خوب نیست. مهم‌ترین نکته‌ای که دانش‌آموز باید در دوران کنکور به آن توجه کند این است که امید و انگیزه‌اش را از دست ندهد خیلی اتفاقات بد و ناراحت کننده ممکن است اتفاق بیافتد. من خودم بیشتر سعی می‌کردم با خواندن درس دوباره ذهن خودم را از آن موضوع ناراحت کننده پرت کنم.



مسیحا باقری، رتبه‌ی 2 ریاضی کشور از کرج (البرز)

قبل از هر قدم بهتر است هر فرد جوانب را بررسی و یک نگاه مجدد داشته باشد

می خواهم به دانش‌آموزان عزیز بگویم: غیرممکن وجود ندارد و اگر غیر ممکنی را  شما پیدا می‌کنید، شما باید ممکن کنید. قبل از هر قدم بهتر است هر فردی جوانب را بررسی کند و یک نگاه مجدد داشته باشد،  مثلا الان من دبیرستان را تمام کردم، یکی دو ترم از دانشگاه رفتنم بگذرد، یک توقف جدید می‌کنم، یک بازبینی می‌کنم که چه چیز جدیدی جلوی راهم آمده؟ چه چیزهایی حذف شده؟ رفته کنار؟ چه چیزهایی هست ولی دیگر مثل سابق خوب نیست؟ این نکات را در نظر باید گرفت و مرحله به مرحله پیش رفت. 

با توجه به شناختی که از خودم داشتم، جز برخی موارد، همیشه تست می‌زدم، چون برای امتحانات دهم و یازدهم مدرسه ما یک سری کلاس فشرده سه چهار جلسه‌ای گذاشته بود، از همه دروس فیزیک و شیمی و ریاضی، این سری کلاس را رفته بودم و یک پس زمینه‌ای داشتم، هرچند خیلی ضعیف شده بود، مخصوصا با توجه به این‌که دو سال المپیاد، فراموشی خیلی غالب شده بود، ولی با تست زدن آن‌ها را بازیابی کردم در ذهنم و به سمت تسلط و درصدهای بالاتر رفتم. برای درس ریاضی عمدتا از تست‌های سطح بالا همان اول کار شروع می‌کردم، منتها برای فیزیک و شیمی اول یک منبع متوسط برمی‌داشتم و با آن شروع می‌کردم، آن منبع متوسط به جای خوانشی بود که اکثر دانش‌آموزان انجام می‌دهند. درس را که یاد گرفتم و بعد از این‌که درس برایم جا افتاد، به سراغ منبع سطح بالا می‌رفتم.

 


علیرضا بابایی، رتبه‌ی 2 انسانی کشور از تهران

یادگیری تمامی دروس، آن‌طور که معلم برای بچه‌ها تدریس می‌کند

من از همان ابتدای پایه دهم خودم را یک کنکوری می‌دانستم برای همین سبک زندگی و طرز مطالعه‌ام را کنکوری چیدم. از ابتدای پایه دوازدهم یعنی از همان تابستان کنکور را هدفم قرار دادم و با روزی 14 ساعت مطالعه تلاش می‌کردم که به طور کامل به بودجه بندی کنکور دی برسم و بهترین خودم را در کنکور ارائه بدهم. من سعی می‌کردم ‌با استفاده از کتاب درسی و جزوه خیلی خوب به درس‌نامه مسلط شوم و تمامی دروس را آن‌طوری که معلم برای بچه‌ها تدریس می‌کند بلد باشم و بعد به سراغ تست بروم. به همین دلیل به تمامی‌ مفاهیمی کتاب درسی کاملاً مسلط بودم.

در دروسی مثل جامعه‌شناسی و روانشناسی یا حتی اقتصاد من روش خاص و ویژه‌ای نداشتم مثل بقیه‌ی بچه‌ها کتاب درسی را مطالعه می‌کردم و به تست‌زنی می‌پرداختم ولی می‌خواهم کمی بیشتر درباره‌ی درس منطق و فلسفه صحبت کنم؛ به نظرم این درس،‌ فنی‌ترین درس کنکور انسانی است، به این صورت که داوطلب فکر می‌کند که تست را بلد است و وقتی پاسخ آن را می‌بیند متوجه می‌شود که آن سوال را غلط زده است. خب این اتفاق، ‌اتفاق خیلی مهمی است و باید دانش‌آموز سعی کند این مشکل را برطرف کند. روی کتاب درسی خیلی تمرکز کردم خط به خط آن را خوانده و خط‌کشی می‌کردم. سعی می‌کردم به تک‌تک واژه‌های کتاب مسلط شوم و بعد با توجه به کمبود منبع در درس منطق و فلسفه یک بانک تست به کمک دوستم طراحی کرده و از آن بانک تست می‌زدم. این بانک به نظرم خیلی کمک کرد.

 من یک دفترچه اشتباهات داشتم که برای همه‌ی دروس بود که حالت کلاسور داشت که می‌توانستم به آن برگه اضافه کنم و اشتباهات سر جلسه آزمون را با پاسخ نامه‌ی آزمون‌ها و هنگام تحلیل در آن یادداشت می‌کردم که در آزمون اصلی که کنکور سراسری بود، آن اشتباهات تکرار نشود چون احتمال تکرار در آن‌ها بود و با توجه به این‌که اشتباه در ذهنم رفته بود و اصلاحش زمان می‌برد. من آن دفترچه را هر هفته قبل از آزمون‌ها مطالعه می‌کردم، در این دفتر سوال را نمی‌نوشتم و نکات آن سوال را یادداشت می‌کردم چون ممکن است آن نکته در قالب سوال دیگری مطرح شود.


حمید آقالوئی: برترها از مهارت‌های فراشناختی خود می‌گویند-1                        

Menu