گفتگو با مهشید شیرعلی نژاد رتبه برتر 1402

حضور پیوسته و منظم در آزمونها باعث پیشرفت و افزایش تراز من میشود .

گفتگو با مهشید شیرعلی نژاد رتبه برتر 1402

اطلاعاتی که باید از دانش آموز دریافت کنید:

نام و نام خانوادگی : مهشید شیر علی نژاد

مقطع و رشته : دهم تجربی

نام شهر و استان : خراسان رضوی، مشهد

میانگین تراز : 6900

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است : 1402،1401

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار، لیسانس ادبیات

شغل و تحصیلات پدر : فوق دیپلم کامپیوتر ، کارمند

 

مصاحبه‌گر : عاطفه آزمند

 

1-شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

من از طریق فامیل، با کانون آشنا شدم. پسر داییم آزمون‌هارو شرکت می‌کرد و رتبه‌ی ۲۴۵ کنکور ریاضی شد.

 

2-چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟ 

تا الان ۲ سال، نهم و دهم

 

3-در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کرده‌اید؟ 

من در همه‌ی آزمون‌های اصلی نهم به غیر از تابستون شرکت کردم

 

4-دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

نمونه‌سوال های متفاوت و چالشی هر آزمون باعث شدن که من دقت بیشتری به نکات کتاب داشته باشم  و همچنین بعد هر آزمون اطلاعات کاملی از سطح خودم و مشکلاتم به دست میارم که با توجه به اونا میتونم برنامه‌ریزی کامل‌تری داشته باشم

 

5-شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

به نظر خودم حدود ۷۰درصد دانش اموز کانونی هستم، تا الان غیبت‌های خیلی کمی داشتم و بعضی از آزمون‌های مشابه پارسال رو شرکت کردم و همیشه هماهنگ با برنامه‌ی راهبردی درس‌هام رو می‌خونم و برنامه‌ی درسیم رو با توجه به کانون می‌نویسم

معیارها این موارد است: 

من با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌کنم. 

 

6-چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ 

نه اتفاقاً سعی می‌کنم از امسال در آزمون های مشابه‌پارسال به طور کامل شرکت کنم، چون این نمونه‌ سوال های متفاوت و مخصوصا سوال‌های چالشی باعث میشن نکات بیشتری راجع به درس‌ها بدونم و دقتم بالاتر بره

 

7-آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر

8-پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

رسیدن به برنامه‌ی راهبردی کانون برای هر آزمون، باعث شد تا من برای هر درس به نسبت خوبی تست بزنم و همزمان با تدریس دبیر‌ها، تمرین داشته باشم.

9- آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ 

اگر پاسخ‌تان مثبت است،الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

من در بعضی از درس‌ها که درصد کمتری دارم آزمون‌های هدف گذری رو شرکت می‌کنم مثل شیمی تا برای آزمون کانون آمادگی لازم رو داشته باشم و با نمونه‌سوال های متفاوت آشنا شم.

 

10- آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

اگر پاسخ‌تان مثبت است، الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

برای آزمون‌های مشابه‌ درصورتی که زمان کافی باشه همه‌ی دروس رو شرکت می‌کنم ولی اگر نتونم، تمام تلاشمو می‌کنم حداقل دروس تخصصی‌ای که به‌نظرم مبحث سخت‌تری دارن رو شرکت کنم تا نتیجه‌ی بهتری در آزمون اصلی کسب کنم. ازمون‌های مشابه پارسال خیلی نمونه‌سوال‌های خوبی دارند و به‌طور کلی سنجه‌ی مناسبی هستند برای این‌که متوجه‌ی ضعف خودم توی درس‌ها بشم.

 

11-از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

کارنامه‌ی ازمون‌ها که روز آزمون ازش استفاده می‌کنم و درصدهام رو بررسی می‌کنم و با توجه به درصدهایی که دارم برای آزمون بعدی برنامه‌ریزی می‌کنم و همچنین کارنامه‌ی‌ اشتباهات که برای تحلیل آزمون استفاده می‌کنم

 

12-مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله، معمولا دوشنبه یا سه‌شنبه ی هفته‌ی بعد آزمون، بعد از این‌که تحلیل آزمون قبلی تموم شد برای دوهفته‌ی بعد برنامه‌ریزی می‌کنم و با توجه به درس‌هایی که در مدرسه دارم، هرشب سعی می‌کنم همزمان با خوندن دروس برای مدرسه، تست‌ هم بزنم که آمادگی داشته باشم.

 

13-آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

 بله می‌شناسم، روی سایت‌ها و نکات مشاوره‌ای متفاوت برای اولین اسمش رو شنیده بودم و بعد پیگیری کردم و متوجه شدم روش خیلی بهتری از بازخوانی دوباره‌ی دروس هست.

14-روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟

من بیشتر دروس رو با روش بازیابی مطالعه می‌کنم، ولی بعضی از درس‌ها مثل زیست‌شناسی رو که نکات بیشتری داره و گاهاً با وجود این‌که به درس مسلط هستم نمیتونم تست‌هارو جواب بدم، برای همین سعی می‌کنم بازخوانی کنم و بهتر یاد بگیرم.


15-در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

درس فیزیک و ریاضی و دروس عمومی، با استفاده از این روش میتونم توی زمانم صرفه‌‌جویی کنم و بازدهی بالاتری داشته باشم

16-روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

 من معمولا همه‌ی سوالات رو تحلیل نمی‌کنم و برای بیشتر مباحث مثل فیزیک یا ریاضی، سوالات دام‌دار، غلط یا نزده رو تحلیل می‌کنم. ولی بعضی از دروس مثل شیمی و زیست رو به طور کامل تحلیل می‌کنم، چون نکاتی که توی پاسخنامه‌ی این دروس هست کمک می‌کنه تا بیشتر متوجه‌ی مفهوم کتاب بشم.

 

17-آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

 بله، مواقعی که افت تحصیلی داشتم قبل از این‌که نتایج وارد سایت بشه، از این‌که آزمون رو بد دادم اطلاع داشتم، برای همین انتظار زیادی از تراز خودم نداشتم و زیاد ناراحت نمی‌شدم. ولی تصمیم می‌گرفتم که برای آزمون بعدی زمان بیشتری روی تست‌زنی و خوندن نکات ریز بزارم تا جبرانش کنم. مادرم خیلی پیگیر ترازم هستن و انگیزه‌ی خیلی خوبی به من برای موفقیت میدن.

 

18-پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

 مادر و پدر، مادرم بیشتر از لحاظ روحی به من کمک می‌کنن و انگیزه میدن که برای هر آزمون بیشتر از آزمون قبلی مطالعه داشته باشم. و پدرم هم خیلی از کتاب‌ها و منابع درسی رو برای من فراهم می‌کنن.

 

19-کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

فیزیک، من برای درس فیزیک تمرین و تست‌های خیلی زیادی رو حل می‌کنم، نمره‌هام بالای ۱۹ هست

 

20-در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

ریاضی، متاسفانه پارسال زمان کافی برای ریاضی نداشتم و بیشتر اوقات درصد پایینی رو کسب می‌کردم ولی الان سعی می‌کنم به نسبت دروس دیگه برای ریاضی هم زمان کافی بزارم و تست بزنم و می‌شه گفت پیشرفت داشتم.

 

21- به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟ 

من روز‌هایی که مدرسه دارم، به غیر از زمان مدرسه حدود ۴ ساعت دروس عمومی و یا اختصاصی رو می‌خونم و یک یا دو ساعت هم برای دروس اختصاصی تست می‌زنم و روز هایی که مدرسه ندارم حدود ۷ ساعت می‌خونم و ۲ ساعت تست می‌زنم. این نسبت‌ها زمانی که به امتحانات دی‌ماه و خرداد‌ماه نزدیک‌تر می‌شه کاهش پیدا می‌کنه و تست‌های کمتری رو می‌تونم بزنم.

22-کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟

قطعاً پاییز، چرا که شروع برای من خیلی نقطه‌ی تاثیر گذاریه و اگر شروع خوبی داشته باشم و از همون ابتدا هر درس رو کامل متوجه بشم خیلی راحت‌تر می‌تونم به خوندن ادامه بدم و نیازی به بازگشت دوباره و روخوانی کامل هر درس ندارم

  

23-کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

همه‌ی‌نقش‌ها ولی بیشتر نقش سنجشی، به این دلیل که بعد هر آزمون با توجه به درصد‌ها کاملاً واضحه که چه درسی رو باید بیشتر تمرین کنم و این باعث می‌شه بتونم مشکلاتمو در اون درس برطرف کنم

 

24-سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟

آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟ 

معمولا سوال‌های ساده رو تشخیص میدم ولی بعضی اوقات، متاسفانه خیلی به پاسخ‌ها شک می‌کنم و ترجیح میدم نزنم

 

25- به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟

بین ۱۰ تا ۱۵ سوال

 

27- هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

بررسی اشتباهات 


28- نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟ 

 نقش خیلی مهمی تدریس‌ دبیرها برای من داره، چون شکل‌گیری ابتدایی هر درس در مغز رو دبیر می‌سازه و اگر این درست در مغز من تداعی بشه خیلی راحت‌تر می‌تونم به ادامه‌ی درس بپردازم و تا الان خیلی از دبیر‌های دروس اختصاصی باعث شدن تا من پیشرفت بیشتری داشته باشم

 

29-در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

شیمی و زیست، زیست رو با مطالعه‌ی دوباره و شیمی رو با حل تمرین بیشتر

 

30-آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

 بله، سعی می‌کنن به من انگیزه‌ی کافی برای جبران این افت رو در آزمون بعدی بدن

 

32-کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب‌های سوالات پرتکرار برای آزمون‌های نهایی، که نمونه‌سوالات کامل و جامعی از هر خط کتاب دارن و کمک زیادی به حفظ مفاهیم درسی می‌کنن و همچنین کتاب های سه‌سطحی برای تمرین و تست‌زنی بیشتر

 

33- شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

قهرمان پیشرفت 

 

34-کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ 

روش‌ ضربدر و منها و روش استراتژی بازگشت، در همه‌ی زمان‌ها من از این دو روش استفاده می‌کنم ولی استفاد‌ه‌ام از روش استراتژی بازگشت در آزمون‌هایی که بودجه‌بندی و مباحث بیشتری از کتاب رو دارن بیشتر هست

39-فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

انگیزه‌، من واقعاً دوست دارم که روز به روز بتونم بهتر شم و درصدهام رو بالا ببرم و درس رو بیشتر متوجه شم، برای همین تلاشم رو بیشتر می‌کنم

40-آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله، با خانواده بیرون میرم و یا توی خونه فیلم‌هایی رو که دوست دارم می‌بینم

Menu