گفتگو با آترین صمدپور دانش‌آموز برتر دوازدهم تجربی

بیشتر تمرکزم روی تبدیل نقاط ضعف به قوت بود. برای اینکار درس‌ها را بار دیگر عمیق‌تر خوانده و از زوایای مختلف بررسی و وقت و تمرکز بیشتری صرف کردم تا تبدیل به نقاط قوتم شوند.

گفتگو با آترین صمدپور دانش‌آموز برتر دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی: آترین صمدپور

پایه: دوازدهم تجربی

شهر: تهران

مدرسه: علامه حلی3

عیار کانونی: 8سال ( از پنجم دبستان)

میانگین تراز:7246

تحصیلات پدر: فوق لیسانس

تحصیلات مادر: لیسانس


مصاحبه گر: امیر اسدی

مدیر: محمدرضا خسروی

 

به چه دلایلی تصمیم گرفتید که از تابستان در آزمون ها شرکت کنید؟

من معمولاً در زندگی از یک جمله‌ی مادرم خیلی استفاده می‌کنم، و آن جمله این است:"هر موقع قصد انجام کاری را داری، از قبل آن کار را زخمی کن، تا انجامش راحت‌تر شود." به عنوان مثال من برای شروع یک مبحث برای امروز، قطعاً برای آن از روز قبل حداقل یک پاراگراف یا یک تست کار کرده‌ام. دلیل من از شروع در تابستان نیز، همین است که برای طول سال تحصیلی این کار را ادامه دهم.

 

میانگین چند ساعت مطالعه روزانه در تابستان دارید؟ به استراحت و تفریح در برنامه تابستان توجه می‌کنید؟

من روزانه 7ساعت مطالعه دارم. سه روز در هفته با پدرم به باشگاه می‌روم. بعد از هر آزمون کانون، خوردن غذای مورد علاقه و تماشای فیلم و در پایان هرماه شرکت در یک جشن خانوادگی یک ساعته، از جمله تفریحات من است.

 

در تابستان بیشتر برای حفظ نقاط قوت سال قبل برنامه ریزی کرده بودید یا تبدیل نقاط ضعف به قوت؟ 

بیشتر تمرکزم روی تبدیل نقاط ضعف به قوت بود. برای اینکار درس‌ها را بار دیگر عمیق‌تر خوانده و از زوایای مختلف بررسی و وقت و تمرکز بیشتری صرف کردم تا تبدیل به نقاط قوتم شوند.


در کدام دروس پیشرفت قابل ملاحظه داشتید؟ برای آن ها چه کار کردید که به نقطه قوت شما تبدیل شدند؟

در درس زیست پیشرفت قابل توجهی داشتم. منطبق کردن تست‌ها با مطالب کتاب درسی، شناسایی تله‌های تستی و بهره گرفتن از آن‌ها در تست زنی از جمله مواردی بود که در این پیشرفت برایم کارساز بود.


تراز اولین آزمون شما در تابستان چند بود؟   

اولین ترازم در تابستان 7578 بود.


 از کدام یک از منابع کانون استفاده بیشتری می‌کنید؟

من بیشتر از پلکان یادگیری استفاده می‌کنم. به دلیل استاندارد و زماندار بودن آزمون‌ها و به روز بودن سوالات آن در مقایسه با کتب تستی چاپ شده.


چه توصیه ای برای دانش آموزانی که از تابستان در آزمون ها شرکت می کنند دارید؟

تابستان می‌تواند یک شروع جدی برای موفقیت در کنکور باشد و ما را از رقبایی که از مهر شروع می‌کنند، یک سر و گردن بالاتر ببرد.


چرا از تابستان در آزمون های کانون شرکت کردید؟ 

چون معمولاً برای رسیدن به کارهایم ممکن است وقت کم بیاورم و اگر از تابستان شروع نکنم ممکن است دیر شود.


منابع مطالعاتی شما در تابستان چه کتاب‌هایی هستند ؟

منابع مطالعاتی من کتاب درسی و آزمون‌های سال قبل است.


در تابستان تمرکز شما روی قسمت نگاه به گذشته بود یا نگاه به آینده؟چرا؟

بیشتر تمرکزم روی بخش نگاه به گذشته بود زیرا احساس می‌کردم پیشروی کانون در نگاه به آینده برای من کافی نیست بنابراین هفته‌ی اول برای دوازدهم برنامه خودم را داشتم و هفته‌ی دوم تمرکزم روی دروس پایه طبق برنامه راهبردی بود.


از آموخته‌های تابستان برای طول سال چه استفاده‌ای خواهید کرد ؟

در تابستان به خودشناسی رسیدم و متوجه شدم در هر مبحث برای پیشرفت چه کارهایی لازم است تا انجام دهم. در واقع خود شناسی تابستان برایم حکم نوری را دارد که مسیر سال تحصیلی را روشن‌تر می‌کند.


چه عاملي باعث شد  به صورت مستمر در آزمون‌ها شركت كنيد و غيبت نداشته باشيد؟ 

دلیلی برای غیبت نداشتم و تحت هر شرایطی لازم می‌دانستم استمرار در آزمون ها را حفظ کنم تا از برنامه جا نمانم.


روش شما در تحلیل آزمون چگونه است؟

ساعت 16 بعد از آزمون تحلیل را انجام می‌دهم. ابتدا سراغ سوالات شک داری که سر جلسه علامت گذاری کرده بودم می‌روم سپس غلط‌ها و نزده ها را حل می‌کتم و از پاسخنامه به بررسی سوالات می‌پردازم. نکات را برای دوران جمع بندی علامتگذاری می‌کنم. جایزه یک آزمون خوب برای من، زمان کوتاه تحلیل آن است.


مهمترين دستاورد و ثمره پيوستگي خود را چه مي دانيد؟

قرار گرفتن در مسیر موفقیت. کنکور ماراتون طولانی مدتی است که پیوستگی را می‌طلبد و مهمترین دستاورد پیوستگی در طول این دوره، در نهایت تضمین موفقیت ماست.


 آيا در اين مدت نااميد شده ايد؟ 

بله. ناامیدی در کنار من زندگی می‌کند ولی با هم کاری نداریم. هدف آنقدر بزرگ است که ناامیدی دیده نمی‌شود. من تنها یک راه دارم اینکه تحت هر شرایطی به سوی هدفم حرکت کنم. 


نقش خانواده خود را در همراهی با شما چقدر پر رنگ می‌دانید ؟

بیشترین زمان یک کنکوری در ارتباط با خانواده می‌گذرد پس بهتر است با خانواده ارتباط خوبی داشته و از حاشیه دور باشیم . برای من حمایت خانواده در تامین نیازهای مسیر کنکور،  تغذیه مناسب برای مطالعه و ایجاد محیط آرام برای درس خواندن کافی است. مثلا مادرم حساب بانکی خود را در اختیارم گذاشت تا هرگونه نیازی داشتم برآورده کرده و استرسی نداشته باشم ولی پیش بردن برنامه‌ی درسی تا رسیدن به موفقیت با خودم است چون کسی که قرار است درس بخواند و کنکور بدهد من هستم. 


نظرتان در مورد برنامه راهبردی کانون چیست ؟

برنامه‌ی راهبردی برنامه‌ای فکر شده، منطقی و هدفمند است.


برای طی سال تحصیلی چه برنامه ای دارید ؟

تنوع تست ها را بالا می‌برم و هرگونه اشکال و ابهام در مباحث را برطرف کرده و روی سرعت و تسلطم کار می‌کنم. با برنامه‌ی کانون پیش می‌روم و تمرکزم بیشتر روی مباحث دوازدهم خواهد بود.


توصیها‌ی به دوستانی که این مصاحبه را میخوانند دارید ؟

در راه رسیدن به هدف اگر نمیتوانی پرواز کنی پس بدو، اگر نمیتوانی بدوی پس راه برو، اگر نمیتوانی راه بروی پس سینه خیز برو، ولی هر کاری که میکنی باید رو به جلو ادامه دهی. انتخاب با ماست : یا باید الان عرق بریزیم یا بعدا اشک بریزیم. دردی که تا آخر عمر بابت نرسیدن به رویاهایمان تحمل می‌کنیم خیلی خیلی بیشتر از دردی است که الان برای رسیدن به هدفمان باید متحمل شویم.

Menu