گفت وگو با دانیال جباریان ؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی

گفت وگو با دانیال جباریان ؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی برتر تجربی

گفت وگو با دانیال جباریان ؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی : دانیال جباریان

مقطع و رشته : دوازدهم تجربی

نام شهر و استان : سمنان، گرمسار

میانگین تراز : ۶۴۰۰

سال‌های حضور در کانون : دهم تا دوازدهم 

چند آزمون شرکت کرده است : ۱۵ آزمون (دوازدهم)

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار

شغل و تحصیلات پدر : مهندس عمران


مصاحبه‌گر :  حانیه فرجامی


  1. تصمیمات شما برای نیم سال دوم چیست؟

اولویتم با مطالعه مطالب نیمسال دوم دوازدهم است، و برای مطالب پایه دوره متن کتاب و درصد بیشتری تست زدن.

مطابق برنامه آزمون پیش می روم و از اواخر بهمن جمع بندی را شروع می کنم. حل کردن کنکور ها و آزمون های جمع بندی کتاب های مختلف جزئی  از برنامه ام است. همچنین به مطالعه تشریحی دروس عمومی نیز خواهم پرداخت، هرچند تا الان نیم نگاهی به درس های مهم تر مثل عربی و فارسی داشته ام و نمونه سوال هایی حل کرده و مطالعه کرده ام. 

سعی می کنم برای حل هر دفترچه کنکور سه روز وقت بگذارم که این سه روز صرف مباحثی می شود که در آن دفترچه غلط زده ام و مشکلاتی دارم (تست های مربوط به آن مباحث را می زنم).


  1. با توجه به کارنامه نیم سال اول؛ چه برنامه ای برای دوران طلایی نوروز دارید؟

حتی الامکان جمع بندی مباحثی که در آنها تسلط بیشتری دارم، و تست های بیشتر از مباحثی که در آنها مشکل دارم، بوسیله آزمون های برخی کتاب های کانون و منابع دیگر.


  1. سال گذشته برنامه موفق شما برای دوران طلایی نوروز چه بود و چه نتیجه ای داشت؟

استفاده از آزمون های جمع بندی، که باعث تثبیت مطالب قبلی شد.


  1. آیا سال گذشته از کتاب نوروز و تابلو نوروز استفاده کردید؟ توضیح دهید.

از کتاب نوروز استفاده کردم ، و به دوره مباحث و همچنین مشخص کردن مباحثی که در آنها کمتر توجه داشته ام کمک کرد، و برنامه ام را برای باقی راه معین کرد.


  1. شما تصمیم گرفته اید برای کنکور اردیبهشت یا کنکور تیر تمرکز کنید؟

کنکور اردیبهشت، قطعاً بهترین کار آمادگی سریعتر و درست تر برای کنکور نزدیک تر است چون تاثیر امتحان نهایی به اندازه خود کنکور مهم شده، و لازم است حداقل یک ماه فرصت برای خواندن مطالب دروس نهایی برای خود باقی بگذاریم، نه اینکه همه توجه را بر تست زدن بگذاریم ، شاید برخلاف اکثریت شرکت کنندگان کنکور که امتحانات نهایی را دست کم می گیرند.


  1. بهمن و اسفند ماه برای کنکور امسال بسیار مهم است. آیا در برنامه راهبردی با پیش روی عادی برنامه ریزی می کنید یا با پیش روی سریع حرکت می کنید؟ 

پیشروی سریع، حداقل کاری که می کنم این است که مطلب آن بخش را در کتاب برای چند بار مطالعه کرده و تست آموزشی می زنم. اگر به زدن تست بیشتر نرسیدم، سعی می کنم تست های پیشروی عادی را کامل کنم و نیم نگاهی به تست های پیشروی سریع داشته باشم، و در آزمون تست های مباحث پیشروی سریع را خواهم زد...با توجه به اینکه هدفگذاری من روی کنکور اردیبهشت است.

 

  1. آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر، حتی با اینکه در اکثر اوقات در سفر بودم و شرایط سختی برای دادن آزمون داشتم، سعی می کردم در آزمون شرکت کنم چون این کار من را برای استرس و بی تمرکزی سر کنکور آماده تر خواهد کرد. همچنین غلط هایی که در این آزمون ها داشتم به من مشکلاتم را می‌گفت ، هرچند برخی از آنها به دلیل بی دقتی هایم بود. پس سعی می کردم بدون غیبت پیش بیایم تا از هدفگذاری خود جا نمانم، حتی اگر آزمون خیلی بدی می دادم.


  1. پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

یافتن غلط ها و تمرکز بیشتر، همچنین مشخص تر کردن راه پیش روی من، و جدی تر گرفتن این مسیر.


  1. آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟

هر از چند گاهی، اینکه بفهمم به مباحثی که مطالعه کردم چقدر تسلط دارم و اگر تسلطم کم است توجه و تمرکز بیشتری را در هفته آینده روی آن درس و مبحث بگذارم. مانند هر آزمون دیگری، درصد توجه لازم برای هر درس را برای من مشخص می کرد.


  1. شرکت در این آزمون‌ها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته داشت؟

اینکه به مطلبی که تازه در مدرسه تدریس می شود مسلط باشم و حضور در مدرسه نوعی دوره مباحث برای من به حساب بیاید، همچنین در کنار تستی کار کردن مباحث باعث تسلط بر روی حالت تشریحی دروس هم می شد.

 

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

کاملا، ابتدا هر آخر هفته برای هفته بعد برنامه ریزی می کنم و مباحث مورد مطالعه را مشخص می کنم، سپس روزانه برنامه می ریزم و دقیق تر کاری که میخواهم انجام دهم را تعیین می کنم. برنامه آزمون کمی (و شاید خیلی) جلوتر از تدریس معلم ها در مدرسه است که باعث فشردگی مطالعه می شود.


  1. نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟

زیست و فیزیک، برای زیست شناسی ابتدا متن کتاب را کامل می خوانم و خط کشی می کنم و نکاتی که خودم می بینم را در می آورم، و سپس سعی می کنم یک دور دیگر بخوانم و برای خود توضیح دهم. سپس تست می زنم و نکات مهم را در خود کتاب یادداشت می کنم و این کار را با هر بار تست زدن تکرار می کنم، همچنین سعی می کنم از آن درس سوال طرح کنم و خود را جای طراح قرار دهم. در درس فیزیک ابتدا متن کتاب و تمارین آنرا مورد توجه قرار می دهم و سپس شروع به تست زنی می کنم. اگر مطلبی در متن کتاب مهم باشد معمولا خط کشی می کنم.


  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

از کاغذ های برنامه ریزی استفاده می کنم. من را از بی تکلیفی خارج می کند و میدانم در فلان روز باید چه کاری انجام دهم و سعی می کنم انعطاف را در برنامه حفظ کنم تا اگر نتوانستم به انجام کاری برسم، در روز های بعدی آن را جبران کنم.


  1. تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟

بله، گاهی اوقات با زدن تست های زمان دار خود را به چالش می کشم تا بتوانم شرایط آزمون و کنکور را شبیه سازی کنم و تست های ساده تر را اول و تست های سخت تر را در آخر بزنم. این به من کمک می کند تا بتوانم تست های سخت را از ساده تشخیص دهم و به خود تلقین های نابجا نکنم.


  1. در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درس‌ها را توضیح می‌دهید؟

در درس شیمی، بیشتر زمان خود را به تست و حل کردن مسائل اختصاص دادم و همچنین حفظ متن کتاب و اشکال، و درصد این درس در آزمون ها پیشرفت کرد و به ثبات نسبی رسید.


  1. تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

ابتدا غلط هایم را تحلیل میکنم و اگر نکته ای در آن باشد، حتما در خود کتاب یادداشت می کنم و سپس تست های نزده را اول با فکر کردن حل می کنم. اگر نتوانستم به پاسخنامه کانون مراجعه می کنم و در نهایت در نظر می گیرم اگر در این آزمون بی دقتی نمی کردم به چه درصدی از دروس در آزمون تسلط داشتم؟ این کار به من اعتماد به نفس می دهد و کمک می کند سطح علمی خود را از درس ها بسنجم.


  1. نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

شرایط آرامش و امکانات تحصیلی را به طور کامل برایم فراهم کردند و هر موقع در آزمون ها نتیجه خوبی نمی گرفتم به من دلگرمی میدادند و هیچوقت سرکوفت نمیزدند یا سرزنش نمیکردند و این باعث عزت نفس بیشتر من شده است.


  1. از آنجایی که تمام امتحانات نوبت دوم نهایی است و تاثیر مستقیم در کنکور دارد، چه شیوه‌ای را برای مطالعه و آمادگی امتحانات نهایی در نظر دارید؟

ابتدا خواندن کامل متن کتاب و تمارین و فعالیت های آن، سپس حل نمونه سوالات سال های قبل و توجه به همه نکات موجود در کتاب، باتوجه به اینکه اهمیت ۰.۵ نمره مانند یک تست کنکور است و چه بسا بیشتر.

Menu