نام و نام خانوادگی: درساخیری
نام شهر و استان:رشت، گیلان
سالهای حضور در کانون: ۵ سال
پایه و رشته تحصیلی: یازدهم تجربی
میانگین تراز:۶۶۰۵
تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی صنایع چوب و کاغذ، مهندس صنایع چوب
تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی اقتصاد بازرگانی، خانه دار
مصاحبه کننده: سکينه بشيري
به چه دلایلی تصمیم گرفتید که از تابستان در آزمونها شرکت کنید؟
دلیل من از شرکت در آزمونهای تابستان، حفظ پیوستگی و استمرار در درس خواندن و مرور دروس سال گذشته و پیشخوانی دروس سال آینده بود.
- نتیجه این تصمیم چه تاثیری بر وضعیت تحصیلی شما در طول سال داشت؟
- این تصمیم باعث شد،فاصلهای در طول تابستان بین درسهای سال گذشته و سال آینده ایجاد نشود و حس آرامش بیشتری برای سال جدید داشته باشم.
- میانگین چند ساعت مطالعه روزانه در تابستان داشتید؟ به استراحت و تفریح هم در برنامه تابستان توجه کرده بودید؟
- در طول سال تحصیلی برنامهی من تقریباً منظم بود اما در تابستان کمی متغیر شد و سعی میکردم تا جای ممکن به بودجهی آزمونها برسم به عبارت دیگر بیشتر درس میخواندم. بله به استراحت هم میپرداختم و بخشی از زمان خود را به کلاسهای تابستانی میرفتم.
- در تابستان بیشتر برای حفظ نقاط قوت سال قبل برنامه ریزی کرده بودید یا تبدیل نقاط ضعف به قوت؟ آیا پیش خوانی هم می کردید؟
- من سعی کردم نقاط قوت خود را حفظ کنم و تا جای ممکن به نقاط ضعفم بپردازم. برای همین به درس زیست شناسی که نیازمند مرور بود پرداختم و برای دروس محاسباتی به جای خواندن درسنامه تست کار میکردم . سعی میکردم تا حدی پیشخوانی هم داشته باشم .
- برای پیش خوانی و یادگیری دروس سال بعد، در تابستان کلاس می رفتید یا خودخوان بودید؟
- خودخوان بودم و در کلاسهای مدرسه که هفتهای دو بار برای دروس تخصصی برگزار میشد شرکت میکردم .
- در کدام دروس در تابستان پیشرفت قابل ملاحظه داشتید؟ برای آن ها چه کار کردید که به نقطه قوت شما تبدیل شدند؟
- در درس زیست شناسی زیرا با آموزش مدرسه پیش میرفتم مطالب را مفهومیتر میخواندم و روی شکلهای کتاب بیشتر تمرکز میکردم و تست میزدم .
- تراز اولین آزمون شما در تابستان چند بود؟ در پایان تابستان به چند رسید؟
- در اولین آزمون تابستان تراز ۶۰۰۰ را کسب کردم و در پایان تابستان به تراز ۶۶۸۰ رسیدم البته در طول تابستان ترازهایم متغیر بود مثلاً در آزمون ۲۷ مرداد به تراز ۷۲۰۰ نیز رسیدم .
- در تابستان از کدام یک از منابع کانون استفاده بیشتری کردید؟ این منابع چه ویژگی هایی داشتند؟
- از کتابهای سه سطحی، زیرا سوالهای آن در سطوح مختلف طبقهبندی شده است و با توجه به اطلاعاتی که کنار هر سوال درج شده بود بعد از پاسخگویی به هر سوال میتوانستم خودم را بسنجم.
- دفتر برنامه ریزی را در تابستان تکمیل می کردید؟
- برنامهی من بخصوص در تابستان معمولاً حجمی بود به گونهای که ممکن بود در طول یک روز فقط یک درس را بخوانم بنابراین اهداف خود را به شکل هفتگی برنامهریزی میکردم .
- آیا فعالیت فوق برنامه هم در تابستان داشتید؟
- بله در تابستان در کنار درس به کلاسهای زبان و تیراندازی هم میرفتم و اعتقاد دارم که تا حد امکان باید از زمان خود استفاده کرد.
- چه توصیهای برای دانش آموزانی که از تابستان در آزمونها شرکت میکنند دارید؟
- تابستان فرصت مناسبی برای تبدیل نقاط ضعف به قوت است .پیشنهاد من این است که در هر آزمون تابستان یک یا دو درس را هم از بخش نگاه به آینده انتخاب کنند تا با آرامش بیشتری برای سال جدید آماده شوند. همچنین تحلیل آزمونها را هم جدی بگیرند .
- منابع مطالعاتی شما در تابستان کدام ها بودند؟
- منابع مطالعاتی من در تابستان، علاوه بر کتابهای درسی، جزوات دبیران مدرسه و کتابهای سه سطحی بود.
- در تابستان تمرکز شما روی قسمت نگاه به گذشته بود یا نگاه به آینده؟چرا؟
- ابتدا در بخش نگاه به گذشته خود را بودجهبندی میرساندم و سپس در صورت امکان بخشی از نگاه به آینده را مطالعه میکردم .این روش مطالعه به دلیل مرور دهم و پیشخوانی بخشی از یازدهم بود.
- از آموختههای تابستان برای طول سال چه بهره ای بردید؟
- قطعا پیشخوانی و مطالعهی دروس اختصاصی آرامش بیشتری را در طول سال برایم به ارمغان خواهد آورد .
- در تابستان چقدر پیشرفت داشتید؟ راهکار موفق خود را بیان کنید.
- در تابستان پیشرفت خوبی داشتم زیرا هم دروس دهم را مرور کردم و هم بخشی از دروس تخصصی یازدهم را برای سال آینده پیشخوانی کردم.
- چه عاملي باعث شد كه به صورت مستمر در آزمونها شركت كنيد و غيبت نداشته باشيد؟
- در طول پنج سالی که آزمون میدهم سعی کردم تا حد امکان غیبت نداشته باشم و با برنامهی راهبردی پیش بروم زیرا آزمون دادن را سنجشی برای عملکرد خودم در طول دو هفته میدانم .
- مهمترين دستاورد و ثمره پيوستگي خود را چه مي دانيد؟
- به نظر من مهمترین دستاورد آزمون دادن، منظم درس خواندن در یک بازهی زمانی معین است و اینکه سعی کنم در هر آزمون بهترین عملکرد را نسبت به آزمون قبل داشته باشم.
- پيشرفت خود را مرهون چه عواملي مي دانيد؟
- پیوستگی و شرکت مستمر در آزمون ها، وجود فضای رقابتی، تحلیل آزمونها و حمایت خانوادهام که من را برای شرکت در آزمونها تشویق میکردند، از جمله عواملی است که موجب پیشرفتم شد.
- در تابستان پيش رو برنامه شما به چه صورت است؟
- دوباره استمرارم در آزمونها را حفظ خواهم کرد و نقاط ضعفم را به نقاط قوت تبدیل خواهم کرد .
- آيا در اين مدت نااميد شده ايد؟ براي برون رفت از آن چه اقداماتي انجام داده ايد؟
- معمولاً با شروع آزمونهای کانون در اولین آزمون افت تراز پیدا میکنم اما نامید نمیشوم و با مدیریت خود و تلاش بیشتر عملکردم را در آزمون بعدی ارتقا میدهم .
- از نقش اولیای خود بگویید.
- اگر در درسی ضعف داشته باشم معمولاً با آنها مشورت میکنم و یک راه مناسب برای حل آن پیدا میکنم و همیشه تاکید میکنند بهترین خودم باشم و درگیر فضای رقابتی و حاشیه نشوم .