نام و نام خانوادگی: مهتا حجت الاسلامی
مقطع و رشته: یازدهم تجربی
نام شهر و استان: همدان
تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی زمین شناسی، خانه دار
تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی زبان انگلیسی، هتلدار
مصاحبهگر : انسیه صریحی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟
من از قبل با کانون آشنایی داشتم اما امسال من از طریق دوستانم با آزمونهای آن آشنا شدم و ثبت نام کردم.
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردهاید؟
من در شش آزمون اصلی شرکت کردم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
آزمونهای کانون باعث منظم و هدفدار شدن برنامهی مطالعاتی من در تابستان شد و به همین دلیل باعث شد که از تابستان خود نهایت بهره را ببرم.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
من در آزمونها غیبت نداشتم و طبق برنامهی راهبردی آزمونها پیش میروم.
پیوستگی در آزمونها چگونه باعث پیشرفت شما شود؟
پیوستگی و تعهد به برنامه راهبردی باعث پیشرفت من شده است.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکنید؟ انگیزهتان چه بود؟فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکردم.هدفم آشنایی با تستهای بیشتر و آمادگی بیشتر برای آزمون اصلی بود. این آزمونها سبب میشد که سنجش مطالعه در طی دوهفته و برطرف کردن نواقص احتمالی برایم فراهم شود.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
من از کارنامه مبحثی و کارنامه اشتباهات استفاده میکنم. کارنامه مبحثی نقاط ضعف یا قوت من را در هر مبحث نشان میدهد و کارنامه اشتباهات کمک میکند که اشتباهات خود را بهتر تحلیل کرده و آنها را تکرار نکنم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخوانید؟ چگونه شخصی سازی میکنید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
بله البته من برنامه را شخصی سازی میکنم به این صورت که در هفتهی اول درسنامه خوانی کرده و تست آموزشی میزنم و در هفتهی دوم به تست زنی از مباحث میپردازم.
روش مطالعهی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس میخوانید یا دوبارهخوانی میکنید؟
روش من برای درسهای زیست شناسی و شیمی این است که ابتدا کتاب درسی را مطالعه میکنم سپس درسنامهی کتابهای تست و خلاصهنویسیهایم را مطالعه میکنم، سپس به تست زنی از کتابهای سه سطحی کانون یا کتاب های دیگر میپردازم. برای درسهای ریاضی و فیزیک هم ابتدا مطالعه کتاب درسی سپس تست زنی از کتابهای سه سطحی را انجام میدهم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه است؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکنید؟
من در بعد از ظهر جمعه، آزمون را تحلیل کرده و همه سوالات آن را تحلیل میکنم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله، تصمیم به کمک گرفتن از یک نفر متخصص در این حوزه گرفتم و خانواده نیز در این راستا از من حمایت کردند.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
پشتیبان تحصیلی من در منزل مادرم هستند ایشان نظارت کامل بر برنامه تحصیلی و مطالعاتی بنده دارند. همچنین بر ساعات خواب و استفاده از فضای مجازی نیز نظارت دارند.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
درسهای زیست و شیمی نقاط قوت من هستند. در مدرسه برای این درسها نمره 20 و در آزمون درصد 50 تا 60 کسب میکنم.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله درس فیزیک یکی از نقاط ضعف من بود اما با تغییر روش از جمله تحلیل با دقت تستها و انتخاب منابع مناسب مانند کتابهای سه سطحی توانستم به درصد قابل قبولی در آن برسم.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکنید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری میکند؟
در تابستان روزانه ده ساعت مطالعه داشتم و به طور میانگین روزانه دویست تست میزدم
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟
دوران تابستان، زیرا در این بازه زمانی، وقت بیشتری برای مطالعه و تست زنی داشتم.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
نقش برنامه ای و سنجشی آزمونهای کانون برایم پررنگ تر بود، زیرا باعث هدفمند شدن مطالعهام میشد.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بوده است؟
در هر آزمون به طور متوسط حدود بیست تا بیست و پنج سوال نادرست داشتم.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدهید؟
الف) بررسی اشتباهات
ب) بررسی سؤالهای ساده
بررسی اشتباهات آزمون در اولویتم زمان تحلیل آزمون بود.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
ابتدا سراغ درس زیست میروم، تمام سوالها را تحلیل میکنم .
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله؛ این دفتر کمک میکند تا خودم را متعهد به اجرای برنامهریزی کنم.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
من از کتابهای سه سطحی استفاده میکنم. این کتابها با سطح بندی مناسبی که دارند باعث آشنایی من با سوالهای کانون شد.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
1) قهرمان پیوستگی
2) قهرمان پیشرفت
من خودم را قهرمان پیوستگی میدانم.
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟
از تکنیک زمان ها نقصانی استفاده میکنم.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
به طور میانگین روزانه یک تا یک ساعت و نیم از گوشی استفاده میکنم. این مدت را مدیریت میکنم و سعی دارم آنرا کاهش دهم.
دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
مرور درسهای تخصصی سال قبل و پیش خوانی دروس سال بعد از اهداف من در این تابستان بودند.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
تلاش و پشتکار و عشق به یادگیری مهمترین ویژگی من در درس خوان بودنم هست.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدهید؟ چه کارهایی میکنید؟
بله، بیشتر با خانواده وقت میگذرانم و تفریح میکنم.
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
بله پدرم برای من درباره موضوعات علمی کتاب میخرید و همین حالا هم مطالعهی غیر درسی دارم که البته با توجه به نزدیک شدن به زمان کنکور کمی محدودتر شده است.
آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو میکنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟بله بیشتر در رابطه با مسائل مطالعاتی گفتگو میکنیم.