گفت وگو با بهاره فرکی ؛ دانش آموز قهرمان تاب آوری یازدهم تجربی

آزمون‌های تابستان برای من فرصت مناسبی برای پیشرفت و تثبیت مطالب بود و بودجه بندی خوب آن‌ها باعث شد برای هر کدام از مباحث زمان کافی بگذارم تا بین آنها وقفه نیفتد.

گفت وگو با بهاره فرکی ؛ دانش آموز قهرمان تاب آوری یازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی : بهاره فرکی

مقطع و رشته : یازدهم تجربی

نام شهر و استان : قم

میانگین تراز : 6815

سال‌های حضور در کانون : دهم و یازدهم

شغل و تحصیلات مادر : لیسانس مامایی ، خانه دار

شغل و تحصیلات پدر : کارشناس مدیریت صنعتی، کارمند


مصاحبه‌گر : معصومه حسین پور 


چطور با کانون آشنا شدید و از چه سالی در آزمون ها شرکت می کنید ؟

من از سال دهم و شروع دبیرستان از طریق مدرسه و دوستانم که در آزمون ها ثبت نام کرده بودند با کانون آشنا شدم و از همان ابتدای شروع سال تحصیلی در آزمون ها شرکت کردم و در آزمونی غیبت نداشتم.

 

نوع و علت معلولیت شما چیست؟

معلولیت جسمی حرکتی

 

فکر می کنید چه عواملی باعث موفقیت شما در آزمون ها و رسیدن به تراز بالا  بوده است؟

تلاش مستمر و ناامید نشدن. اگر آزمونی را خراب می کردم یا به تراز دل خواهم نمی‌رسیدم کمی ناراحت می شدم اما سعی می‌کردم دنبال ایراداتم بگردم و تا آزمون بعدی تمرکزم را می گذاشتم روی اصلاح شان و این باعث می شد در هر آزمون تعداد غلط هایم را کاهش دهم و کم کم ترازم را بالا ببرم. البته این روند همیشه صعودی نبود و خیلی از جاها افت و خیز داشت.

 

درباره تاثیرات مثبت پیوستگی در آزمون ها توضیح دهید؟

من تلاشم بر این بود که حتی اگر برای آزمونی تسلط و آمادگی کافی نداشتم در آن شرکت می کردم تا حداقل مطالبی که یاد گرفته بودم را تثبیت کنم و یادگیری مطالبی که در آن ها مشکل داشتم را به بعد از آزمون و زمان تحلیل شان موکول می کردم در برخی از آزمون های هدیه و مشابه پارسال هم شرکت می کردم و این پیوستگی باعث می شد مطالب به فراموشی سپرده نشوند و با انواع مختلف سوالاتی که از مباحث پر تست و پیچیده می آید آشنایی پیدا کنم.


آیا همیشه بر اساس برنامه راهبردی آزمون ها درس می خوانید؟ در این باره توضیح دهید.

در زمان مدرسه چون محدودیت زمانی وجود دارد سعی می‌کردم طبق برنامه ی راهبردی پیش بروم تا از آن جا نمانم اگرچه که الویت اولم درس های مدرسه بود که بیشتر اوقات از لحاظ بودجه بندی تفاوت چندانی با آزمون ها نداشتند، اما در دوران تابستان که فرصت زمانی بیشتری بود تلاش می کردم علاوه بر تمرکز اصلی بر روی برنامه ی آزمون ها، مطالب دیگری را هم در کنارش بخوانم تا به فراموشی سپرده نشوند.


دفتر برنامه ریزی دارید؟ درباره فواید آن توضیح دهید؟

دفتر برنامه ریزی به من کمک می‌کرد تا مشخص شود برای هر درس چه مقدار زمان و چه قدر تست نیاز است. در این صورت همه ی مطالب خوانده می‌شد و از مبحثی جا نمی ماندم و اهمیت آن به خصوص زمانی که بودجه بندی آزمون سنگین بود مثل ایستگاه های جبرانی بیشتر احساس می‌شد.

 

درباره نقش خانواده در این مسیر برایمان بگویید

برای آن ها شرکت در آزمون ها و نتیجه ای که می گرفتم اهمیت زیادی داشت، به طوری که همواره از من پشتیبانی و حمایت می‌کردند. اگر آزمونی را خراب می کردم به من انگیزه می‌دادند و از من خواستار پیدا کردن و رفع ایراداتم بودند.

 

آیا در آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه فایده ای برای شما دارد؟

بله،  از آن جایی که این آزمون ها  قبل از آزمون اصلی برگزار می‌شد به من در رفع ایرادات نهایی ام و هم چنین یافتن نقاط قدرت و ضعفم کمک می‌کرد تا سر آزمون تفکیک بهتری برای حل سوالات داشته باشم.

 

از کدام یک از کتاب های کانون استفاده کرده اید؟ این کتاب ها چه ویژگی هایی دارند؟

 از کتاب های آبی کانون استفاده می کنم. این کتاب ها از سطح آسان تا سخت طبقه بندی شده است و از آن جایی که شباهت زیادی با سوالات آزمون دارند به من کمک می‌ کنند تا پیش زمینه ی خوبی از سوالات داشته باشم.

 

تحلیل آزمون را چه روزی انجام می دهید ؟ و چگونه تحلیل می کنید توضیح دهید.

تا جایی که مقدور است تحلیل آزمون را همان روز جمعه انجام می‌ دهم و اگر فرصت کافی نداشته باشم تحلیل هر بخش از آن را در زمان های مختلف تقسیم بندی می کنم. برای تحلیل، اول به سراغ تست هایی که به آن ها اشتباه پاسخ داده بودم می روم و بعد هم نزده ها ... نکاتی که از درس هایی مثل زیست و شیمی یاد می گرفتم یا ایده ی حل سوالات مشابه در ریاضی و فیزیک را در کتابم حاشیه نویسی می کنم و در آزمون های بعد از همان ایده ها و نکات برای حل سوالات استفاده می کنم.

 

آیا در آزمون های تابستان شرکت می کردید؟ چرا؟ و چه تاثیری داشت؟

آزمون های تابستان برای من فرصت مناسبی برای پیشرفت و تثبیت مطالب بود و بودجه بندی خوب آن ها باعث  شد برای هر کدام از مباحث زمان کافی بگذارم تا بین آنها وقفه نیفتد، هم چنین باعث  شد تا نکات جدیدی از آن ها یاد بگیرم که در طول دوران مدرسه به آنها توجهی نداشتم.

 

چه عاملی باعث شد تا ناامید نشوید و به راهتان ادامه دهید و موفق شوید؟

اهمیتی که رسیدن به اهدافم برای من داشت باعث می شد حتی اگر احساس ناامیدی می کردم مسیر را ادامه بدهم و از شکست ها نترسم.

 

 آیا درسی بوده که در آن ضعیف بودید با تغییر روش آن را به نقطه قوت خود تبدیل کرده باشید؟ 

بله. اوایل برای من درس ریاضی از دشواری بیش از حدی برخوردار بود به طوری که درصد های درس ریاضی ام تفاوت زیادی با سایرین داشت اما به کمک افزایش ساعت مطالعه و تعداد تست و هم چنین تحلیل درست آزمون ها که قبل از آن روش صحیحش را نمی‌دانستم باعث شد در درس ریاضی پیشرفت خوبی داشته باشم.

 

آیا شخصی در مدرسه نقش ویژه ای در موفقیت شما داشته است؟

 از معلمین محترم مدرسه به ویژه دبیر زیست مان سرکار خانم طباطبایی نهایت تشکر را دارم.

 

آیا در کنار درس فعالیت های دیگری هم دارید؟

بله. به مدت چند سال هست که مشغول یادگیری زبان انگلیسی هستم.

 

آیا شخصی در زمان تحصیل بوده که برای شما تاثیر گذار باشد؟ و چطور روی شما تاثیر گذاشته؟ 

 پدر و مادرم همیشه حامی و پشتیبان من بوده اند که از آن ها سپاس گزارم. هم چنین از یکی از اساتید محترمم که همیشه الگوی من بودند و از ایشان درس های زیادی آموختم نیز تشکر می کنم.

 

جمله ی پایانی 

در نومیدی بسی امید است 

پایان شب سیه سفید است

Menu