گفتگو با محمد مهدی عساکری ؛ دانش آموز برتر دوازدهم تجربی

دستاورد من از شرکت پیوسته در تمام آزمون‌ها در این چهارسال نظمی بود که در مطالعه ام کسب کردم، طوری که همیشه یک نقشه راه واضح از آنچه در آینده باید انجام بدهم داشتم.

گفتگو با محمد مهدی عساکری ؛ دانش آموز برتر دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی: محمدمهدی عساکری

مقطع و رشته: دوازدهم تجربی

نام شهر و استان: شهرستان قوچان از خراسان رضوی

شغل مادر : خانه دار

شغل پدر: آزاد

سال های حضور در کانون :‌ 4  سال

میانگین تراز: 7025

تعداد کل آزمون ها : 149 آزمون 

 

مصاحبه‌گر: هوشنگ پناهی 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ 
 ابتدا برادرم کانونی بود و رتبه 250 تجربی را کسب کردند و من هم از طریق ایشان با کانون آشنا شدم.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟ 

دستاورد من از شرکت پیوسته در تمام آزمون ها در این چهارسال نظمی بود که در مطالعه ام کسب کردم، طوری که همیشه یک نقشه راه واضح از آنچه در آینده باید انجام بدهم داشتم. 

 

چرا کانون را در این سال ها انتخاب کردید؟

اولین و مهم ترین ویژگی کانون جامعه آماری بالای آن است.

 

در سال آخر خسته نشدید؟ چه چالش هایی در سال آخر داشتید؟

در امسال گاهی اوقات بعد از دیدن نتیجه ام ناامید شدم، گاهی با فکر کردن به روزهای باقی مانده خسته شدم، اما خوب چیزی که مهم است گذشتن از این سختی هاست و این گذر کردن است که رتبه خوب را برای ما به ارمغان می آورد، من هر وقت این خستگی به سراغم آمده سعی کردم آینده ای که با درس خواندن قرار است، برای خودم بسازم را تصور کنم؛ دانشجوی پزشکی که در دانشگاه ارزوهایش درحال تحصیل است و پشیمانی ندارد و در سال ۱۴۰۱_1۴۰۲ تمام تلاشش را کرده است.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ 

پشتیبان تحصیلی که نمی شود گفت اما پشتیبان تمام قد من در منزل پدر و مادرم هستند که هروقت ناامید شدم خورشید امید بودند و هروقت موفق شدم با تشویق هایشان انگیزه‌ام را دو چندان کردند.

 

آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کنید؟ دلیل آن چیست؟
 من سعی می‌کنم در ازمون مشابه پارسال شرکت کنم، چون اگر درسی یا مبحثی را ناقص خوانده باشم یا نخوانده باشم متوجه آن می شوم و در چند روز بعدی آن مباحث را هم سعی می‌کنم، مسلط شوم.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ 

من در مواقعی که نیاز به جمع بندی هست، سراغ کارنامه اشتباهات می روم و به همه اشتباهات ام در ازمون های قبلی با پاسخ هایشان به صورت مرتب بر اساس فصل ها دست پیدا می کنم.

  

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید؟ 

بله و برنامه ریزی خاصی ندارم، تنها زمان های هر درس را مناسب زمانی که فکر می‌کنم، در آن درس گیرایی بیشتری دارم، مرتب می‌کنم و با نوشتن     تست ها و زمان ها روز به روز سعی می‌کنم آن ها را ارتقا  بدهم. 

 

کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟ 

فیزیک و ریاضی نقاط قوت من هستند، به نظرم برعکس زیست این دو درس روش مطالعه خاصی ندارند، تنها باید منبع مناسب را پیدا کنیم و تست های زیادی را برای هر مبحث بزنیم تا به تسلط نسبی روی هر مبحث برسیم، البته شاید مشکلی که بچه ها با این دروس دارند، عدم علاقه باشد اگر سعی کنیم هنگام مطالعه این دو تا درس با آن‌ها انس بگیریم و بعد از اشتباه زدن هر تست ناامید نشویم و از چیز جدیدی که یادگرفتیم لذت ببریم، مطمئنم روز اعلام نتایج کنکور بالاترین درصدها برای این دو درس اند.

 

روزی چند ساعت درس می خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می‌دهید؟ 

روز هایی که مدرسه نمی روم، بین 8 تا 10 ساعت مطالعه دارم؛ من روزهای ابتدایی هفته اول را سعی می‌کنم با مطالعه درسنامه ها بگذرانم و درکنارش تعداد کمی تست هم برای تسلط بزنم، اما بعد از آن بیشتر  وقت خودم صرف تست زدن می شود، طوری که در هفته دوم تماما صرف تست زدن و ازمون دادن می شود،  مطالعه دروس پایه هم در همین لابه‌لای تست‌ها پیش می برم.  

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کنید؟

 ابتدا با بررسی قسمت مقایسه با هم‌ترازها بررسی می‌کنم، کدام درس ها به نسبت ضعیف تر از بقیه بودم، بعد با قرار گرفتن پاسخبرگ بررسی می‌کنم که ایا مشکل از خواندن من بوده یا ازمون دادن که اگر مشکل از خواندن بود سعی می‌کنم ازمون بعدی این مشکل پیش نیاید. 

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن ها با این افت چگونه است؟ 

بله آن هم همراه من پیگیر افت و خیزها هستند و با توجه به اینکه از نحوه مطالعه‌ام  در دوهفته با خبرهستند اگر تلاشم را کرده باشم و نتیجه خوبی کسب نکرده باشم، دلداری می‌دهند، ولی خوب اگه بدانند تلاشم را نکردم و نتیجه خوبی هم کسب نکردم، سعی می‌کنند با راهکارهایشان  من را برای نتیجه خوبی که آزمون بعد با تلاش کردن بدست می‌آورم، آماده کنند. 

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟ 

برنامه ریزی من به صورت کلی و مشخص کردن اینکه چه مبحثی را تا چه زمانی تمام کنم می شود و در برنامه ریزی روزانه من زمان هایی که برای هر درس بیشترین بازدهی را دارم مشخص کردم و هر درس در همان زمان مطالعه می‌شود،‌ تنها نکته این است که زمان‌ها را بنویسم و از وقتی که برای هر درس گذاشتم با خبر باشم. 

 

کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کنید؟ این کتاب ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

من از کتاب های سه سطحی استفاده می‌کنم.

سطح دشوارتر این کتاب ها تست های خوبی را در خودش جا داده و از سمتی با مقایسه با درصد پاسخگویی افراد متوجه سطح خودم می‌شوم.

 

 فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟ 

با توجه به اینکه برای آینده خود و موفقیت های خود می بایست هدفی را انتخاب می‌کردم، من هم درس خواندن و رسیدن به هدف خود را عاملی برای تلاش و درس خواندن خود می‌دانم. 

  

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دهید؟ چه کارهایی می کنید؟ 

در این دوران سرگرمی هایی که برای ما کنکوری ها وجود دارد،  خیلی محدود اند، اما بدون استراحت نمی توان راه پر پیچ و خمی مثل کنکور را طی کرد.  

من سعی می‌کنم زودتر مطالعه را شروع کنم تا شب وقت استراحت زیاد داشته باشم و به فیلم دیدن یا کتاب خواندن می‌پردازم.  

 

آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟

بله من و چندتا از دوستانم روزهای آزمون باهم در ارتباط هستیم. 

زمان های بعد از دریافت کارنامه ها از موفقیت خودمان  باهم حرف می‌زنیم و اگر ضعفی داریم، سعی می‌کنیم با کمک هم آن‌ها را برطرف شان کنیم، درکنار رفاقت از هم حس رقابت هم می‌گیریم.

 

 زمان هایی افت تراز داشتید چگونه رفتار می کردید ؟

 با ورود به پایه دوازدهم و افزایش چشمگیر تعداد شرکت کننده ها در ازمون ها و از سویی افزایش تخلف ها برای چند تا ازمون اولیه این حس بهم القا می‌شد که مشکل از من هست  و از خیلی رقبا عقب افتادم، اما کم کم متوجه شدم من در مسیر درست هستم و سعی کردم کمتر به رتبه و بیشتر به درصد و تراز درس به درس ها توجه کنم و انگیزه ام رو برگردا نم. 

 

  توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟ 

توصیه ام این هست که آ‌ن‌ها هم درصد و پیشرفت برای شان  مهم باشد و توجهی به تخلفات و شایعه ها نکنند و به قولی اگر داور بازی را  هم خریده باشند، تیم شما  انقدر خوب بازی بکند که تیم حریف با یار دوازدهم آن‌ها هم که داور باشد، بازهم از شما (تلاش و پشتکار و پیشرفت شما)  با اختلاف زیادی شکست بخورند.

 

 زمان های فراغت از درس خواندن را چگونه می‌گذرانید؟

چیزی که متوجه شدم زمان های استراحت سراغ تفریح هایی که دوست دارید بروید،  اشکالی ندارد اما  تفریح نباید به نوعی ادامه دار باشد وشما را سمت خود بکشد و نباید زمان زیادی را از شما بگیرد، مثل سریال های طولانی من هم با توجه به این ها زمان استراحت خود را یا با خانواده یا با فیلم دیدن و کتاب های کوتاه 

خوا ندن می‌گذرانم تا جایی که وقتی درس می‌خوا نم، فکر و حواس خود را فقط به درس خواندن متمرکز می‌کنم. 

 

برای نیم سال دوم چه برنامه‌ای دارید ؟ 

سعی می‌کنم کم کم مطالعه دروس عمومی را هم به صورت ده تا بیست درصدی وارد زمان های  مطالعه‌ام کنم و پیوسته تر از نیم سال اول عمل کنم.

Menu