روش‌های مقابله با عوامل مخرب حین آزمون - میثاق رودسرابی

در این مطلب به بررسی عوامل آزاردهنده حین آزمون و راه حل مقابله با آن‌ها میپردازیم.

روش‌های مقابله با عوامل مخرب حین آزمون - میثاق رودسرابی

 برای همه ما پیش آمده است که برای آزمونی نهایت تلاش خود را به کار گرفته ایم و بسیار به نتیجه آن امیدواریم. تمرین و تکرار، تست و تحلیل، خلاصه و نویسی و بازخوانی و...

اما وقتی کارنامه آزمون را می بینیم ، تعجب می کنیم. اول فکر میکنیم که شاید اتفاقی افتاده است. شاید کارنامه اشتباه آمده یا شاید تست ها را جابجا وارد کرده ایم. اما بعد از کمی تحلیل متوجه می شویم که نتیجه آزمون واقعا همین است و هیچ اشتباهی رخ نداده.

اما کجای کار ایراد دارد؟ باید بیشتر تست می زدیم؟ بیشتر می خواندیم؟ اصلا شاید شیوه تست زنی و خواندنمان اشکال دارد و باید اصلاح شود. شاید باید ساعات مطالعه را بیشتر کنیم. 

همه این موارد درست است و بسیاری از مشکلات دانش آموزان در همین مسائل خلاصه می شود. اما بعضی وقت ها مشکل نه قبل از آزمون بلکه حین آزمون بوجود می آید. 

حتی اگر بهترین و پر بازده ترین مطالعه و تست زنی را قبل از آزمون داشته بشید ، اگر در زمان آزمون به لحاظ ذهنی آماده نباشید نمی توانید خیلی به نتیجه آزمون امیدوار باشید. 

در این مطلب می خواهم 4 عامل اختلال زا در آزمون را بررسی کنم و راه حل مواجه با هر کدام را با شما در میان بگذارم.



میثاق روسرابی

رتبه 66 منطقه 1 - کنکور انسانی 1400

دانشجوی رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی

روش‌های مقابله با عوامل مخرب حین آزمون - میثاق رودسرابی

 

  1. 1. استرس : از جمله عوامل مخرب حین آزمون که تقریبا همه ما با آن مواجه شده ایم استرس است. شاید مهم ترین دشمن تمرکز ما (که در زمان آزمون بسیار به آن نیاز داریم) همین استرس است. استرس باعث می شود مطالبی که در ذهن ما وجود دارند و در حالت عادی به راحتی می توانیم آن را بازیابی کنیم، بازیابی نشوند و با اینکه ما بارها نکته یک تست را خوانده ایم و مشابهش را به راحتی حل کرده ایم ، نتوانیم تست همین مطلب را سر آزمون بزنیم.

راه حل چیست؟ 

به این فکر کنید که استرس داشتنتان نه تنها کمکی به شما نمی کند ، بلکه بازدهی شما را کاهش می دهد و تمرکزتان را بهم می زند. و عملا بدون تمرکز شما بدون سلاح وارد جنگ شده اید. 

بعضی از حرکات نیز می تواند به آرامشتان کمک کند. نفس کشیدن عمیق و نوشیدن زیاد آب و یا کمی ورزش هوازی می تواند بسیار مفید باشد. بعضی وقت ها هم استرس صرفا به خاطر کم خوابی است. خواب کافی شب قبل از امتحان بسیار می تواند از این جهت کمک کننده باشد.

 

  1. 2. زمانبندی اشتباه : مشکل دیگری که می تواند گریبان گیر شما شود زمانبندی شما برای پاسخ به سوالات هر درس است. شما حتما نباید به ترتیب دفترچه سراغ هر درس بروید. درس سخت و سنگین نباید بمانند برای آخر آزمون. بهتر است بین هر دو درس سنگین با یکی از درس های سبک دفترچه وقفه بیاندازید. پیشنهاد من این است که دروسی که نیاز به محاسبه دارند را قبل از بقیه دروس بررسی کنید. ذهن در این مواقع آماده تر است تا آخر آزمون.

 

 

  1. 3. مکث بیش از حد بر روی یک تست: این مشکل زمان شما را به طرز عجیبی به هدر می دهد. گاها اتفاق می افتد که یک تست به نظر شما قابل حل می آید ولی وقت بسیار زیادی می خواهد. یا ممکن است نکته تست برای شما آشنا باشد ولی هر چه فکر میکنید ان را به خاطر نمی آورید. گاهی اصلا هدف طراحان سوال این است با طراحی سوال های به ظاهر ساده ولی طولانی وقت شما را بگیرند. 

شما باید همه سوال های آزمون را حداقل یک بار ببنید. نمره سوال های سخت و آسان یک آزمون به اندازه هم هستند. شما با وقتی که روی سوال های سخت قمار می کنید ممکن است به سوال های ساده نرسید و نمره آن ها را نگیرید. 

برای مقابله با این موضوع می توانید کنار سوال های سخت و زمانبر علامت گذاری کنید و بعد از اتمام همه سوال ها اگر زمانی ماند به این دسته سوال های علامت گذاری شده اختصاص دهید.

سعی کنید بعد از خواندن کامل تست 30 ثانیه در مورد تست فکر کنید ؛ اگر بعد از آن نکته تست به ذهنتان رسید بیشتر روی آن مانور دهید اگر نه از تکنیک علامت گذاری استفاده کنید.

 

 

 

  1. 4. حالت اشتباهِ نشستن : بعضی وقت ها همین موضوع ساده باعث بهم خوردن ذهن شما می شود. شما باید 3 تا4 ساعت مداوم پشت میز بنشینید. حالا فکر کنید در تمام این 4 ساعت غوز کرده و خم باشید. بعد از چند دقیقه قطعا خسته و بی حوصله می شوید. 

باید حین آزمون صاف بنشینید. اگر صندلی سفت بود ترجیحا از یک شیء نرم برای نشستن روی آن استفاده کنید. سعی کنید دفترچه را در ذهن خودتان به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و بین این دو قسمت که رسیدید در حد 2 دقیقه استراحت کنید و ترجیحا استراحت خودتان با چند حرکت ساده کششی همراه کنید. استفاده از چند خوراکی شیرین و پر انرژی به همراه آب هم می تواند کمک کننده باشد.  

 

 

این نکات هر چند به ظاهر ساده می آیند ولی رعایت همین نکات ساده می تواند تغییرات محسوسی در روند آزمون دادن شما ایجاد کند.


مشکلات دیگری که حین آزمون به آن برخوردید را در کامنت ها با من درمیان بگذارید

تا در مطالب آینده به آنها پاسخ دهم..



ارتباط با ما

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، مطالب کانون برترها را دنبال کنید .

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .

 

 

 

Menu