پایتون با رویکرد طراحی وب و اپلکیشن 3 -ابراهیم خلیلی

پایتون با رویکرد طراحی وب و اپلکیشن 3 -ابراهیم خلیلی پایتون با رویکرد طراحی وب و اپلکیشن 3 -ابراهیم خلیلی

پایتون با رویکرد طراحی وب و اپلکیشن 3 -ابراهیم خلیلی

پایتون با رویکرد طراحی وب و اپلکیشن 3 -ابراهیم خلیلی


سلام بر بچه‌های کانونی. در این هفته بحث کدنویسی در فضای پایتون رو ادامه میدیم. جلسه قبل در مورد نصب و راه‌اندازی ژوپیتر که یه واسطه‌ای بین شما و پایتون است توضیحاتی دادیم. این هفته شروع میکنیم به نوشتن پایه‌ای‌ترین کد تو پایتون. پس سیستمتون رو روشن کنید وارد فضای ژوپیتر بشید و گام به گام با ما کد بزنید. از این مطلب به بعد لازمه که همراه با خوندن مقالاتمون پایتون جلوتون باشه تا کدهای گفته شده رو پیاده کنید. راه زیادی تا نوشتن یه سری کد هوشمند و در نهایت یه برنامه کامل نمونده.

Print

اولین دستوری که تو پایتون باید یاد بگیرید و همیشه از اون استفاده کنید Print Command هستش. به وسیله print شما قادر خواهید بود تا کدی رو که نوشتید به نمایش بذارید. اول باید یه پیامی داخل print بنویسید و سپس اجراش کنید.

و اونو با فشار دادن دکمه shift و enter اجراش میکنین که باعث میشه پیاممون داخل console نمایش داده بشه.

اگر دقت کنید ما از Double quote استفاده کردیم در داخل پرانتز. همچنین این امکان وجود داره که از Single quote استفاده بشه.

همچنین ما میتونیم به وسیله print دو تا کلمه، جمله یا هرچی رو به هم وصل کنیم.


همونطور که میبینید با قرار دادن دستور end در print به پایتون میگیم که صبر کن یه چیز دیگه هم میخواییم به آخر جمله Good morning اضافه کنیم. حواستون باشه که جلوی end یه فاصله گذاشتیم تا بین Good morning و Brandon فاصله بندازه.


حالا میتونیم با دستور جداکننده (Separator) دیگه بین این دوتا فاصله یا کاما یا هرچی بذاریم.

  

انواع داده پایه (Basic Data Types)

تو پایتون هر چیزی یه تایپ یا نوع خاص خودشو داره. اجازه بدید با Integer یا int شروع کنیم. نوع int در پایتون یعنی همه اعداد مثبت یا منفیِ بدون اعشار. برای مثال 8 یه int است. در تصویر زیر همه اعداد استفاده شده int هستند.

همونطور که میبینید با قرار دادن 99 داخل دستور type نوع کاراکترمون رو پایتون تو console مینویسه.

میرسیم به float که به اعداد اعشاری مثبت یا منفی اطلاق میشه. برای مثال 1.3 یه float است.

 

عملیات ریاضیاتی

خب در بخش آخر انواع کارکردهای ریاضیاتی موجود در پایتون رو توضیح میدیم. این کارکردها برای انجام دادن محاسبات ریاضیاتی استفاده میشن. علامت + برای جمع کردن، علامت - برای منها کردن، از * برای ضرب کردن و از / برای تقسیم کردن استفاده میکنیم. 

همچنین کارکردی مثل //  برای تقسیم int استفاده میشه که بعد از تقسیم بزرگترین عدد کل رو به دست میده. یعنی اعشار رو حذف میکنه و یه عدد ساده به دست میده. 

علامت ** برای به توان رساندن اعداد استفاده میشن. برای مثال 2**3=8 .علامت % نیز با اسم ماجول (Modulus) شناخته میشه. که اعداد رو تقسیم میکنه و باقیمانده تقسیم رو به دست میده برای مثال 7%5=2 میشه.

منابع

https://www.coursera.org/learn/python-programming-intro/lecture


دوستان عزیزم؛ برای ارتباط با رتبه برترها صفحه اینستاگرام زیر رو دنبال کنید.

Menu