سلام به همه بچههای علاقمند به دنیای برنامهنویسی. هفته گذشته مقدمهای نوشتیم درباره برنامهنویسی به طور کلی. اونهارو دستهبندی کردیم و در هر دسته یه سری از زبانهای برنامهنویسی رو قرار دادیم. این هفته وارد خود پایتون و مباحثی میشیم که قبل هر چیز باید اونارو بدونیم. یعنی میخواییم اعضای خانواده آقا/خانم پایتون رو معرفی کنیم بعد بریم سراغ خودشون! ما مطالبمون رو از دورههای دانشگاه پنسیلوانیا استخراج میکنیم. این مطالب بسیار خلاصه و فشرده هستن. پس با دقت دنبال کنید که چیزی نمونده تا پایتون رو نصب کنید و باهم شروع به کدزنی بکنیم.
همونطور که گفتیم یه سری چیزای پایهای تو پایتون وجود داره. خلاصه کل برنامهنویسی و پایتون این چهارتا چیز پایهای هستن و شما تا هرچندسال برنامهنویسی بکنید این 4 خواهر و برادر رو خواهید دید. که عبارتند از:
1. ساختارهای داده (Data Structures): ممکنه ظاهر این کلمه خیلی براتون عجیب غریب و نامفهوم باشه. ولی مفهومش خیلی سادهس. فرض کنید یه جعبه و یه سری خرت و پرت کوچیک بهتون میدیم و میگیم اینارو بچینید داخل جعبه. هر سری که اونارو میچینید نحوه چینش شما میتونه متفاوت باشه با سری قبل. توی Data Structure یه سری ابزارها (مانند List, Dictionary) در اختیارمون قرار میگیره که ما میتونیم با استفاده از اونها دادههامون رو درون اونها بچینیم.
به سطری که زیرش خط کشیدیم دقت کنید. این سطر یه لیست از حروف است. این یه نمونه از نوع استفاده ما از Data Structure هست. با کمک Data Structure ما میتونیم یه حافظه برای دادههامون یا متغیرهامون ایجاد کنیم.
2. کنترل روند (Flow Control): بازهم تکرار میکنیم که از ظاهر کلمات نترسید، هر چند که واقعا ناجور به نظر میان. برعکس ظاهرشون چیزی که میخوان بگن خیلی سادهس. تحت این ابزار ما جریان یا روند کدمون رو کنترل میکنیم. یعنی به کدها جهت میدیم. فرض کنید یه سری کد یا داده به شما داده شده. مثلاً مریم موفق شد، مریم درس خواند، مریم خوشحال شد. خب این دادههای جهت ندارن اصلاً. یعنی معلوم نیست میخوان به کجا برسن. حالا ما میاییم اونارو به این شکل در میاریم: اگر مریم درس بخونه موفق میشه، و اگر مریم موفق بشه خوشحال میشه. شما با این کار روند دادهتون رو کنترل کردین. مهمترین ابزار در این حوزه اولاً عبارتهای شرطی (‘if’ Conditional) و دوماً لوپها (Loops) هستن. لوپها رو بعداً به صورت عملی حین کدنویسی یاد خواهید گرفت.
اگه دقت بکنید ما یه متغیر a داریم یه b. حالا اومدیم یه شرطی ساختیم که اگه a بزرگتر از b باشه فلان کار رو برای ما انجام بده.
3. متغیرها (Variables): به حافظههای کوچیک توی پایتون و بقیه زبانهای برنامهنویسی متغیر میگن. شما میتوند هر نوع داده رو تو یه متغیر ذخیره کنید. مثلاً x یه متغیر که بهش ارزش 3 رو میدیم و میشه: x=3.
میبینید که اول ارزش 5 رو به متغیر x دادیم. بعد یه متغیر جدید به نام y ایجاد کردیم و 3 ضربدر x رو به عنوان یه ارزش در y ذخیره کردیم.
4. کارکردها (Functions): و اما آخرین فرزند از خانواده پایتون کارکردها هستن. همه ما احتمالاً چنتا ریموت تو خونمون داریم مثلاً ریموت کرکره یا ریموت دزدگیر ماشین. ریموت ماشین شامل چندین قطعه و تراشه و ... میشه که تهش یکی دو تا دکمه روش قرار میگیره. ریموت به ما کمک میکنه که هربار به جای اینکه خودمون بریم با دستمون کرکره رو بگیریم و بکشونیم بالا با یه فشار روی دکمه همه این کارها انجام بشه. یعنی به عنوان یه کارکرد یه کاری برامون میکنه. تو پایتون هم یه سری کارکردها وجود داره که با استفاده ازشون یه سلسله کار برامون انجام میشه. مثلاً کلمه Print رو در تصویر بالا مشاهده کنید. وقتی print رو مینویسیم یعنی اینکه جناب پایتون لطفا دستور داخل پرانتز رو برام اجرا کن. حالا فک میکنید print پشتش چیزی نیست؟ برعکس پرینت حاوی یه سری کد هست که از قبل نوشته شدن و به محض اینکه print رو مینویسیم اون کدها فعال میشن و برای ما یه کار انجام میدن.
پایتون؛ از نصب تا اجرا
مطالب در حوزه پایتون زیاده و ما ترجیحمون اینه که لابلای کدزنی این مطالب رو بهتون بگیم. پس اجازه بدید مستقیم بریم سراغ کار.
تو این دوره ما از Python3 استفاده خواهیم کرد. اگه یه وقت Python2 رو قبلاً رو سیستمتون نصب کردید لطفاً اونو به Python3 بروزرسانی کنید.
مرحله اول: برای دانلود و نصب پایتون به وبسایت خود پایتون برید و آخرین نسخه رو دانلود کنید. با دانلود و نصب پایتون شما همچنین IDLE رو نیز دریافت خواهید کرد. با IDLE شما خواهید تونست نتیجه کدهایی که زدید رو ببینید.
مرحله دوم: همچنین برای شروع لازمه که Jupyter رو هم نصب بکنید. Jupyter به عنوان یه مرورگر روی سیستم شما کار خواهد کرد و واسطهای خواهد بود بین شما و پایتون. برای دانلود میتونید آناکوندا رو از لینک HTTP://WWW.ANACONDA.COM/DOWNLOAD دریافت و نصب کنید. البته با نصب آناکوندا همزمان پایتون هم براتون نصب میشه و لازم نیست مرحله اول رو طی بکنید.
برای راهاندازی نهایی،اگه با Mac کار میکنید Terminalتون رو باز کنید و اگه با Windows کار میکنید Command Prompt رو باز کنید. بعد Jupyter notebook رو اجرا بکنید.
تا اینجای کار رو داشته باشید تا تو مطلب بعدیمون بریم سراغ اولین کدی که باید بنویسید.
منابع
- python-flow-control-ten.png (616×209) (chercher.tech)
- Downloading & Installing Jupyter Notebook | Coursera
دوستان عزیزم؛ برای ارتباط با رتبه برترها صفحه اینستاگرام زیر رو دنبال کنید.