منطق دهم - لفظ و معنا - درسنامه و نکته - بخش دوم _ صدرا چرخشت

منطق دهم / لفظ و معنا بخش دوم / مناسب برای جمع بندی و مرور

منطق دهم - لفظ و معنا - درسنامه و نکته - بخش دوم _ صدرا چرخشت

سلام رفقا

 امیدوارم حالتون خوب باشه و تا اینجای کار به خوبی پیش رفته باشید

تو این مطلب قرار ی سری بزنیم به "درس دو، بخش دوم منطق دهم" 

برای دیدن بخش اول روی لینک کلیک کنید.

سعی کردم مطالب رو تا جایی که میشه دسته بندی کنم و از جداول و نمودارها استفاده کنم تا بهتر تو خاطرتون بمونه و بهتر یاد بگیرین ؛ به همین دلیل هم پیشنهاد میکنم pdfاش رو دانلود کنید.

امیدوارم براتون مفید باشه و احیاناً اگر سوالی براتون پیش اومد حتما تو کامنت ها بپرسید.

"به نام یزدان"
درس دو منطق دهمبخش دوم


{مغالطه توسل به معنای ظاهری}

**به مثال زیر توجه کنید؛

آقای مرادی و آقای حسینی دو همسایه هستند که در یک ساختمان زندگی می کنند. آقای حسینی یکی از کارخانه دار های تهران است که اخیرا تولیداتش کاهش یافته و نسبتا ورشکسته شده و قرض های خود را به موقع پرداخت نکرده است. یک روز که او خانه نیست جمعی از طلبکاران به خانه او میروند تا طلب خود را مطالبه کنند اما او را نمی یابند. ساعاتی بعد که آقای حسینی به خانه میرود، آقای مرادی جریان را برای او بازگو میکند و آقای حسینی از او میخواهد که "اگر دوباره آمدند، بگوید که او درخانه نیست." شب همان روز، طلبکار ها دوباره بازمیگردند و هنگامی که از آقای مرادی سوال می کنند، پاسخ می دهد:"آقای حسینی در خانه نیست، در حیاط است."

حال به بررسی آن میپردازیم....

همانطور که در مبحث دلالت لفظ بر معنا آموختیم، متوجه شدیم که دلالت لفظ به سه نوع، صورت می گیرد که با آن ها به طور کامل آشنا شدیم اما این مسئله بدین معنا نیست که بدلیل یادگیری دلالت ها از مغالطه آن برحذر باشیم بلکه همانطور که در مثال قبل مشاهده نمودید "آقای مرادی" دچار مغالطه شد.(حالا چه نوع مغالطه ای؟) در مثال قبلی آقای حسینی از آقای مرادی خواست که بگوید او خانه نیست و منظور او از این حرف دست به سر کردن طلبکاران بوده است(به زبون دیگ بخوام بگم معنای کنایی اون عبارت مدنظرش بوده) اما آقای مرادی طبق دلالت ها به معنای ظاهری یا همان مطابقی جمله متوسل شد(و جای آقای حسینیو لو داده!!).

در منطق در چنین مواقعی می گوییم مغالطه ای رخ داده که آن را مغالطه"توسل به معنای ظاهری" نامیده اند. به زبان دیگر آقای مرادی از معنای التزامی و کنایی عبارت گذر کرده و به معنای مطابقی یا ظاهری آن تکیه کرده است.

همچنین در مثالی که در صفحه 19 کتاب درسی - سوال 4 بخش ب - آمده میتوان مغالطه توسل به معنای ظاهری به جای تضمنی را مشاهده نمود.(بچه ها تمرین های کتابو حتما قبل از تست زدن کامل حل کنید که به مطالب مسلط بشید و اگر سوالی بود تو کامنتا بپرسید)

" اما تعریف کلی مغالطه توسل به معنای ظاهری؛ هنگامی که از معنای مطابقی به جای تضمنی یا التزامی استفاده می کنیم دچار چنین مغالطه ای می شویم. "

"تست"


منطق دهم - لفظ و معنا - درسنامه و نکته - بخش دوم _ صدرا چرخشت

در کدام عبارت امکان وجود مغالطه توسل به معنای ظاهری وجود دارد؟(آبی قلم چی)

گزینه یک: سیم کارت برادرم سوخت

گزینه دو: دزد ماشینم را برد

گزینه سه: من پول غذا را پرداخت کردم

گزینه چهار: کتابم را به دوستم هدیه دادم

کدام مورد، قابلیت مغلطه توسل به معنای ظاهری دارد یا بر اساس این مغالطه بیان شده است؟(کنکور 99)

گزینه یک: گفتم: فعلاً کمی دست به عصا باش. گفت: آخر عصا ندارم.

گزینه دو: مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو     یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو

گزینه سه: دانایان معتقدند که شیر، در رویاهای صادقه، از علم حکایت دارد.

گزینه چهار: میان ماه من تا ماه گردون     تفاوت از زمین تا آسمان است


پاسخ "گزینه یک" می باشد

در این گزینه "سوخت" علاوه بر معنای مطابقی خود(بنزین، گاز، گازوئیل و ...) دارای معنای التزامی(خراب شدن) نیز می باشد و به همین دلیل میتواند منجر به مغالطه شود.

پاسخ "گزینه یک" می باشد

دست به عصا بودن در معنای التزامی خود به کار رفته که به معنای(محتاط عمل کردن می باشد) اما مخاطب آن را دلالت مطابقی گرفته و موجب مغالطه شده است. در گزینه های دیگر نیز کلمه ای مشکوک وجود ندارد. در گزینه سه نیز لفظ "شیر" در معنای مطابقی آن(سلطان جنگل) گرفته شده و مغالطه ای وجود ندارد. در گزینه چهار هم میتوان به عبارت "از زمین تا آسمان متفاوت است" شک کرد اما این عبارت کاملاً در معنای کنایی و التزامی خود بکار رفته و نشانه ای از بکارگیری دلالت مطابقی به جای التزامی که منجر به مغالطه شود وجود ندارد. 




برای مشاهده سایر تست ها و ادامه مطلب به فایل ضمیمه مراجعه کنید.

همچنین برای مشاهده بخش اول این درس به لینک مربوطه مراجعه کنید.




"تالیف: صدرا چرخشت"





برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه، پیج اینستاگرام و کانال تلگرام کانون برترها را دنبال کنید، همچنین میتونید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید.

پیج اینستاگرام
ادرس تلگرام


 

Menu