جمع بندی جامع فارسی هفتم- درسنامه آموزشی و تست- الهه پروری

جمع بندی دروس 1 تا 14 فارسی هفتم( تاریخ ادبیات+ کلمات مهم املایی + دانش‌های زبانی و ادبی) + تست به همراه پاسخ کلیدی و تشریحی

جمع بندی جامع فارسی هفتم- درسنامه آموزشی و تست- الهه پروری

سلام به همه دوستان هشتمی عزیز ! 

در این مطلب قصد داریم نکات مهم دروس 1 تا 14 فارسی هفتم را با هم مطالعه و بررسی کنیم. 

امیدواریم مطالب بیان شده، شما را در یادگیری این مباحث، یاری کند.

برای دریافت این مطلب با گرافیک و کیفیت بهتر ، فایل پی دی اف را از قسمت ضمیمه دانلود کنید.


الهه پروری فارغ التحصیل مهندسی شیمی دانشگاه تهران

جمع بندی جامع فارسی هفتم- درسنامه آموزشی و تست- الهه پروری


صفحه اینستاگرام ما

برای ارتباط با برترها و رزرو پشتیبان ویژه،پیج کانون برترها را دنبال کنید.

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید.


مهم­ترین جزء جمله فعل است که همیشه در گزاره می­آید.

جمله از دو قسمت نهاد و گزاره تشکیل می­شود.

راه شناخت تعداد جمله:

۱- فعل های موجود در بیت یا عبارت، یک جمله به حساب می­آیند.

۲ - فعل های حذف شده، جزء جمله ها محسوب می­شوند. (گاهی فعل در جمله به خاطر وزن شعر یا زیبایی آهنگ نثر حذف می­شود و ما از طریق معنی کردن جمله، متوجه حذف آن می­شویم.)

۳- شبه جمله ها( ندا و منادا، اصوات) یک جمله به حساب می آیند.


نهاد: کلمه یا گروهی از کلمه ها است که درباره آن خبر می‌دهیم یعنی صاحب خبر است که معمولاً در ابتدای جمله می‌آید؛ نوجوانی، دوره انتقال از کودکی به بزرگسالی است.

گاهی نهاد بیش از یک کلمه است و اصطلاحاً به آن گروه نهادی می‌گویند؛ 

جمله از دو جزء نهاد و گزاره تشکیل می­شود.

گزاره: خبری است که درباره نهاد داده می‌شود. مهم ترین جزء گزاره، فعل است.


فعل متعدی (گذرا به مفعول): به فعل هایی گفته می‌شود که علاوه بر نهاد به جزء دیگری به نام مفعول نیاز دارند تا کامل شود؛ زنگ تفریح را که از زنجره زد که اگر در جمله بالا زنگ تفریح را حذف کنیم معنی‌جمله کامل نیست.

بعضی از فعل های گذرا به مفعول عبارتند از: انداخت، برافراشت، برد، بست، بویید، پراکنده ساخت، پسندید، پوشید، جویید، چشید، داشت، دوخت و ...

راه شناخت فعل­های گذرا به مفعول (متعدی) و ناگذر( لازم): اگر به اول فعلی "چه چیز را" یا "چه کس را" اضافه کنیم و معنی بدهد، به آن فعل، گذرا به مفعول می گویند.


متمم مانند نهاد یا مفعول، یکی از نقش های دستوری است که توضیحی بیشتر درباره جمله می‌دهد و بعد از حروف اضافه قرار می‌گیرد؛ او با دشمن می‌جنگد.

حروف اضافه عبارتند از:  به - با -در – برای – بدون - همچو- همچون - از- مثل- بهر- از بهر- مانند- همانند و...

نکته: چو و چون اگر معنی "مثل" و "مانند" بدهند حرف اضافه هستند؛ چو کشتی که موجش برآرد ز آب 

اگر به معنای "زمانی که" ،"وقتی که" و "اگر" باشند، حرف ربط هستند نه حرف اضافه؛ چو شد روز رستم بپوشید گبر

گاهی "را" به معنی "از" ،"برای" و ... به کار می­رود، در اینصورت، واژه قبل از "را" متمم می ­شود؛ او را پرسیدند که چگونه در کارها موفق شدی؟


قالب قطعه: شعری است که مصراع های دوم همه بیت های آن هم قافیه است. حداقل بیت های قطعه، دو بیت است، اما حداکثر آن مشخص نشده است. در قطعه بیشتر به پند و اندرز مسائل اخلاقی و اجتماعی پرداخته می‌شود. معروف ترین قطعه سرایان فارسی، ابن یمین (قرن ۸)، انوری (قرن ۶) و پروین اعتصامی (قرن معاصر) هستند.


غلامعلی حدادعادل: در تهران متولد شد و در رشته فیزیک درس خواند و در رشته فلسفه دکترا گرفت. از جمله آثار او می‌توان به کتاب ترجمه "کتاب تمهیدات" اثر ایمانوئل کانت، "فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی" اشاره کرد.

بن فعل: گفتیم که بن به دوقسمت بن ماضی و بن مضارع تقسیم می شود و اینکه هر فعل از دو قسمت بن و شناسه تشکیل می‌شود.

شناسه‌ها ۶ تا هستند: م/ ی/ د/ یم/ ید/ ند

شیوه ساخت بن ماضی: با حذف "ن" از آخر مصدر، بن ماضی به دست می آید؛


فعل مضارع(حال): به فعلی گفته می‌شود که انجام کاری یا پذیرفتن حالتی را در زمان حال نشان می‌دهد؛ 

مانند: شما الان نامه ای را می نویسید.

مضارع اخباری: می+ بن مضارع+ شناسه: می­خورم

مضارع التزامی: ب + بن مضارع+ شناسه: بخورم


*(آرزوهایتان چه رنگین است!) چه نوع جمله‌ای است؟

1) خبری           2) امری             3) عاطفی                4) پرسشی


*کدام بیت از نظر تعداد جمله، مانند بیتِ زیر است؟                                 

« توی گلدسته های یک گنبد     روز و شب، زائر حرم باشیم»

1) کاش روزی به کام خود برسید     بچّه ها، آرزوی من ، این است

2) این درختانند همچون خاکیان       دست ها بر کرده اند از خاکدان

3) با زبان سبز و با دست دراز     از ضمیر خاک می گویند راز

4) دانه آرام بر زمین غلتید         رفت و انشای کوچکش را خواند

 

* در عبارت «در کلاس شگفت آفرینش، عظمت و جاذبۀ خالق را با همۀ وجودم لمس می‌کردم» کدام یک از ارکان تشبیه آمده است؟

1) وجه شبه، مشبه                2) مشبه، مشبه به                    3) ادات تشبیه، مشبه به                   4) وجه شبه، مشبه به

 

*ابیات زیر، به ترتیب هرکدام چند فعل دارند؟

الف) بخواه جان ودل از بنده و روان بستان  ***  که حکم بر سر آزادگان روان داری 

ب) میان نداری و دارم عجب که هر ساعت  ***  میان مجمع خوبان کنی میان داری

1)دو-دو                              2) دو-سه                                3) سه-دو                                       4) سه-سه

 

*کدام واژه در بیت زیر نهاد است؟

"مِی (باده، شراب) مخور با همه کس تا نخورم خون جگر  ***  سر مکش تا نکشد سر به فلک فریادم"

1)او                           2) خون                           3) جگر                 4) فریاد


*کدام گزینه از پیام های اصلی درس «قلب کوچکم را به چه کسی بدهم» نیست؟

1) قلب جایگاه محبت و عشق است.                           2) همه باید نسبت به هم محبت داشته باشیم.

3) انسان ها نباید به فکر آزار یکدیگر باشند.                 4) نمی توان برای همیشه در قلب ها ماند.


*بن فعل های عبارت" یا دزد به یک بار ببرد یا خواجه به تفاریق بخورد" در کدام گزینه آمده است؟

1) بر – خورد                    2) بر – خور                    3) برد – خورد            4) بردن – خوردن


 

*در کدام گزینه بن ماضیِ مصدرهای زیر به ترتیب درست آمده است؟

مصدر: گفتن، سنجیدن، رفتن

  1. سنج – گفت – رفتیم                          2) گفت – رفت – سنجیدی   

 3) سنجید – رفتیم – گفت                 4) گفت – سنجید – رفت


موفق باشید...

فایل های ضمیمه

Menu