مدیریت زمان با تکنیک زمان‌های نقصانی و ضربدر منها-لیلا مصطفایی

مدیریت زمان آزمون با تکنیک زمان‌های نقصانی و ضربدر منها- لیلا مصطفایی رتبه 73 کنکور سراسری - کانون فرهنگی آموزش قلم چی

مدیریت زمان با تکنیک زمان‌های نقصانی و ضربدر منها-لیلا مصطفایی

 اهمیت مدیریت زمان

هر داوطلب اهمیت مدیریت زمان را میداند و با رعایت آن به درک کامل آن خواهد رسید.

استفاده از تکنیک های مدیریت زمان ، در کنکور می‌تواند نتیجه خوبی را در پی داشته باشد. دو مورد از این روش ها، استفاده از تکنیک زمان‌های نقصانی و تکنیک ضربدر منها در جلسه آزمون می‌باشد ، که باعث می‌شود تا از اتلاف وقت جلوگیری کرده و زمان هایی را برای مرور جواب‌ها داشته باشیم.

 

 تکنیک زمان های نقصانی

یکی از نکاتی که سر جلسه آزمون باید بهش توجه کرد و ازش غافل نشد ، داشتن محدودیت زمانی است . همان طور که می‌دانید در دفترچه سوالات کنکور و آزمون‌های آزمایشی برای هر درس ، زمان هایی مشخص شده است و اگر در آن زمان مشخص شده اقدام به جواب دادن سوال‌ها کنید، زمان کافی وجود دارد تا به تمامی سوالات پاسخ بدهید . از آنجایی که ممکن است به هر دلیلی هنگام وارد کردن گزینه درست در پاسخنامه دچار اشتباه شوید، پس لازم است تا حتما یک بازه‌ای برای مرور جواباهایتان داشته باشید .

تکنیک زمان‌های نقصانی یکی از روش‌های تکنیک مدیریت زمان است که به شما کمک می کند تا با رعایت نکات ساده بتوانید تمام سوالاتی که جواب داده‌اید را یک‌بار دیگر مرور کنید. در این روش مقداری از مدت زمان هر درس را از زمان‌ کلی کم می‌کنید تا بعد از اتمام سوالات آن دفترچه، زمان اضافی برای مرور داشته باشید و در صورت اضافه آمدن زمانتان به سوالات بی‌جواب خود نیز پاسخ دهید.

انتهای زمان مربوط به دفترچه عمومی 15 و انتهای زمان مربوط به دفترچه اختصاصی (رشته انسانی) 25 دقیقه وقت ذخیره شده برای مرور و فکر کردن رو سوالات بی‌جواب دارید .

 برای تسلط بیشتر در تکنیک زمان‌های نقصانی بهتر است تا در حل تست‌های زماندار این کار را انجام دهید . بهترین زمان برای تسلط در این تکنیک، آزمون آزمایشی جامع و آزمون‌های جمع‌بندی است.

در نهایت مدت زمان ذخیره شده را صرف برگشت به سوالات و پاسخ دهی به سوالات وقت گیر می کند. اجرای تکنیک زمان های نقصانی به همراه تکنیک ضربدر و منها میزان بازدهی داوطلب و استفاده بهینه از زمان کنکور را افزایش می دهد. در نهایت دقت در انجام دقیق فرآیند تکنیک ها منجر به افزایش شانس قبولی متقاضی و کاهش استرس او خواهد شد.

برای انجام بهتر و دقیق تر فرآیند زمان های نقصانی در جلسه کنکور با خود یک ساعت مچی به همراه داشته باشید. در ابتدای آزمون، ساعت دقیق پایان هر درس را در صفحه آزمون یادداشت کنید و مطابق با آن پیش بروید.


 تکنیک ضربدر منها

تکنیک ضربدر منها قابل استفاده در آزمون های آزمایشی و جمع‌بندی ، در جلسه کنکور و حتی زمان انجام تست‌های یادگیری می‌باشد. برای استفاده از این روش حتما باید به این نکته توجه کنید که در جلسه آزمون با سه دسته سوال ساده ، شک دار و دشوار مواجه می شوید. این دسته‌بندی سوالات با توجه به شرایط علمی داوطلب‌ها و تسلط آنها در مباحث با یکدیگر متفاوت است .

برای این که در روش ضربدر منها به خوبی مسلط شوید، بهتراست در آزمون های آزمایشی هم این کار را انجام دهید . یکی از این آزمون های آزمایشی می تواند نمونه سوالات سال‌های گذشته باشد (که در دوران جمع‌بندی از انها استفادا می‌کنید).


روش استفاده از تکنیک ضربدر منها در جلسه آزمون :

در کنکور محدودیت زمانی خیلی مهم است و برای حل هر سوال تایم مشخصی وجود دارد ، پس بهتر است ، برای حل سوالات و استفاده از تکنیک ضربدر منها از سوال اول شروع کنید . زمانی که صورت هر سوال و گزینه‌ها را می خوانید ، سطح سوالات برای شما مشخص می‌شود.

 دسته اول : سوالات ساده ، این دسته از سوالات را هم چنان که خواندید چون برای شما ساده می‌باشد، حل کنید و بعد از رسیدن به جواب وارد پاسخنامه کنید. ( می‌توانید کنار این سوالات تیک بزنید که در مرور متوجه شوید به این سوال پاسخ داده‌اید).

 دسته دوم : سوالات شک دار و سوالات زمان بر ، این دسته از سوالات را ممکن است با صرف وقت بیشتر موفق به جواب دادن شوید و چون احتیاج به تفکر و تمرکز زیادی دارند بهتر است در کنار آنها علامت ضربدر بزنید تا سر فرصت برگشته و با خیال راحت برای حلشان زمان بگذارید. 

 دسته سوم : سوالات سخت ، ممکن است با خواندن صورت سوال متوجه شوید که این سوال را بلد نیستید پس بهتر است  کنار آن منها گذاشته و زمانی برای فکر کردن اختصاص ندهید.

بعد از مطالعه کامل و اتمام دفترچه تمام سوالات ساده را جواب داده‌اید و موفق به کسب نمره مثبت تمام سوالاتی که برای شما ساده بوده ، شده‌اید. اکنون بهتر است در زمان باقی مانده  با سراغ سوالات شک دار که کنار آنها ضربدر گذاشته بودید بروید و به حل آن سوالات مشغول شوید . در صورتی که زمان اضافی داشتید به سراغ سوالاتی بروید که کنارشان منها گذاشته‌اید و شروع به حل کنید.


سوالاتی که کنار آنها ضربدر زده‌اید :

شما موفق شده‌اید کل دفترچه عمومی یا کل دفترچه اختصاصی‌تان را یک بار حل کنید و به همه سوالاتی که برایتان آسان بوده‌اند جواب بدهید. اکنون قطعاً زمانی را ذخیره کرده‌اید (چون فقط سوالات آسان را حل کرده‌اید). این زمان باقیمانده را به حل سوالات ضربدر دار اختصاص می‌دهید.


 سوالاتی که کنار آنها منفی زده‌اید:

شما اول سوالاتی که راحت هستند را حل می‌کنید؛ سپس سوالاتی که ضربدر دارند و شانس بیشتری برای پاسخگویی دارید را حل می‌کنید. حال اگر فرصت داشتید می‌توانید نگاهی به سوالات منفی‌دار بیندازید.

گاهی سوالات اول و وسط دفترچه دشوار هستند و سوالات آخر دفترچه کنکور یا ازمون‌های آزمایشی سوالات آسانی هستند. اگر شما تمام زمانتان را صرف سوالات اول میانه دفترچه کنید، به احتمال زیاد دیگر زمانی نخواهید داشت تا به سوالات آخر دفترجه برسید و آنها را حل کنید و شاید آنها سوالات شاده‌ای باشند که در اینصورت بسیار از رقیبانتان عقب می‌مانید. باید به گونه‌ای تنظیم وقت کنید که حداقل سوالات ساده‌تر را بتوانید جواب دهید. چون در آزمون‌های آزمایش و حتی کنکور سوال اول درسی که ممکن است خیلی سخت باشد با سوال آخر همان درس که شاید خیلی آسان‌تر باشد هر دو به یک اندازه نمره دارند. 

*در آزمون‌های آزمایشی و کنکور سراسری هر درس تعدادی سوال سخت، تعدای آسان و تعدادی سوال وقت‌گیر دارد که باید آنها را شناسایی کنید و دور اول از سوالات وقت‌گیر حتی اگر بلد هستید جواب دهید، بگذرید.

ابتدا باید سوالات ساده، سوالات سخت و غیرقابل حل برای شما، و سوالات وقت گیر رو شناسایی کنید:


روزی چند دقیقه تمرین شناسایی انواع سوالات بدون جواب دادن

اجرای این روش فقط در جلسه‌ی آزمون کافی نیست و باید در طول هفته هم این روش را بر روی تست‌ها اجرا کنید تا بتوانید در جلسه‌ کنکور هم آن را پیاده کنید. پس تمربن این تکنیک‌ها در ازمون‌های جمع‌بندی سه روز یکبار بسیار اهمیت دارد.

 بهتر است که روزی پنج دقیقه وقت بگذارید از همان مبحثی که خوانده‌اید یا چند روز قبل خوانده‌اید یک مجموعه تست را انتخاب کنید و بدون نیاز به پاسخگویی به آنها، فقط نگاهی به تست ها بندازید و تشخیص بدهید که این سوال ساده است و در وقت قانونی می‌توانید به آن جواب دهید، یا این سوال وقت‌گیر است و یا تست‌هایی که اصلا بلد نیستید. در واقع تمرین کنید فقط سوالات سخت و آسان و وقت‌گیر را شناسایی کنید تا عادت کنید.


تکنیک ضربدر و منها قدرت «نه گفتن» میخواهد 

نکته مهم در خصوص تکنیک ضربدر منها این است که بتوانید اراده و هیجان خودتان را کنترل کنید. خیلی با اراده از سوالات وقت گیر یا سوالاتی که میدانید دشوار هستند و تا کنون مشابه این سوالات را حل نکرده‌اید، بگذرید و به سراغ سوالات بعدی که آسان‌تر هستند بروید.


دانش آموزان عزیز، برای رزرو  پشتیبان ویژه و مشاور کنکور، میتوانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید. یااز طریق اینستاگرام کانون برترها، با ما در ارتباط باشید.
مدیریت زمان با تکنیک زمان‌های نقصانی و ضربدر منها-لیلا مصطفایی

Menu