مطلب جمع بندی- دینی یازدهم- آیدا علی بخشی

در این مطلب قصد داریم مطالب جمع بندی دروس چهارم، پنجم، نهم و شانزدهم دینی یازدهم را بررسی کنیم. امیدواریم مطالب بیان شده شما را در یادگیری بهتر کمک کند.

مطلب جمع بندی- دینی یازدهم- آیدا علی بخشی

سلام به همه دوستان !

در این مطلب قصد داریم مطالب جمع بندی دروس چهارم، پنجم، نهم و شانزدهم  دینی یازدهم را بررسی کنیم.

 امیدواریم مطالب بیان شده شما را در یادگیری بهتر کمک کند.


مطلب جمع بندی- دینی یازدهم- آیدا علی بخشی

آیدا علی بخشی

دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران

رتبه 29 منطقه دو کنکور انسانی 1400  

  صفحه اینستاگرام ما  

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .



معجزه جاویدان - دینی یازدهم - درسنامه و تست - آیدا علی بخشی

خلاصه نکات درس پنجم- دینی یازدهم- درسنامه و تست- آیدا علی بخشی

خلاصه نکات و تست درس نهم- دینی یازدهم- آیدا علی بخشی

خلاصه نکات و تست درس شانزدهم- دینی یازدهم- آیدا علی بخشی







1: هریک از احادیث شریف " و اما الحوادث الواقعه فارجعو الی رواه حدیثنا" و " من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه" به ترتیب یادآور کدام یک از مسئولیت های منتظران در عصر غیبت است؟

1: آماده کردن خود و جامعه برای ظهور- پیروی از فرمان های امام عصر

2: آماده کردن خود و جامعه برای ظهور- تقویت معرفت و محبت به امام

3: پیروی از فرمان های امام عصر- پیروی از فرمان های امام عصر

4: پیروی از فرمان های امام عصر-  تقویت معرفت و محبت به امام




2: بیت " یکی خط است ز اول تا به آخر/ بر او خلق  جهان گشته مسافر" با کدام یک از آیات زیر تناسب مفهومی بیشتری دارد؟

1: ابراهیم نه یهودی بود و نه مسیحی، بلکه یکتاپرست ( حقگرا) و مسلمان بود.

2: این دین آیین پدرتان ابراهیم است و او شما را از پیش مسلمان نامید.

3: قطعا دین نزد خدواند اسلام است و اهل کتاب در آن راه مخالفت نپیمودند مگر...

4: خداوند از دین همان را برایتان بیان کرد که نوح را بدان سفارش نمود.




3: سخن گفتن قرآن کریم از مسئولیت های اجتماعی و حقوق اجتماعی زنان به ترتیب حاکی از کدام جنبه از اعجاز این کتاب آسمانی است؟

1: جامعیت و همه جانبه بودن- تاثیر ناپذیری از عقاید دوران جاهلیت

2: جامعیت و همه جانبه بودن- جامعیت و همه جانبه بودن

3: تاثیر ناپذیری از عقاید دوران جاهلیت- تاثیر ناپذیری از عقاید دوران جاهلیت

4:تاثیر ناپذیری از عقاید دوران جاهلیت- جامعیت و همه جانبه بودن




4: این که تمایلات دانی لازمه زندگی در دنیا هستند، به چه معناست و این تمایلات در اهمیت چه نسبتی با تمایلات الهی دارند؟

1: انسان باید در عین بهر مندی از تمایلات دانی به رشد و کمال واقعی برسد- نباید تمایلات دانی را اصل و اساس زندگی قرار داد و از تمایلات عالی غافل شد.

2: انسان باید در عین بهر مندی از تمایلات دانی به رشد و کمال واقعی برسد-  نباید تمایلات الهی را به جای تمایلات دانی قرار داد و از تمایلات دانی غافل شد.

3: بدون آنها یا نمیشود زندگی کرد یا زندگی سخت و مشکل میشود- نباید تمایلات دانی را اصل و اساس زندگی قرار داد و از تمایلات عالی غافل شد.

4: بدون آنها یا نمیشود زندگی کرد یا زندگی سخت و مشکل میشود- نباید تمایلات الهی را به جای تمایلات دانی قرار داد و از تمایلات دانی غافل شد.





5: آنجا که امیرالمونین در تقابل با بنی امیه قلبشان دچار تلم و درد گردید کدام است و مهمترین چالش سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عصر ائمه کدام است؟

1: متحد بودن شامیان در مسیر باطل و تفرقه پیروان در راه حق- تبدیل حکومت عدل نبوی به سلطنت

2: متحد بودن شامیان در مسیر باطل و تفرقه پیروان در راه حق- ممنوعیت نوشتن احادیث رسول اکرم(ص)

3: پیش رفتن بنی امیه در ستمگری و حرام را حلال شمردن- ممنوعیت نوشتن احادیث رسول اکرم(ص)

4: پیش رفتن بنی امیه در ستمگری و حرام را حلال شمردن- تبدیل حکومت عدل نبوی به سلطنت





6: کدام عبارت ها با احادیث یا آیات مربوط به خود مناسبت دارد؟

الف: تعیین اعمال اهل بیت به عنوان دستورات الهی: آیه تطهیر

ب: دستور درخواست کمک در جهت تبلیغ دین مبین اسلام: حدیث جابر

ج: ترسیم ویژگی های فرد شایسته ولایت و سرپرستی مسلمانان: آیه ولایت

د: پشتیبانی امیرالمونین علی (ع) از هدایت مردم توسط پیامبر: حدیث منزلت

1: الف،ب، ج        2: ب،ج، د              3: الف، ب، د           4: الف، ج، د




7: خداوند جهت حفظ استقلال جامعه اسلامی در برابر بیگانگان چه فرمانی به مسلمانان داده است؟

1: و قد امروا ان یکفروا به

2: لیقوم الناس بالقسط

3: الله العلم حیث یجعل رسالته

4: و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا




8: قرآن کریم وضعیت مردم قبل از بعثت نبی مکرم اسلام (ص) را چگونه توصیف می کند و اولین وظیفه آن حضرت را چه چیزی معرفی می نماید؟

1: لفی ضلال مبین- یعلمهم الکتاب                                                                   2: لفی ضلال مبین- یتلوا علیم آیاته

3: الخسران المبین- یعلمهم الکتاب                                                                 4: الخسران المبین- یتلوا علیم آیاته





9: با توجه به آیات سوره حدید ، یکی از اهداف رسالت پیامبران چیست و این امر چگونه محقق میشود؟

1: اجرای قوانین الهی- با ولایت ظاهری                                                        2: اجرای قوانین الهی- با مرجعیت دینی

3: اجرای عدالت اجتماعی- با مرجعیت دینی                                              4:  اجرای عدالت اجتماعی- با ولایت ظاهری 





10: شرط رهایی مردم از گمراهی تا ابد با استفاده از ثقلین، کدام است و آستانه جدایی دو میراث گران بهای رسول خدا(ص) چه زمانی است؟

1: تمسکتم بهما- تارک فیکم الثقلین                                                            2: انهما لن یفترقا- تارک فیکم الثقلین

3:  انهما لن یفترقا- حتی یردا علی الحوض                                                   4: تمسکتم بهما- حتی یردا علی الحوض 





1: گزینه 4.

یکی از مصادیق پیروی از فرمان های امام عصر مراجعه به عالمان دین است که در حدیث " و اما الحوادث الواقعه ..." به مراجعه به راویان حدیث فرمان داده شده است. یکی دیگر از مسئولیت های منتظران ظهور امام زمان تقویت معرفت و محبت به امام است که در حدیث " من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه" به آن اشاره گردیده است.



2: گزینه 4.

این بیت مبین وحدت تعالیم انبیا و دین واحد الهی است. این که خداوند همان دینی را برای مسلمانان فرستاده است که برای حضرت نوح و سایر پیامبران نیز ارسال فرموده است، حکایتگر وحدت تعالیم انبیاست  و در آیه " خدواند از دین همان را برایتان بیان کرد که نوح را بدان سفارش نمود و آنچه را ما به تو وحی کردیم و به ابراهیم و موسی و عیسی توصیه نمودیم این بود که دین را به پا دارید . در آن تفرقه نکنید.



3: گزینه 1.

سخن گفتن از مسئولیت اجتماعی مرتبط با جامعیت و همه جانبه بودن قرآن کریم است. قائل شدن حقوق اجتماعی برای زنان مرتبط با تاثیر ناپذیری از عقاید دوران جاهلیت است.



4: گزینه 3.

تمایلات دانی لازمه زندگی در دنیا هستند و بدون آنها یا نمیتوان زندگی کرد یا زندگی سخت و مشکل میشود. تمایلات دانی وقتی بد میشوند که انسان این تمایلات را اصل و اساس زندگی قرار دهد و فقط در فکر رسیدن به آنها باشد و از تمایلات الهی خود غافل بماند. دقت شود که غافل نشدن از تمایلات دانی ارتباطی به اهمیت بیشتر تمایلات الهی نسبت به تمایلات دانی ندارد.



5: گزینه 2.

امام علی در سخنرانی های مکرر بارها مسلمانان را نسبت به ضعف و سستی ایشان در مبارزه با حکومت بنی امیه بیم میدانند و میفرمودند: این مطلب قلب انسان را به درد می آورد که آنها در مسیر باطل خود این چنین متحدند و شما در مسیر حق این گونه متفرق و پراکنده اید. مهمترین چالش سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ائمه که در نتیجه دوری از آن بزرگواران بود همان ممنوعیت از نوشتن احادیث پیامبر اکرم (ص) است.



6: گزینه 4.

الف: با تفکر در آیه تطهیر در می یابیم که سخن و عمل اهل بیت مطابق با دین و بیان کننده دستورات الهی است.

ب: حدود 3 سال از بعثت گذشته بود که این فرمان از جانب خداوند برای پیامبر آمد: خویشان نزدیکت را انذار کن. برای انجام این دستور رسول خدا چهل نفر از بزرگان بنی هاشم را دعوت کرد و درباره اسلام با آنان سخن گفت و آنان را به دین اسلام فراخواند و از آنان برای ترویج و تبلیغ اسلام کمک خواست.

ج: در شان نزول آیه ولایت می خوانیم: در یکی از روزها فرشته وحی از جانب خداوند آیه ای بر پیامبر نازل کرد که در آن ویژگی های ولی و سرپرست مسمانان مشخص شده بود.

د: وقتی خداوند حضرت موسی را مامور مبارزه با فرعون کرد آن حضرت از خداوند خواست که برادرش هارون را مشاور، پشتیبان و شریک در امر هدایت مردم قرار دهد . خداوند نیز درخواست ایشان را پذیرفت . پیامبر اکرم نیز بارها به حضرت علی فرمود: تو برای من به مانند هارون برای موسی هستی.



7: گزینه 4.

یکی از دلایل ضرورت تشکیل حکومت اسلامی ضرورت حفظ استقلال جامعه اسلامی است. قرآن کریم از مسمانان میخواهد که سلطه بیگانگان را نپذیرند و زیر بار آن نروند. این حکم قرآنی را قاعده نفی سبیل می گویند که در آیه" و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا" تصریح شده است.



8: گزینه 2.

قرآن کریم در آیه " لقد من الله علی المونین اذ بعث ..." وضعیت مردم ثبل از بعثت پیامبر را در گمراهی آشکار توصیف می کند و اولین وظیفه ایشان را تلاوت آیات الهی و دریافت و ابلاغ وحی معرفی می نماید.



9: گزینه 4.

یکی از اهداف ارسال پیامبران آن بود که مردم جامعه ای بر پایه عدل بنا کنند و روابط مردمی و زندگی اجتماعی خود را براساس قوانین عادلانه بنا نهند. این هدف بزرگ بدون وجود یک نظام حکومتی سالم ( ولایت ظاهری) میسر نیست.



10: گزینه 4.

طبق حدیث ثقلین  شرط گمراه نشدن مردم تا ابد تمسک جستن به اهل بیت و قرآن است و دو میراث پیامبر زمانی از یکدیگر جدا میشوند که بر حوض کوثر بر ایشان وارد شوند.



همچنین شما عزیزان میتوانید، فایل ضمیمه را دانلود کنید تا به کل مطالب دسترسی داشته باشید.

Menu