انگیزه و نگرش، روان شناسی، خلاصه نکات و تست، آیدا علی بخشی

در این مطلب قصد داریم مبحث انگیزه و نگرش را با هم مطالعه و بررسی کنیم . امیدواریم مطالب بیان شده ، شما را در یادگیری بهتر این درس ، یاری کند .

انگیزه و نگرش، روان شناسی، خلاصه نکات و تست، آیدا علی بخشی

سلام به همه دوستان !

در این مطلب قصد داریم مبحث انگیزه و نگرش را با هم مطالعه و بررسی کنیم . 

امیدواریم مطالب بیان شده ، شما را در یادگیری بهتر این درس ، یاری کند .


 

انگیزه و نگرش، روان شناسی، خلاصه نکات و تست، آیدا علی بخشی


آیدا علی بخشی                                                   

دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران                                       

رتبه 29 منطقه دو کنکور انسانی 1400


صفحه اینستاگرام ما  

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .



ویژگی های این مطلب :

 خلاصه نکات مهم 

ذکر نکات مرتبط با هر مبحث 

پنج تست سطح متوسط مطابق با آزمون 8 اسفند 99 قلم چی  با پاسخ تشریحی




 مجموعه ای از  عوامل فرازیستی که رفتار و شناخت ما   را شکل  میدهند: نگرش.

تفاوت انسان ها و حیوانات و موجودات دیگر، وجود نگرش است.

عوامل شکل دهنده به رفتار انسان: 1)عوامل انگیزشی(زیستی) 2) عوامل نگرشی.

عوامل شکل دهنده به نگرش: متنوع و تابع نظام شناختی و باور و ارزش های فرد.


 

مهمترین عوامل نگرشی:

 1: باور ها و نظام ارزشی فرد

 2: اراده

 3: هدفمندی( یعنی انتخاب یک هدف)

 4: ناهماهنگی شناختی

 5: ادراک کنترل و ادراک کارایی( احساس کارایی)

 6: اسناد

 7: درماندگی آموخته شده


 انتخاب هدف باعث ایجاد توانمندی و انسجام در رفتار میشود.

یک هدف معین مانع از بیراهه رفتن و اتلاف منابع انرژی یک فرد میشود.

حرکت در مسیر به دست آوردن هدف یک نوع موفیقت است.     در نتیجه     فرد تحت تاثیر موانع زودگذر (خستگی) قرار نمیگیرد.

انتخاب هدف امید به موفقیت را در پی دارد.


ناهماهنگی باور و رفتار را ناهماهنگی شناختی گویند.

دو راه برای اینکه دچار ناهماهنگی شناختی نشویم:

1) روی آوردن به رفتارها و توجیهاتی که این ناهماهنگی را از بین ببرد.

2) تغییر نگرش برای از بین بردن ناهماهنگی شناختی.

هرچه عوامل مثبت بیشتری در باب یک موضوع در  نظام شناختی ما وجود داشته باشد، گرایش ما به آن موضوع بیشتر میشود و برعکس.

اسناد یعنی نسبت دادن شکست خود به  دیگران   و نسبت دادن موفقیت خود به خود.

نسبت دادن شکست به عوامل خارجی که نمیتوانند آن را کنترل کنند باعث میشود انگیزه کمی برای جبران باقی بماند.

نسبت دادن شکست به عوامل پایدار( استعداد پایین و دشواری یک فعالیت) مانع تغییر وضعیت شکست میشود.


موفقیت یا شکست خود را به چیزی نسبت دهید که:

 

* در   کنترل خودتان باشد.


* مربوط به عوامل ناپایدار باشد که امکان تغییر دارند.


* به عوامل درونی( تلاش) نسبت دهد نه عوامل بیرونی( دشواری تکلیف).


باور به ناتوانی در تغییر شرایط باعث از بین رفتن انگیزه و تلاش میشود. به این حالت درماندگی آموخته شده می گویند.

ندیدن رابطه بین فعالیت و تلاش و نتیجه، به درماندگی آموخته شده منجر میشود.

فردی که دچار درماندگی آموخته شده است پیامدهای رفتار را مستقل از رفتار میبیند.





1) به ترتیب ویژگی های بهترین اسناد در کدام گزینه بیان شده است و افرادی که دچار درماندگی آموخته شده میشوند، موفقیت و شکست های خود را به کدام اسناد نسبت میدهند؟

1) بیرونی، ناپایدار وتحت کنترل- اسناد بیرونی

2)درونی، پایدار و تحت کنترل- اسناد درونی

3) درونی، ناپایدار و تحت کنترل- اسناد بیرونی

4)بیرونی، پایدار و تحت کنترل- اسناد درونی





2) در جوامع استبدادی که مردم از گرفتن حق خود ناتوانند، کدام یک از عوامل نگرشی منفی تقویت می یابد؟

1) ناهماهنگی شناختی

2) درماندگی آموخته شده

3) عدم ادراک کارایی

4) اسناد پایدار 




3) پاسخ کدام سوال زیر  بیان کننده ادراک کاریی نیست؟

1) آیا میتوانم در این تکلیف خاص عملکرد خوبی داشته باشم؟

2) در انجام این تکلیف به مشکلی برخورده ام، آیا منابعی برای حل این مشکل در اختیار دارم؟

3) با انجام این کار به نتایج مطلوبی خواهم رسید؟

4) آیا دانش لازم برای انجام این عمل را دارم؟




4) منظور از اصل « هماهنگی شناختی » چیست؟

1) ناهماهنگی بین باور و رفتار موجب تغییر باور یا رفتار میشود و با تغییر یکی از این دو هماهنگی حاصل خواهد شد.

2) انتخاب بین دو امر مطلوب باعث گرایش به برشمردن مزایای مورد منتخب دربرابر معایب مورد دیگر میشود.

3)نگرش ها پس از شکل گیری از ثبات بیشتری برخوردار شده و در برابر تغییر مقاومت می کنند.

4) هر  نگرش دارای یک عنصر شناختی، یک عنصر احساسی و یک عنصر آمادگی برای عمل است.





5) کدام مورد نشان دهنده انگیزه درونی برای انجام فعالیت است؟

1) یک شطرنج باز طوری از  غلبه بر حریف خود خوشحال شده که بعد از مسابقات فراموش کرده در مراسم اهدای جوایز شرکت کند.

2) یک مهاجم فوتبال برای دستیابی به توپ طلای سال روزی 8 ساعت تمرین می کند.

3) فیلم سازی که امید داشت فیلمش را راهی یک جشنواره بین المللی کند با شنیدن خبر لغو برگزاری جشنواره فیلم برداری را متوقف میکند.

4) والدین یک کودک متوجه شده اند که اگر برای تمیز  کردن اتاق جایزه ای تعیین نکنند فرزندشان به هیچ وجه اتاقش را تمیز نمی کند.



سوال1: گزینه 3.

بهترین اسناد این است که درونی، ناپایدار و تحت کنترل باشد.

کسانی که در موفقیت ها و شکست ها اسناد بیرونی میدهند عمدتا کسانی هستند که بین رفتار ها و رویداد ها و اتفاقات 

ارتباطی نمی بینند و بیشتر بخت و اقبال و شانس و تصادف را عامل موفقیت یا شکست خود می دانند.

 این افراد عمدتا مسئولیت پذیر نیستند و پیامد کارها و رفتارهایشان را نمی پذیرند.


سوال2: گزینه 2.

باور به اینکه ناتوانیم و کنترلی بر محیط خود نداریم و برای تغییر شرایط نمی توانیم کاری انجام دهیم، درماندگی آموخته شده نام دارد.


سوال3: گزینه3.

سوالات مطرح شده در گزینه های 1 و 2 و4 به توانایی فرد در انجام دادن تکلیف مورد نظر به نحو احسن مربوط هستند که همان

ادراک کارایی است. اما در سوال گزینه 3 شخص توانایی خود را محک نمیزند بلکه به دنبال کسب اطمینان از نتیجه بخش بودن 

روش خود برای رسیدن به هدفی خاص است.


سوال4: گزینه3.

ثبات نگرش ها پس از شکل گیری و مقاومت آنها در برابر تغییر به معنای پیروی آنها از اصل هماهنگی شناختی است.


سوال5: گزینه 1.

در گزینه های 2 تا 4 فعالیت به خاطر عاملی خارجی انجام میشود که نشان از انگیزه بیرونی دارد.در انگیزه درونی فرد کار یا فعالیت را

بخاطر خود آن انجام میدهد. برای شطرنج باز مذکور در گزینه 1 فقط خود بازی اهمیت داشته و جوایز قهرمانی مسابقات برای او 

اولویت نداشته اند.



تهیه کننده : 

آیدا علی بخشی - دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران

سپاس از توجه شما



Menu